Beef en Steak

Buitenkeuken van cellenbeton met Argentijnse grill/braai - tips welkom!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter kh83
  • Startdatum Startdatum

kh83

Tondelzoeker
Berichten
7
Hallo allemaal,
Ben nieuw hier en hoop dat er wat tips zijn om te helpen met het bouwen van mijn buitenkeuken. Ik heb de basis gebouwd van cellenbeton (foto) en wil een braai/Argentijnse grill hier aan toevoegen zoals in de onderste foto.
1000052112.jpg

Ben benieuwd of iemand tips heeft voor dit deel. Ik wil een firebox toevoegen en er komt een rookkap boven met dubbelwandig rookkanaal door de overkapping heen (zie 2e foto voor impressie).

Hoop dat iemand kan helpen met de volgende vragen:

Is het nodig om eerst isolatieplaten te leggen onder de vuurvaste tegels voor de vloer van dit deel?

Vraag me ook af of ik de zij- en achterwanden van vuurvaste stenen moet bouwen of bijvoorbeeld cellenbeton zoals in de proefopstelling te zien is en dit te bekleden met isolatie (vermiculiet plaat oid).

Hoor het graag als iemand hier ervaring mee heeft en tips heeft.

Bedankt!

1000052033.jpg
 
Laatst bewerkt:
Cellenbeton kan goed tegen hitte. Bekleden met isolatie kan geen kwaad. Ga je het ook stucen? Ik weet namelijk niet hoe goed (cementgebonden) stuc tegen de hitte kan. Zag dat er ook zoiets besotnd als "hittebestendige" stuc maar dat ken ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: kh83
Cellenbeton kan goed tegen hitte. Bekleden met isolatie kan geen kwaad. Ga je het ook stucen? Ik weet namelijk niet hoe goed (cementgebonden) stuc tegen de hitte kan. Zag dat er ook zoiets besotnd als "hittebestendige" stuc maar dat ken ik niet.
Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik de zij- en achterwand van cellenbeton ga opmetselen en dan idd de buitenkant te stucen. Kwam ook de hittebestendig stuc tegen wat voor kachels en pizzaovens etc kan worden gebruikt...zou dan wel goed moeten komen denk ik maar zelf ook geen ervaring mee.

Zit te twijfelen om aan de binnenkant van de zij en achterwanden nog vermiculiet plaat te lijmen als extra isolatie, of denk je dat ik dit ook gewoon moet stucen met die hittebestendige stuc?

Voor de bodem/vloer van de grill zal ik wel hittebestendige tegels op het cellenbeton leggen zodat hier direct kolen etc op kunnen.
 
Wat vooruitgang...

Heb alles in de voorstrijk en ben begonnen met het aanbrengen van stucprofiel.

Helaas was de spoelbak die ik had gehaald iets te groot dus moet nog even een nieuwe vinden, en dan de zij en achterwanden van het grill deel toevoegen met vuurvaste mortel of lijm.

Daarna stucen, rookkap plaatsen, doorvoer schoorsteen, elektra, etc...genoeg te doen nog 😁

1000056565.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan