Beef en Steak

brood bakken

• Onderwerp starter Onderwerp starter sgaapje
  • Startdatum Startdatum
S

sgaapje

Gast
Heeft er iemand ervaring met brood bakken op de bge? De broden lukken mij prima in het ei, alleen ik vind dat er een bepaalde smaak aanzit. komt dit door de kolen, of gewoon omdat het in het ei gemaakt is? we gebruiken op dit moment dammers kolen.

Brood en taart meermalen gemaakt op een BGE. De bijsmaak kan komen van verschillende dingen; stukje rookhout van een eerdere sessie, leksel van een eerdere sessie van bijv glaze / saus / vleesvocht / vet, of een bijsmaak van je houtskool of aanmaakblokje.
Ik heb destijds zowel taart als brood gebakken met Dammers en dat ging goed, zonder bijsmaak. Wel maak ik, wanneer ik brood en dergelijk ga maken, de boel even helemaal schoon, 'vers' houtskool erin, etc. Dit om de voorkomen dat er bijsmaken komen die ik niet wil.
Wanneer de boel op temperatuur is laat ik hem nog even een tijdje op temperatuur voordat ik het brood of de taart erin zet.

Zelfde ervaring als Silver, al moet ik eerlijk zeggen dat ik een klein tikje rooksmaak ook niet erg vind (maar wel echt klein dus).
Wat je ook kan doen is je brood in een DO (of andere gietijzeren pan) bakken. Eerste 20 minuten met deksel, daarna deksel er af.
Gaat prima.

Terug
Bovenaan Onderaan