BasBQ
Beef en Steak

Boels vrijdag worst, chorizo

 
 

Boel0037

Pitmaster
Berichten
960
Begint een beetje een gewoonte te worden op de vrijdagavond maar voor de jambalaya die ik binnenkort wil maken vanavond ook worst gemaakt, chorizo...

CF7244C0-E3C8-478F-8493-D136966B57B1-151-00000004A4D178FE_zpsa62904ae.jpg


BC320445-D06F-4D9F-A757-34843A8A02D1-151-000000039CA155A0_zps09f622c4.jpg


Hier kort het recept

750 gr procureur
250 gr vet spek
4 theelepels paprika
2 theelepels (coloroza) zout
2,5 theelepel vers gehakt knoflook
1 theelepel cayenne peper
1 theelepel chipotle peper
1 theelepel komijn
1 theelepel oregano
1 theelepel vers gemalen zwarte peper.
100ml witte wijn.

Zal morgen ff foto maken als ie op de q ligt.




 
Lekker chorizo, maar in jambalaya gaat andouille ;)
 
noskos zei:
Lekker chorizo, maar in jambalaya gaat andouille ;)

Mijn jambalaya is beroemd door de chorizo.... ;)
Maar je hebt wel gelijk, het kan allemaal Jambalaya kan heel veel in zitten en volgens mij verschilt de anouille niet zo heel veel van chorizo.... ( afhankelijk van recept natuurlijk) (zeg ik die all spice maar zo verwart met 5 spice;) )

Ik heb ook wel eens jambalaya gemaakt met rookworst was ook lekker.




 
Jambalaya vind ik tot nu toe lekker. Chorizo ook.
Andouille daarentegen... De varianten die ik voorgeschoteld heb gekregen bevatten me veel te veel ongedefinieerde stukjes (orgaan?)vlees


 
Mevr. Nosmo zei:
Ziet er goed uit.
Maar wat is jambalaya? 

Hier een linkje (inclusief chorizo)  ;)  http://nl.wikipedia.org/wiki/Jambalaya

Eigenlijk is het gewoon een rijstschotel met vlees of vis die best pittig mag zijn.
En dan met een cajun achtige smaak ipv aziatisch zoals nasi e.d. 

 
Boel0037 zei:
noskos zei:
Lekker chorizo, maar in jambalaya gaat andouille ;)

(zeg ik die all spice maar zo verwart met 5 spice;) )

Ik dacht al dat all spice iets anders was. Kun je vertellen wat het vershil is. Ik kom het nu zo af en toe tegen in een recept. Ik dacht speculaaskruiden, maar dat weet ik niet echt zeker.
 
All spice is piment, en dat heeft idd iets weg van speculaaskruiden, maar is geen mengsel.
5 spice is een chinees kruidenmengsel, met vaak kaneel, steranijs, venkelzaad, kruidnagel en sechiuanpeper. Maar er kunnen ook andere kruiden in zitten.
 
Oh ja piment ken ik wel.
 
Boel0037 zei:
Hier een linkje (inclusief chorizo)  ;)  http://nl.wikipedia.org/wiki/Jambalaya

Typisch weer zo'n slecht vertaalde wikipedia pagina. Chorizo is de standaard worst voor Spanje en Mexico waarbij in Mexico veel meer een verse versie dan een gedroogde wordt gebruikt.
Andouille is de traditionele cajun worst. Gerookt en met een stuk minder gerookte paprika dan in chorizo.

In de Engelse versie van jambalaya wordt chorizo niet genoemd ;) http://en.wikipedia.org/wiki/Andouille
 
Jambalaya of niet, ik mag graag een lekker stukje chorizo eten, dus deze gaat op de lijst!

Rook jij ze eerst nog Boel?
 
Nosmo zei:
Rook jij ze eerst nog Boel?

Ik sta nog in dubio.... Wilde ze eigenlijk gewoon grillen en dan als plakjes opeten/gebruiken voor andere gerechten.

Zat gisteren nog ff te lezen nav de andouille van dennis ( dennis +1 trouwens voor die engelse wiki haha)
En kwam toen ook langs gerookte chorizo, het is al best een uitgesproken smaak zoals hij is dus misschien wordt het te veel als ik ze rook maar ik ga er eentje bewaren en een testje doen dan laat ik het weten.



 
Vandaag op de WGA indirect met een beetje appelhout gerookt. Wow een absolute brenger. Had ook nog wat braadworst over van een vorige sessie en die erbij gedaan en ook daar een absolute brenger.

Temp heb ik helaas niet gemeten maar heb de WGA wel behoorlijk geknepen. Tijd op de q een kleine 20 min.

Kleintje helemaal achteraan is de chorizo
26D11D28-F972-49EF-A418-04B2E9E89F49-208-0000002CA1EFEBAC_zpsaf069ebf.jpg


Hier een doorsnede van de chrorizo.
C88B1BEE-D3FC-49D1-AD29-7B0E05A048B0-208-0000002CA723C7C2_zps6f5383c6.jpg


@nosmo, mijn advies, lekker roken die worst!
 
Terug
Bovenaan Onderaan