Beef en Steak

Brisket(je)

Marcel23

Vuurmaker
Ook ik moest er maar eens aan geloven, de eerste keer een brisket maken.
Besteld via een online slager, 1kg borststuk. Leuk om eens mee te beginnen. Helaas viel hij gisteren bij het uitpakken en beetje tegen. Het stuk vlees was gespleten waardoor ik het wel goed in kon rubber met Beef rub van Van Beekum maar vanmorgen met het injecteren van het stuk heb ik er toch maar een touwtje omheen gedaan. Zo blijft het vlees mooi bij elkaar en zal het minder snel uitdrogen.
Zoals gezegd vanmorgen geïnjecteerd met runderbouilon, die ik gisteren al heb gemaakt. Warme bouillon leek mij niet heel top.
Eerst lekker gerookt met kersenhout en toen kwam de zone.. het lukte niet om hem boven de 62 graden te krijgen, dit anderhalf uur aangekeken en toch maar besloten om in te pakken met butcherpaper. Zo gezegd zo gedaan, probes er weer in en gaan. Hij is nog evengoed 2 uur lang rond de 65 graden gebleven maar uiteindelijk liep de temperatuur op naar eindpunt 93 graden.
Eraf gehaald en laten rusten. Zonder hoge verwachtingen uitgepakt.
Het zag er super goed uit, al zeg ik het zelf. Niet heel veel ervaring met brisket maar deze smaakte erg goed. Zelf gemaakte chimmichurry erbij en het was helemaal af.
Ik heb er nog een in de vriezer liggen dus ik mag binnenkort weer.
1000028058.jpg

1000028059.jpg

1000028071.jpg

1000028072.jpg

1000028074.jpg

1000028076.jpg

1000028077.jpg

1000028078.jpg

1000028079.jpg

1000028088.jpg

1000028090.jpg

1000028092.jpg

Mooie rookring ook , ziet er top uit👍🏻

Vreemd gesneden Brisket, als het een Brisket is, lijkt wel of er een plak van een whole packer is afgesneden waarbij de point en de flat al half gescheiden zijn. lijkt meer op een grote riblap.
Welke slager komt dit vandaan? volgende keer een grain fed rund nemen en ja die kosten wat meer maar dan heb je wel een Brisket zoals Brisket bedoeld is.
Desondanks ziet het er qua vlees toch smakelijk uit, lekker stuk rund maar geen klassieke Brisket.

lijkt wel of er een plak van een whole packer is afgesneden waarbij de point en de flat al half gescheiden zijn.
Dat is precies wat het is, want je ziet de draden aan t ene stuk anders lopen dan t andere stuk.

Ik vind het een hoop werk voor 1kg brisket, volgende keer gewoon all out gaan!
Je hebt nu al het werk gedaan wat je voor een hele brisket had moeten doen.

Hij lijkt mij daarintegen wel verrassend goed gelukt, de foto's zien er mooi uit!

Met een lastig stuk vlees toch een heerlijk resultaat halen. Goed gedaan!!

Vreemd gesneden Brisket, als het een Brisket is, lijkt wel of er een plak van een whole packer is afgesneden waarbij de point en de flat al half gescheiden zijn. lijkt meer op een grote riblap.
Welke slager komt dit vandaan? volgende keer een grain fed rund nemen en ja die kosten wat meer maar dan heb je wel een Brisket zoals Brisket bedoeld is.
Desondanks ziet het er qua vlees toch smakelijk uit, lekker stuk rund maar geen klassieke Brisket.
Ik bestel mijn vlees doorgaans bij Meat for More.
Op de verpakking stond toch echt brisket maar goed.
Was leuk om te doen, vooral voor de eerste keer.

Ik bestel mijn vlees doorgaans bij Meat for More.
Op de verpakking stond toch echt brisket maar goed.
Was leuk om te doen, vooral voor de eerste keer.
Het kan wel Brisket zijn, alleen verkeerd gesneden.
USA cuts zijn anders dan EU cuts, maw, de slagers in USA snijden anders uit dan in de EU.
Als ik al zie dat je per kilo kunt bestellen dan gaat de slager in bij meat for more snijden in kilo stukken en dat is niet de bedoeling bij een klassieke Brisket.
Normaal gesproken koop je een Brisket als Whole Packer of als Flat of als Point, en die laatste de point is wel recht afgesneden en daar zit een stukje flat aan. wordt de point netjes gescheiden van de flat, zodat er geen restje flat meer aanzit dan noemen we de point een Brisket Ear.

@noskos legt dat mooi uit in dit stukje op zijn blog:

hier het citaat:

Wat is een brisket ear?​

Toen ik bij Beef & Steak was en Matthijs vroeg of ik wist wat een brisket ear was moest ik hem het antwoord schuldig blijven. Hij vertelde dat het de vette spier van de brisket is. En toen wist ik het natuurlijk meteen. “Dat is de point!” zei ik. Inderdaad, maar als je brisket gaat kopen en je vraagt naar de point dan komt dat stuk altijd met een stukje flat eronder. Als je een brisket ear koopt krijg je alleen de point en dat biedt een aantal voordelen!

Hoe zit dat ook alweer met brisket?​

Een hele brisket, een ‘whole packer’, is een stuk uit de borst van de koe. Zo’n brisket bestaat uit twee spieren, ‘de flat’ en ‘de point’. De flat is zoals de naam al doet vermoeden plat en is het grootste deel van een whole packer. Over deze flat loopt een andere spier, de point. Deze spier is puntig, je zou er een oor in kunnen zien met heel veel fantasie.
De flat is een mager stuk rundvlees en heeft heel erg de neiging om uit te drogen. De point is een heel stuk vetter en blijft daardoor veel sappiger.

Het ziet er heerlijk uit, maar volgende keer voor een groter stuk gaan 😉

Ziet er prima uit, mooie rookring! En als het gesmaakt heeft is het altijd goed.

M.b.t. inpakken : gewoon alu folie gebruiken werkt net zo makkelijk.

Met veel nieuwsgierigheid gelezen! Wat een resultaat zeg! Dit lijkt me precies een mooi project voor mij om een keer te doen.
(y)👌

Terug
Bovenaan Onderaan