Beef en Steak

De beker voor AZ en ik........

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bert
  • Startdatum Startdatum
 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
Ik ging vandaag voor m'n koetje :)
Gisteren een stuk flat van een stier meegenomen van 2 kilo.



Behoorlijk hard want met het injecteren had ik behoorlijk wat weerstand op de naald.
Ge?njecteerd met runderbouillon en fosfaten om te kijken wat dat doet voor het vocht vasthouden.
Toen de nacht in een emmertje gezet met het restant bouillon zodat hij net onder stond.
Vandaag gekruid met zout,koriander, peper, gember, foelie, kruidnagel, kardemon en chili.
Om 9:15 op de bbq gelegd op 110 graden
Bij 70 graden in de folie gepakt.
Om 15:45 stond hij op 96 graden. Temperatuur is continu tussen de 110 en 113 geweest.
Best snel, in totaal maar 6:30 op de Q gelegen. ??? Had het idee dat dat veel langer moest duren. Maar een testje gedaan door de probe er opnieuw in te steken en de weerstand viel mee dus dan moet je er ook vertrouwen in hebben.
Dus toen de schuiven maar dicht gezet en hem op de bbq laten afkoelen zodat hij nog een beetje kon nagaren. Liever iets te gaar dan te hard.
Om 18:00 van de bbq gehaald.
Hij zag er goed uit.
Eerst even wegen om te kijken of het gewichtsverlies niet te groot was.

Gekocht gewicht                    2.066
Ge?njecteerd gewicht              2.263
Eindproduct                          1.256
Verlies                                0.810
In %                                    39.2%

Op zich ondanks de fosfaten toch nog aardig wat verlies.

De smaak was daarna aan de beurt en ik moet zeggen wij vinden hem allemaal heerlijk zelfs mijn vrouw.
De test volgens het recept van Noskos gedaan. Potlood dikke plak uitrekken en terug laten veren.
Dat lukt niet de plakken gaan uit elkaar. Daarvoor is hij te gaar.
Wel nog steeds een heerlijk stuk zacht sappig vlees.

 
Mooi resultaat Bert! Welkom bij de grote drie.
 
Van harte Bert! :P
Ziet er appetijtelijk uit ;)
 
Mooi stuk vlees!
 
Welkom bij de big three!!!!
 
Nice, gratz met je koetje ;D
 
Gefeliciteerd met je koei Bert! En liever dat je hem uit elkaar trekt dan dat hij zo taai is dat je hem onder je schoenen kunt spijkeren ;) Het is de meest lastige van de wedstrijdgerechten om te bereiden.
 
gefeliciteerd met je koei bert.
Ik zie een mooie rookring op je foto's  :)
 
Gefeliciteerd met de Big Three, en idd wat Leo al zegt mooie rookring
 
Leo zei:
gefeliciteerd met je koei bert.
Ik zie een mooie rookring op je foto's  :)

Ah...dat is dat kleurverschil, ik dacht dat dat met de injectievloeistof te maken zou hebben ::)
 
Bert, gefeliciteerd!
 
Bert, van harte gefeliciteerd met de "Big Three", welkom bij de club
Ik zag het nu net pas want ik kom juist vanochtend terug uit Boston en loop een beetje achter met de berichtjes lezen  :D
 
Bert nog even een nabrander van mij. Ik heb even gegoogled naar het doel van fosfaten, maar tussen de aderverkalking en nier problemen heb ik een hit gevonden over Natrium fosfaten. Deze worden gebruikt om pekel beter te laten doordringen en betere binding van vet en water te regelen.
Maar als ik dat stukkie even verder lees is dan werkt die verhoogde binding o.a. door het vlees meer basisch te maken, ik vraag me dan gelijk af wat proef je hiervan?
 
ooh lekkert Bert!
 
structor zei:
ik vraag me dan gelijk af wat proef je hiervan?

Als het goed is "helemaal niets"
Het is bedoeld om het vet en het vocht wat meer te binden zodat je een sappiger product krijgt.
En bijkomend voordeel is natuurlijk minder gewichtsverlies wat positief is voor de kostprijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan