Beef en Steak

Buitentemperatuur

• Onderwerp starter Onderwerp starter avr
  • Startdatum Startdatum

avr

Pitmaster
Afgelopen zaterdag morgen Walters spek gemaakt, ben vroeg begonnen en buiten was het nog vrij koud, graad of 6, normaal haal ik met 12 hete ecobrassa's met de onderste schuif op een kwart 110gr, nu had ik bijna het dubbele en met alles open met moeite de 145gr,
Ik weet wel dat zo'n ketel gevoelig is voor wind en buiten temperatuur maar dit had ik niet verwacht, ketel is ingebouwd in een dichte tafel.

Is er wat bekent over de invloed van de buiten temperatuur op de dome temperatuur?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

dacht ergens te zien dat de achter/voorkant open is van jouw meubel.
en dat zal zeker verschil maken in temperatuur maar t dubbele verstoken lijkt me wel erg veel.
dat wordt nog wat als t gaat vriezen en de t meubel staat op de oosten wind.

zelf heb ik weinig last van de seizoen verschillen want mn oven is geisoleerd.
maar denk  wel dat lucht aanvoer van +30 of -10  verschil maakt.
maar let dr niet zo op maar herinner me ook zo niet dat ik opeens meer briketten moet bijvullen voor de gewenste start temperatuur.
terwijl ik t hele jaar rond doorstook in mn oven.

f702099742c06cba63b3ba7b6d48de51.jpg

Klopt voorkant is open, maar er was weinig wind daarom vond ik het vreemd dat de temp zo laag bleef, ketel heeft wel een behoorlijke opervlakte natuurlijk , as zaterdag ga ik weer normaal met 12 hete beginnen om te testen wat de temp doet!

avr zei:
Afgelopen zaterdag morgen Walters spek gemaakt, ben vroeg begonnen en buiten was het nog vrij koud, graad of 6, normaal haal ik met 12 hete ecobrassa's met de onderste schuif op een kwart 110gr, nu had ik bijna het dubbele en met alles open met moeite de 145gr,
Ik weet wel dat zo'n ketel gevoelig is voor wind en buiten temperatuur maar dit had ik niet verwacht, ketel is ingebouwd in een dichte tafel.

Is er wat bekent over de invloed van de buiten temperatuur op de dome temperatuur?

Volgens mij is je vergelijking niet helemaal eerlijk.
Je stelt dat je met 12 briketten een temperatuur bereikt van 110 graden C. en dat vergelijk je dan met een temperatuur van 145 graden C.
Het lijkt mij logisch dat als je van een hogere temperatuur (groter vuur) uitgaat je meer brandstof gebruikt.

Om e.e.a. eerlijk te kunnen vergelijken moet je wel uitgaan van dezelfde oven temperatuur.  (lijkt mij)

Dat klopt maar die 110 haal ik met de onderste schuif bijna dicht,als ik hem verder los zet loopt ie heel gemakkelijk door naar de 130gr, maar zoals ik al schreef ga het as zaterdag nog eens proberen maar dan inderdaad met de 12 die ik normaal doe.
Ik snap ook wel dat het dubbele aantal briketten niet de dubbele temperatuur op levert.

Terug
Bovenaan Onderaan