Beef en Steak

Boston butt zonder wrap

 
 

Carbo negra

Stoker
Berichten
402
Heren en dames, ik hoop bij jullie wat handige tips te kunnen los peuteren! Ik heb een duroc boston butt van 5 kg kunnen scoren. Deze wil ik uiteraard als 1 geheel bereiden tot pulled pork. Ik heb al vaak pulled pork van procureur gemaakt met stukken van 2 a 2.5 kg. Deze injecteer ik nooit maar heb er wel een goed resultaat mee. Heb wel geinjecteerd maar ik vond het verschil minimaal. Maar... deze keer wil ik het anders doen. Ik wil de boston butt gaan bereiden zonder inpakken. Mijn tactiek tot nu toe is om de middag van tevoren deze op de bbq te leggen en proberen in circa 20 uur gaar te hebben. Temperatuur wil ik afregelen op 110c en als de bark droog is en een mooie kleur heeft wil ik de butt om de 2 uur sprayen zodat deze niet te droog wordt.

Heeft iemand van jullie dit al een keer eerder gedaan en wat zijn jullie ervaringen? Als tegenprestatie zal ik een live verslag doen op bbq genootschap!
 
Enige waar ik ervaring mee heb is niet inpakken van een procureur en een foil boat procureur. Het enige echt merkbare verschil, meer bark bites om het zo maar te zeggen. Heel eerlijk is hier de foil boat en volledig ingepakte de favoriet.
 
Die foilboat is misschien ook nog een mooie tussenoplossing. Dan hou je toch het vocht vast het stuk vlees. Vaak gooi ik deze deels door het vlees heen omdat dit heerlijk van smaak is.
 
De oldtimers hier zijn allemaal begonnen zonder inpakken en pakken allemaal in. Dat is niet zonder reden 😉

Maar je kan het gewoon doen hoor. Kost je meer tijd, brandstof en geeft een drogere buitenkant omdat je meer vocht uit je vlees hebt verdampt.
 
Wat @Frits en @noskos zeggen, beste resultaat ook de binnenkant van de PP droogt minder uit en blijft dus malser
 
Wat @Frits en @noskos zeggen, beste resultaat ook de binnenkant van de PP droogt minder uit en blijft dus malser
Ik heb die ervaring van uitdrogen/drogere binnenkant niet echt gehad bij een niet ingepakte. Wel een veel drogere, hardere bark.

Maar vergeleken met jullie ben ik nog een "baby" op bbq gebied natuurlijk.
 
Bark kan je weer "hard" laten worden door op het eind de folie even open te maken en de bark weer te laten uitharden.
Op de Noskos site staat een stuk over de 'stall" en sprayen en ook het weer laten uitharden / opdrogen van de bark.
 
Mannen jullie laten mij twijfelen! Procureurs pak ik altijd in maar die zijn ook een stuk kleiner. Ik had verwacht dat door de maat van dit vlees dat deze een stuk sappiger blijft. Maar als ik jullie begrijp dan wordt het voor wedstrijden dus ook gewoon ingepakt?

een andere optie is om een foilboat te maken of de butt in een bak te zetten zodat het vocht uit de butt later weer door het gepullde vlees kan. Op de bovenkant zit nog een laagje vet die het vlees net als een brisket beschermt tegen uitdrogen. Deze wil ik daarom bovenop doen.
 
Er is een verschil tussen een mooie bark en krokant vlees aan de buitenkant 😉
Je bark hoort niet krokant te zijn. Dan is het vlees aan de oppervlakte gewoon heel droog geworden.
 
Ik heb die ervaring van uitdrogen/drogere binnenkant niet echt gehad bij een niet ingepakte. Wel een veel drogere, hardere bark.

Maar vergeleken met jullie ben ik nog een "baby" op bbq gebied natuurlijk.
Wat heb je aan een drogere/krokante/harde bark?
Buiten wat @noskos al heeft gezegd over een mooie bark. Je haalt het vlees van de BBQ pakt het in om te rusten daarna ga je het vlees pullen doet er het overgebleven vocht en BBQ saus doorheen
husselt alles door elkaar en wat heb je dan aan die bark die ooit krokant/hard was toen hij net van de BBQ kwam? Niet meer dan droge taaie stukjes.
 
Wat heb je aan een drogere/krokante/harde bark?
Buiten wat @noskos al heeft gezegd over een mooie bark. Je haalt het vlees van de BBQ pakt het in om te rusten daarna ga je het vlees pullen doet er het overgebleven vocht en BBQ saus doorheen
husselt alles door elkaar en wat heb je dan aan die bark die ooit krokant/hard was toen hij net van de BBQ kwam? Niet meer dan droge taaie stukjes.
Ik zeg nergens dat je er iets aan hebt of wel? Ik zeg ook nergens dat het beter of lekkerder word ervaren... in mijn eerdere reactie geef ik zelfs aan dat de foil boat een redelijk succes was en de ingepakte versie hier de voorkeur geniet.

Maar ervaringen delen die haaks staan op wat de "geleerden" vinden is vaker nogal een dingetje hier op het forum. Zal in het vervolg mijn mond houden.
 
Volgens mij wordt in de reacties aangeven waarom het proberen om het te doen volgens de reageerders niet iets toevoegd.
Daar is toch niets mis mee?
Geen reden om je aangevallen te voelen.
Daarbij staat het iedereen vrij het wel te doen.
Ik zie dit net zoals de discussie over Butcher papier.
Alufolie werkt net zo goed en makkelijker.
Maar als je het wilt gebruiken? Ga je gang.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Volgens mij wordt in de reacties aangeven waarom het proberen om het te doen volgens de reageerders niet iets toevoegd.
Daar is toch niets mis mee?
Geen reden om je aangevallen te voelen.
Daarbij staat het iedereen vrij het wel te doen.
Ik zie dit net zoals de discussie over Butcher papier.
Alufolie werkt net zo goed en makkelijker.
Maar als je het wilt gebruiken? Ga je gang.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Dat dus (y)
 
Hij heeft er langer over gedaan als verwacht. We willen hem daarom morgen eten. Wat zou de beste manier zijn? Afkoelen en morgen opwarmen of kan ik hem in de oven bijna goed houden voor bijna 24 uur op circa 80 graden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan