BasBQ
Beef en Steak

Crispy buikspek

 
 

defjam74

Stoker
Berichten
413
Bij Amazing Oriental (Ypenburg) een stukje buikspek gehaald.

Deze heb ik beprikt en geepileerd (serieus).
Daarna de vleeszijde gemarineerd met een rubje.
en de zwoerdzijde met zeezout bedekt voor het onttrekken van het vocht (hij was gelukkig al goed droog).

Op de 3e dag laat in de avond gegrilled in de vortex, rond de 200C om het vlees voor te garen in de foilboat.
UIteindelijk was het vlees gaar, maar de huid niet crispy genoeg (helemaal niet).
Ik had wat verse kooltjes toegevoegd en toen maar valsgespeeld. Met zwoerd op de vlammen en crispy maar. (Daar heb ik geen foto van).

Het belangrijkst is nog steeds dat de zwoerd droog is.
Anyway, voortaan doe ik dit overdag.
FIjne avond.

20220128_205630.jpg


20220128_205615.jpg


20220128_205003.jpg


20220128_204436.jpg


20220128_201744.jpg


20220128_192148.jpg


20220128_192140.jpg


20220128_190854.jpg


20220127_150817.jpg


20220127_145527.jpg


20220127_145516.jpg


20220127_145512.jpg


20220127_145503.jpg
 
Hij ziet er wel heerlijk uit!

Mooi toch, dat het krokante wel gelukt is.
(Al is het op een andere manier, resultaat dat telt)
 
Ziet er erg lekker uit! Crispy pork belly, zo lekker maar is hier te vaak mislukt dat ik moeite heb, om dit te proberen. Heel soms probeer ik het nog maar dan vaak gewoon voor zijn tweeën maar ik begin er niet meer aan als er gasten komen. 🙃
 
Ziet er erg lekker uit! Crispy pork belly, zo lekker maar is hier te vaak mislukt dat ik moeite heb, om dit te proberen. Heel soms probeer ik het nog maar dan vaak gewoon voor zijn tweeën maar ik begin er niet meer aan als er gasten komen. 🙃
Het is nu mijn 5de keer. Het probleem van gister was mijn temp, ik kreeg het niet hoog genoeg.
De eerste 3 keren, goed mislukt. (Oven en airfryer).
De 4e keer was het prima.(bbq)

Enige tip dat ik kan geven is, minstens een dag drogen, met wat zout op de zwoerd, in de koelkast.
Gaatjes prikken in de zwoerd helpt ook.

"Yes you can"!!
 
Mooie foto's ziet er lekker uit.
Wat ik vaak doe is buikspek smoken op de bbq en dan in een gietijzeren pan met een laagje olie de korst 'frituren' / afbakken in de olie. Dan popt die ook mooi op.
Wordt het geheel wel iets vetter van, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
 
Mooie foto's ziet er lekker uit.
Wat ik vaak doe is buikspek smoken op de bbq en dan in een gietijzeren pan met een laagje olie de korst 'frituren' / afbakken in de olie. Dan popt die ook mooi op.
Wordt het geheel wel iets vetter van, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Die ken ik ook (semi-frituren), Harry Soo deed dat ook in een van zijn video's.
Buikspek is inderdaad al heel vet, dus ik probeer er niet nog meer vet bij te doen. Maar het is inderdaad een optie.
Het moet verdikkeme gewoon on 1 keer goed gaan. Maw ik ga nog een bulk buikspek met zwoerd kopen.

Btw koop het van de slager en niet bevroren (online slager), dan is de kans dat de zwoerd al droger is veel groter.

Het is sowieso aan te raden.
 
Ziet er toch goed uit. De huis knapperig maken blijft lastig. Las het vlees maar goed gesmaakt heeft.
Laatste keer dat het hier goed ging heb ik het vlees gewoon alle tijd indirect op 180-200gr in de Kamado gehad. Huid naar boven, Zodat er zeker geen vet of vleessappen over heen kunnen lopen
 
Er is 1 kerel op Youtube (waar anders) die een roostertje schuin boven het vuur/hitten houdt en telkens stiekem naar binnen gluurt (zodat de zwoerd niet aanbrandt). Ga ik ook proberen.
Ziet er toch goed uit. De huis knapperig maken blijft lastig. Las het vlees maar goed gesmaakt heeft.
Laatste keer dat het hier goed ging heb ik het vlees gewoon alle tijd indirect op 180-200gr in de Kamado gehad. Huid naar boven, Zodat er zeker geen vet of vleessappen over heen kunnen lopen
Wat is de kerntemp waar jij op richt?
 
Wat is de kerntemp waar jij op richt?
65gr. Maar dat zijn vaak grotere stukken. Maar 70gr kan ook prima en 80gr kan ook nog prima. Probeer buikspek maar eens droog te stoken. Als je voor die korst gaat moet de temp in de BBQ nou eenmaal hoog zijn.
 
65gr. Maar dat zijn vaak grotere stukken. Maar 70gr kan ook prima en 80gr kan ook nog prima. Probeer buikspek maar eens droog te stoken. Als je voor die korst gaat moet de temp in de BBQ nou eenmaal hoog zijn.
Je hebt niet zoveel tijd nodig om de korst te kunnen krijgen. We gaan weer achter de tekentafel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan