BasBQ
Beef en Steak

Brikettentest

De minion met die blokjes gaat perfect. Gewoon uitstrooien in een plek, en een klein kuiltje maken waar je hete blokjes in komen. Blijft het mooi stabiel. OOk de snake kun je goed leggen met de blokjes vind ik.
 
Aan de hand van de grote test uit deze thread ben ik eens voor HotDevil koskosbrikketten (staafvormig) gegaan. Tot nu toe altijd EcoBrasa gehad, maar die kocht ik online en had nu spoed, dus naar Kapellen (België) gereden om ze af te halen.

Nou ik was verbaasd over de gelijkmatige verbranding en stabiele temperatuur dat het me gaf! Veel stabieler dan met Ecobrasa! Wellicht komt het door de grote staven met gat erin voor de nodig zuurstof. Anyways, ik denk dat ik hier bij blijf! Zijn goedkoper ook. Aanrader voor low&slow, een stuk of 10 van deze staven gaven me mooi 120 graden voor een uur of 7.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
Het is inmiddels een paar jaar geleden sinds er een brikettentest is gedaan.
Als ik nu google naar andere websites die hun top 5 briketten hebben gemaakt vind ik dat die nogal verschillen met elkaar.
Is er iemand die ondertussen verschillende merken getest heeft en daar zijn/haar conclusies uit getrokken heeft?
Ik ben benieuwd naar de volgende merken: Pro coco vs Ecobrasa vs Hot devil staven vs Tom cocoha vs Greek fire vs Weber vs THM.
Alvast bedankt voor jullie input hierin.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Al heel lang een trouw gebruiker van Ecobrasa briketten en als je daar eenmaal aan gewend bent is het lastig om een alternatief te vinden die netzo netjes gelijkmatig en schoonbranden branden.
Laatst een paar dozen Napoleon staafbriketten aangeschaft wilde ik toch ook eens proberen en waren in de aanbieding (we blijven toch Hollanders :p ) maar als ze op zijn ga ik weer terug naar m'n ecobrasa dat beviel me toch een stuk beter.
Wellicht de ervaring die ik er mee opgebouwd had en als iets naar je zin gaat verander je dat niet zo gemakkelijk.
 
Laatst bewerkt:
@Hans denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat: ervaring.

Alle briketten hebben hun eigenaardigheden, sommige roken lang andere kort, sommige stinken, sommige geven veel hitte andere weer weinig, sommige veel as en andere weinig en de ene brandt langer dan de andere.

In mijn optiek is het belangrijk dat er weinig rook vanaf komt bij het aansteken, dat hij veel hitte afgeeft, lang brandt en weinig as afgeeft.

Weinig rook is fijn voor de buren
Veel hitte is fijn voor grillen
Lange brand duur is fijn voor low and slow
Weinig as is fijn omdat het aangeeft dat de verbranding zo efficiënt mogelijk is.

Ecobrasa voldoet hieraan het beste. Maar dat wil niet zeggen dat je met bijvoorbeeld de Weber briketten niks kunt (al vind ik die tegenwoordig echt slecht 😉)

Let bij Weberbriketten op de windrichting als je ze aansteekt, zo hoeven de buren er niet al teveel last van te hebben.
Ja, ze geven niet de meeste warmte af maar door meer briketten te gebruiken kan dat probleem redelijk opgelost worden. De brand-duur valt tegen, maar als je dat weet gebruik je meer of maak je een langere snake dan is dat ook verholpen. De as die achterblijft is wel een dingetje, dat kan je vuur verstikken, maar door geregeld tegen de poten van de barbecue te tikken is dat ook geen echt probleem.

Dat is wat Hans de ervaring noemt, er is prima mee te barbecuen maar er komt iets meer bij kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan