Beef en Steak

Competition style BBQ Chicken

Big-T

Gemarineerd
Geinspireerd door diverse foto's van Amerikaanse BBQ competitions, wilde ik ook eens een keer van die perfecte vierkante stukjes kip maken. Daarom tijdens de boodschapjes kip karbonaadjes gehaald (kippendijen) om daarmee aan de slag gegaan. Geinspireerd door Malcolm Reed (Killer Hogs). Hierbij het verslag:

Bij het uitpakken vanochtend meteen tegen het eerste probleem aangelopen. Deze waren namelijk niet zo mooi vierkant als dat ik ze van de foto's ken! Omdat ik niet precies wist welk deel ik eraf moest halen om hem perfect vierkant te krijgen heb ik alleen overtollig vet weggehaald. Vervolgens een brine gemaakt met water, zout, suikel, stroop, rozemarijn, tijm, oregano en dille en samen met de kip in de zipper gedaan voor 4 uurtjes:
foto2-13.jpg

foto1-13.jpg

Na 4 uurtjes de kip eruit, afgespoeld en drooggedept. Vervolgens ingesmeerd met The BBQ Rub van Killer Hogs:
foto4-10.jpg

foto3-11.jpg

BBQ op 140C gebracht (iets hoger dan de gebruikelijke 107C ivm en knapperig krijgen van de huid) en de kippetjes in een alu bakje gedaan, waar ik inmiddels wat roomboter in had gesmolten en gemixt met eerder genoemde rub:
foto5-10.jpg

Na een uur de kip uit het boterbad gehaald en op het indirecte gedeelte gelegd. Nog wat verse rub erop en nog een half uurtje laten liggen. Toen dit half uurtje verstreken was heb ik de kip ingesmeerd met SBR's Raspberry Chipotle en nog een half uurtje laten liggen. Inmiddels heeft de kip 2 uur op de BBQ gelegen en was dit het resultaat:

foto2-1-6.jpg

foto3-1-5.jpg

Wat vonden we ervan? De kip was heerlijk mals en geweldig van smaak! Hoewel ik verwacht dat ik er geen KCBS competition mee zal winnen was dit toch zeker voor herhaling vatbaar! nu nog erachter zien te komen hoe je dit stuk kip zo prachtig vierkant krijgt.

Goed werk Tom! Ziet er zeer smakelijk uit!!

Als ik de bovenste in het alu bakje zie, vind ik hem al aardig vierkant.

Mooi stukje kip, ben benieuwd of deze als vierkant beter smaakt  ;D

Het begin is er ;)

Haal eerst het vel er af, dan snij je aan elke kant van het bot op zo'n 2,5 cm alles weg en dan doe je het vel er weer op. Je hebt dan een veel vierkanter stuk.
Wil je "bite through skin", dan moet je met een scherp mes het vet van je velletje afschrapen. En ik zou het vel in de boter leggen (dus omgedraaid ten opzichte van wat je nu had), dan wordt het zachter en daarna als het eruit komt knapperiger.

Terug
Bovenaan Onderaan