BasBQ
Beef en Steak

Coq au Vin, uit de nieuwe Staub la cocotte

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.188
Coq Au Vin
Al eens eerder geplaatst maar wat is er nu mooier om een toprecept dat je al meer dan 35 jaar regelmatig maakt in je nieuwe Staub pan te maken (met gepimpte knop).

DSC_3434.JPG


Voor de Coq au Vin alleen goede producten dus een goede (witte) wijn en flamberen met een goede Cognac, die smaken vormen de basis van je recept.
Ooit een keer zo stom geweest om met een goedkope cognac te flamberen, het smaakte naar spiritus, bah,

DSC_3381.JPG

En dan gaan we aan de gang
BBQ aangestoken en opwarmen tot ongeveer 180 graden,
In de skillet: Spekjes bakken, sjalotjes bakken en op het eind knoflook ook even mee bakken, mini champignons bakken en alles verzamelen in een schaal met laurierblaadjes en hamblokjes, tl. Sambal oelek en een flinke hand fijngehakte peterselie en een tl. tijm

DSC_3386.JPG


DSC_3391.JPG


DSC_3396.JPG


DSC_3400.JPG


Aardappeltje (gourmande) poffen, normaal gesproken eten wij dit met rijst, maar nu eens met gepofte aardappel.

DSC_3402.JPG


DSC_3407.JPG


Kippenpoten kruiden met kipkruiden

DSC_3375.JPG


eerst even indirect voor een minuut of 20

DSC_3414.JPG


daarna kort direct grillen

DSC_3416.JPG


DSC_3418.JPG


verzamelen in de voorverhitte pan

DSC_3419.JPG


Cognac erover en flamberen

DSC_3421.JPG


DSC_3424.JPG


Saus maken boter, bloem, de inhoud van de schaal met de verzamelde ingrediënten, 1/2 kippenbouillontabletje de witte wijn en 1,5 uur indirect laten pruttelen.

DSC_3428.JPG


DSC_3433.JPG


DSC_3438.JPG


Wat een genot, hij was weer heerlijk.

DSC_3442.JPG
 
Tja, wat moet je daar nou op zeggen?

Was er nog iets over? 😅
 
Ziet er goed uit. Waarom heb ik dit eigenlijk nog nooit gegeten???
 
Ziet er goed uit. Waarom heb ik dit eigenlijk nog nooit gegeten???
Onbegrijpelijk ;) , gauw maken, recept iets aangepast aan de huidige situatie, details.

 
Laatst bewerkt:
@Ewald : ik weet het al.....Ik heb niet zo`n mooie pan.......Gelijk vanavond even bespreken tijdens het eten......;)
 
Lekker frans kippetje. Ik zou de cognac eerst proeven voor het flamberen.
Ziet er goed in in deze leuk gepimte cocotte.
 
...............Ik zou de cognac eerst proeven voor het flamberen................
Doen we nu zeker ook al is het maar als excuus, al is dat met een Hennessy Cognac natuurlijk niet nodig. :giggle:
 
Ziet er heerlijk uit. Die sambal zul je wel zelf aan het recept toegevoegd hebben vermoed ik. Ik kan me niet voorstellen dat de Fransen dit zouden doen 😆
 
Ziet er heerlijk uit. Die sambal zul je wel zelf aan het recept toegevoegd hebben vermoed ik. Ik kan me niet voorstellen dat de Fransen dit zouden doen 😆
Ik denk dat mijn moeder dat toentertijd al heeft toegevoegd aan het recept. :giggle:
Sambal Oelek gebruiken wij voor heel veel gerechten, vooral bij dit soort stoofrecepten.
Niet voor de pittigheid maar het lijkt alsof sambal smaken samenbrengt, wij noemen het altijd de maker van het huwelijk in een gerecht, of ook wel het traantje toevoegen in een gerecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan