Beef en Steak

Brood kamado

Coureurtjen

Sprokkelaar
Ik ben van plan een dezer dagen eens brood te maken op mijn ei. Ik vroeg mij af waarop ik allemaal moet letten (temperatuur, hoe lang, kerntemperatuur meten?).

Ik vind enkele topics, maar helaas zijn niet al mijn vragen beantwoord :). Iemand tips?

Een waardeloze en radeloze bakker :p.

Euh, zonder specifieke vraag is het lastig antwoord geven. Maar toch een poging op de paar genoemde onderdelen:
Temperatuur: gelijk als aan de temperatuur die je in de over zou gebruiken, gemeten ter hoogte van het rooster (niet van de dome thermometer).
Tijdsduur: gelijk aan die van de receptuur (ja klinkt misschien suf, maar ieder gerecht heeft zijn eigen temperatuur en tijd).
Kerntemperatuur; lastig te meten bij brood. Ik gebruik de receptuur als leidraad. Kleur en geluid bij kloppen zegt ook veel evenals een prikker erin stoppen en er schoon uithalen (niet schoon is niet gaar).

Sorry dat het niet veel concreter kan, maar das lastig zonder concreet recept of vraag.

Info die ik je wel kan meegeven (wellicht overbodig): gebruik de platesetter zodat de kamado een soort oven wordt. Bovenop de platesetter leg ik het rooster, op het rooster de pizzasteen, op de pizzasteen me bakblik (met inhoud ).
Of het de beste methode is weet ik niet, maar voor mij werkt het prima :)

Post gerust je receptuur en een berg specifieke vragen, krijg je zeker antwoord op.

(Niet zozeer waardeloos en radeloos, hoogstens 'minder ervaren' wbt kamado broodbakken, iets wat iedereen ooit was)

Receptuur: ik ga lui zijn en een mix van de winkel gebruiken ;)
Dus je legt het brood niet gewoon op de pizzasteen? Op internet zie ik meestal werken zonder bakblik. Goed idee?

Zonder bakblik moet ook kunnen, ligt een beetje aan wat je maakt.
De combinatie platrsetter-rooster-pizzasteen gebruik ik als basis meestal. Bovenop de steen ga ik dan bakken.
Me appeltaart gaat met bakblik en al op de pizzasteen, maar een vloerbroodje zou ik gewoon op de steen leggen.

Terug
Bovenaan Onderaan