BasBQ
Beef en Steak

Combineren van kruiden en specerijen

Robbert_vdB

Tondelzoeker
Berichten
7
Beste barbecue fanaten,

Ik vind het heerlijk om mijn vlees een extra smaakje mee te geven met een rub of marinade. Dit zijn regelmatig
voorverpakte versies maar het lijkt mij leuk om mijn eigen draai er aan te geven. Welke kruidencombinaties passen
goed bij elkaar en welke werken elkaar juist tegen? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Thanks,

Robbert
 
Hier is een draadje waar e.e.a. in staat.
PSG : Pepper , Salt, Garlic is een bekende.
 
Zelf ben ik fan van de recepten van Pitmaster X betreft rubs. Hij heeft redelijk wat recepten op zijn website staan. De gyrosmix doet het sowieso erg goed..evenals het recept voor köfte met bijhorende kruiden.
 
Gevoel krijgen voor hoe je een goede rub of marinade opbouwt is naar mijn inzien iets wat je alleen kan krijgen door het te doen. Waar je mee kan starten is een recept opzoeken en dat als basis gebruiken om vanaf verder te werken. De reden waarom ik zelf ooit eens ben begonnen met het zelf maken van een mix is omdat er in veel kant en klare dingen gewoon een hoop onnodige rommel zit.

Je kan ook een SGP maken en die per keer uitbouwen met andere ingrediënten. Zelf gebruik ik op de zaak een viertal "basis" blends welke ik gemakkelijk kan uitbreiden naar iets anders wat ik op dat moment nodig heb.

Het is sowieso goed om in de basis na te denken over de bereiding van het vlees waarop je de rub gaat aanbrengen. Bij low 'n slow kan je meer suikers gebruiken, bij fast 'n hot minder. Bij een hete bereiding zullen de suikers verbranden, wat je natuurlijk niet wilt.

Ik koop alles los per KG of in balen van 15KG en meng dat dan zelf. Thuis in een wat kleiner formaat natuurlijk. Kruidenbaron.nl is een prima adres, scheelt een hoop met de potjes uit de supermarkt. Let wel op dat wanneer je kruiden koopt dat je niet iets koopt wat vervolgens vijf jaar in je keukenkast blijft staan. Het is niet zozeer dat het over datum gaat, maar veel kruiden verliezen smaak over tijd.
 
De basis rub van Noskos of Nasq zijn mooie uitgangspunten. Wij zijn ook fan van Pitmaster X zijn rubs, allemaal te vinden op zijn site. Voor een echte texas style bbq rub, de rub van Smoking Dad bbq is ook lekker, let wel op met het zout! Verder is die rub goed in balans.

Kruiden aanschaffen doen wij online. Van Beekum en kruidenbaron zijn twee bekende verkopers. Ik vind kruidenbaron soms iets wat prijzig tegenover van beekum en merk het verschil in kwaliteit eigenlijk niet, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Mocht je bij van Beekum willen bestellen gebruik dan de kortingscode Nick10 voor 10% korting. Met dank aan Nick Toet van EtenmetNick
 
  • Leuk
Waarderingen: A3N
Terug
Bovenaan Onderaan