Beef en Steak

Brisket tips zoekende

Miquello

Tondelzoeker
Hi, ik ben nieuw op dit forum maar niet nieuw in de bbq wereld. Vandaag voor het eerst brisket burnt ends geprobeerd te maken, maar helaas blijft het vlees te taai. Na een kerntemperatuur van 86 uit elkaar gesneden en in de marinade gelegd, dan teruggelegd maar het blijft taai. Hebben jullie tips?

IMG-20220506-WA0010.jpg

IMG-20220506-WA0011.jpg

Altijd jammer als iets niet zo goed lukt.
Heb je bij het bereiken van de 88c kern ook een paar keer in het vlees geprikt? De kerntemperatuur zegt namelijk niet alles, een probe moet echt makkelijk in het vlees glijden. Alsof je het in een pot pindakaas stopt, dat gevoel. Vaak is een brisket pas echt klaar bij 94c of zelfs meer.
Dan zou het ook nog aan het stuk vlees kunnen liggen. Nederlands rund is vaak te mager, grainfed geeft gewoon een veel beter resultaat.
Weet ook niet of je de ‘point’ of de flat hebt gebruikt. De point is normaal gesproken voor de burnt ends omdat deze nog vetter is en beter geschikt is als de flat.
Hopelijk heb je er wat aan voor een volgende keer.

Tnx, ik had idd de point van beef and steak. Prima kwaliteit. Maar misschien nog langer laten liggen dan denk ik. Ik had veel moeite met het bereiken van de temperatuur en moest 2x bijvullen. Ik wil een keer de flat zelf doen, maar wil eerst proberen met de point om daar burnt ends van te maken. Na de marinade werd het iets sappige gelukkig

86°C is nog niet ver genoeg. Pas bij zo’n 95-96° kom je in de buurt. En het zou zelfs nog verder kunnen zijn
Maar dat is het lastigste aan Brisket. Pas door er in te prikken weet je of het gaar is en het moment tussen niet gaar en te gaar is maar klein.

Oh en je snijdt hem pas als hij gaar is. En dan gaat het even met saus terug om de saus te laten karamelliseren.
Als je het eerder doet ga je vocht verdampen en koelen ze af. En dus worden ze niet gaar.

Welkom bij het genootschap en genoeg tips hierboven waar ik me op aansluit en om mee aan de slag te gaan.

Dank jullie wel voor de feedback, hier ga ik zeker mee aan de slag! Ik heb nu wat ik over had ingevroren. Als ik die nog een keer ga eten, is het dan nog mogelijk om ze malser te krijgen of is het gewoon opwarmen en eten zoals ze waren?

Dank jullie wel voor de feedback, hier ga ik zeker mee aan de slag! Ik heb nu wat ik over had ingevroren. Als ik die nog een keer ga eten, is het dan nog mogelijk om ze malser te krijgen of is het gewoon opwarmen en eten zoals ze waren?
Overgebleven brisket is lekker in chili, baked beans en dergelijke. Gewoon mee laten sudderen. Beter kun je wat je nu hebt niet maken.

Terug
Bovenaan Onderaan