BasBQ
Beef en Steak

Brisket

 
 
 
 
 
 

Bidle

Gemarineerd
Berichten
1.993
Deze zondag de 29ste dan eindelijk eens Brisket maken. Heb dit altijd al eens willen doen, maar nooit van gekomen. Dus dan maar niet naar omkijken. Enkel die vervelende website van Noskos zet je dan weer aan het denken ;) ,..... kortom we gaan er voor en wellicht krijg ik dan ook een mooie badge.


Afgelopen week vlees binnen via Beef & Steak en wel 2x,....  :D
Had een aantal dingen besteld en kreeg alles per ongeluk twee keer binnen. Onder het mom eerlijkheid duurt het langs toch maar even gebeld. Alles moest terug en helaas geen korting. Vorig jaar een keer om die 5% forumkorting gevraagd en niet gelukt, heb dat destijds maar opgegeven. Heb nog wel teruggebeld en een lamsrack gehouden, die moest ook volledig worden betaald.

Belangrijker het vlees is binnen dus we kunnen aan de gang. Van alles gelezen en toch erg benieuwd of dit wel goed gaat komen. Zal proberen om zondag gedurende dag jullie mee te laten genieten. Vermoed ook dat ik wel wat vragen zal hebben! ;)


De eerste vraag heb ik al,.....
Zag in het artikel van Noskos dat hij om 8 uur begonnen was en pas om 21:30 klaar was met een stuk van 2,5 kilo. Hoe laat zou ik dan moeten beginnen met mijn 2 kilo, wil ik rond 19:00 klaar zijn??

Wederom alvast bedankt, ik heb er iig weer zin in!!  :)
Hier beide stukken vlees. De linker is iets dikker, dus die mag blijven.




2014-06-23 Brisket 01 by Bidle, on Flickr
 
Maccie zei:
Dat ligt aardig wat potentie.

Je kunt m eerder inpakken om de tijd te verkorten.


Bedankt voor de tip.
Heb je enige richtlijnen voor me?? Vanaf welke temperatuur is dat aan te raden? Zodra ik "de zone" bereikt denk te hebben wellicht?
 
Als ik me niet vergis heb ik m met 69 graden ingepakt.

Heb er totaal krap 12 uur over gedaan.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/mijn-eerste-brisket-7075/15/
 
Maccie zei:
Heb het nagekeken en aangepast


Thx, denk dat ik het dan ook maar rond die temperatuur ga doen.


Verbaasd me nog steeds dat er met dit stuk vlees redelijk uiteenlopende ervaringen zijn. Maakt het natuurlijk ook wel leuk. Hopelijk vind ik en het thuisfront het ook echt lekker, want dan kan ik dit vaker maken.
 
Ik zou hem inpakken zodra de bark goed van kleur is en goed vastzit op het vlees, na zo'n 6-7 uur. Na het inpakken kun je de temperatuur ook opschroeven, dan gaat het weer wat vlotter...
 
noskos zei:
Ik zou hem inpakken zodra de bark goed van kleur is en goed vastzit op het vlees, na zo'n 6-7 uur. Na het inpakken kun je de temperatuur ook opschroeven, dan gaat het weer wat vlotter...


Bedankt voor je tip!! Ga dit zeker opvolgen.  :)
 
Langer dan geduurd, omdat het betreffende weekend alles anders liep. Dus waarom vandaag niet!!!

Gisteravond het vlees al geprepareerd. Enkel maar ??n foto, want ook dat liep even iets anders. Met als gevolg dat ik me zelf lelijk heb gesneden,..... scherpe messen en kleine jongetjes ed. Valt allemaal reuze mee, maar was genoeg om de camera te vergeten. ;)
Enfin, alles op omschreven manier van Noskos zijn site, want waarom risico nemen bij een dergelijk stuk vlees. Al helemaal bij de eerste poging.



2014-07-06 Brisket 02 by Bidle, on Flickr


Deze ochtend weer vroeg op en alles klaarmaken. Rooster uit de weekbak halen, brikettenstarter aan, vlees erop en rustig wachten:


2014-07-06 Brisket 03 by Bidle, on Flickr


2014-07-06 Brisket 04 by Bidle, on Flickr


2014-07-06 Brisket 05 by Bidle, on Flickr


2014-07-06 Brisket 05a by Bidle, on Flickr


Rond de middag was de stand als volgt, dus zeker niet verkeerd en redelijk op schema..... zo ver er een schema aanwezig is. ;)


2014-07-06 Brisket 06 by Bidle, on Flickr


2014-07-06 Brisket 07 by Bidle, on Flickr


Wachten op het inpakken!
 
Zie het het nou goed dat je het op de 01 (otp)doet ipv de meer voor de hand liggende 02(wsm)??
 
nix13 zei:
Zie het het nou goed dat je het op de 01 (otp)doet ipv de meer voor de hand liggende 02(wsm)??

Nope,.. de Bidle01 is een performer dus dient vaak als aansteker voor de brikettenstarter. De Bidle02 is heeft gewoon dienst. ;)
 
Bidle zei:
nix13 zei:
Zie het het nou goed dat je het op de 01 (otp)doet ipv de meer voor de hand liggende 02(wsm)??

Nope,.. de Bidle01 is een performer dus dient vaak als aansteker voor de brikettenstarter. De Bidle02 is heeft gewoon dienst. ;)
Ok? duidelijk. 
 
Dat ziet er al goed uit!
 
Die gaat lekker. Mooie foto's weer kerel!
Ik ga toch binnenkort ook weer eens zo'n homp proberen. Het blijft toch een uitdaging.
Overigens....ik weet niet wat je met je afsnijdsels van die brisket doet, maar ik heb laatst mijn vette afsnijdsels gemengd tot een gehakt met wat runderrib en vang tot een vlees:vet gehakt van ca 80:20. en dat zijn killer hamburgers geworden! Brisket vet is lekker!
 
Mooie run en jij gaat straks lekker eten!!!

nix13 zei:
Bidle zei:
nix13 zei:
Zie het het nou goed dat je het op de 01 (otp)doet ipv de meer voor de hand liggende 02(wsm)??

Nope,.. de Bidle01 is een performer dus dient vaak als aansteker voor de brikettenstarter. De Bidle02 is heeft gewoon dienst. ;)
Ok? duidelijk.
Je had mij ook even op het verkeerde been, echter ik zag op een latere foto wel de 02.
 
Terug
Bovenaan Onderaan