BasBQ
Beef en Steak

Conveggtor vs halve maan

svda

Vuurmaker
Berichten
84
Goedemiddag allemaal.

Ik ben op het moment bezig om een BGE L te gaan bestellen maar wie kan mij meer vertellen over de conveggtor of halve maan steen?

Ik wil de 5 delige eggspender kit kopen met uiteraard een deflector. Regelmatig maak ik op m'n Grill guru 6 stukken procereur met de standaard grill verhoger waardoor die aardig vol ligt maar met de standaard heatdeflector gaat het wel goed.
Ben nu alleen bang dat je met een conveggtor sneller kans krijgt dat de onderste verbrand. Kan ik beter voor de 2 halve manen gaan aangezien die breder zijn?
 
Ze hebben alle2 hun nut.
2 halve maan stenen voor volledig indirect L&S => heeft te weinig luchtstroom voor bv pizza.
Bij pizza kan je dus beter de conveggtor gebruiken.

de work around is bij pizza de 2 halve manen een stukje laten overlappen
 
Ergens een keer een schatting gezien van max temp met 2 halve manen, helaas heb ik dat niet meer paraat.
maar ga uit van iets van 'tot 150 graden' ofzo. alles daarboven is de normale conveggtor nodig om hogere temp te krijgen, en ja, de gaten zijn groter dus je krijgt wat hotspots.

Het was een reactie op een youtube video;
1664284589821.png
 
Dit weekend heb ik nog rond de 225/250 gezeten met halve manen op de -1 en pizzasteen op de 0.
Wilde mijn halve stenen proper, en voor flammkuchen is 225/250 voldoende.

dus dat lukt wel, maar met de conveggtor ga je sneller hoger geraken.
 
Om de reden dat je met een conveggtor sneller en hoger en met 2 halve manen wat een rustiger en getemperder temperatuur beeld geeft.
Als je het kunt missen zou ik allebei kopen, anders eerst 2 halve manen. En marktplaats in de gaten houden, komt nog wel eens wat leuks gebruikt voorbij.
Heb ondertussen bijna alle accessoires van de eggspander, maar 75% komt voor een leuke prijs van marktplaats.
 
Zie hierboven. Bij de koop van mijn BGE L is het gebruik van 2 half moons niet geadviseerd.
Voordeel van twee halve manen is dat ze, als je van low naar high wilt gaan, eenvoudiger uit de eggspanner te halen zijn dan de conveggtor.
Zeker als dat ding heet is.

Wat Raphael zegt, kijk ff naar wat je echt mogelijk hebt en ga daarna uitbreiden.

Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan