Beef en Steak

BK Black steel pannen

lionart

Tondelzoeker
Heeft iemand ervaring met de black steel pannen van BK? niet zo zeer voor op de BBQ maar voor op, in ons geval, inductie

Heeft iemand ervaring met de black steel pannen van BK? niet zo zeer voor op de BBQ maar voor op, in ons geval, inductie
Zelf geen ervaring mee, maar de reviews op de site van BK zelf zijn erg wisselend:

Ook bij de black steel wokarang van BK lees je veel klachten, voornamelijk over roesten.

Maar bij de koekenpannenset (losse pan zijn geen reviews van) lees je ook over het krom trekken van de pannen, en dat is als je op inductie kookt funest natuurlijk.

Ik kook zelf ook op inductie, en heb toen ik de plaat aanschafte ook direct nieuwe pannen aangeschaft, en dit zijn koekenpannen van le Creuset. Zijn van gietijzer met een emaille laag. Deze pannen worden ook goed heet en houden de warmte goed vast.

2 nadelen: ze zijn flink aan de prijs (heb ze iets voordeliger gevonden bij knives and tools), en ze zijn behoorlijk zwaar.

Maar ik heb er zeker geen spijt van

Zoals gezegd, geen ervaring met de black steel pannen, maar als ik lees over krom trekken dan zou ik er persoonlijk zelf van weg blijven.

Ik ben op zich bekend met het feit dat je pannen met een hoog carbon gehalte niet al te snel moet opwarmen op inductie, daar heb ik zelf al eens een creuset pan mee verkloot. door koude pan op inductie zetten op volle kracht maakt dat je emaille barst..... door schade en schande wijs zeg maar.:-)

Ik heb zelf een plaatstalen pan maar wat hier boven is genoemd: is niet helemaal vlak meer.
Toen uit nood mijn skillet gaan gebruiken en sindsdien erg gecharmeerd van gietijzer op inductie.....

Hier ook 2 pannen krom gekomen op inductie.
Beide pannen waren jaren ok op ons gasvuur.
Na enkele malen op inductie komt de bodem bol staan.
Midden van pan warmt te snel op tov van de rest van de pan.
Nu hier enkel gietijzeren pannen hier.

Zelf zijn wij overgestapt op rvs pannen omdat de anti aanbakpannen de coating met de jaren los laat. Niet bepaald gezond. We hebben nu rvs pannen van demeyere en dat bevalt heel goed. Bakken gaat er goed in en schoonmaken is ook wel makkelijk te doen.

Deymere zijn top pannen 👌
Bij inductie denk ik niet snel aan gietijzer maar ik gebruik zelf geen inductie maar zal vast goed werken, vervormen zal het iig niet 🤪

Met BK heb ik geen goede ervaring die trekken ( redelijk ) snel krom als je ze echt heet stookt, op de inductieplaat ben ik zeer tevreden over de 365 pannenlijn van de Ikea, gaan jaren mee, blijven recht en zijn goed betaalbaar.

Ik heb er eentje een 28 cm, reeds meer dan een jaar in gebruik en was mijn eerste carbon stalen pan en toen gekocht aan de helft van de prijs bij het Nederlands filiaal van Bezos. Ik had het ook gehad met die anti aanbak lagen en elk jaar of 2 jaar wel krassen in, ongeacht wat je doet. Die hexclads geloof ik ook niet in, ja er is een lifetime warranty, maar dat die pannen lang gaan meegaan met gebruik van metalen dingen, niet echt nee. En dikwijls als puntje bij paaltje komt is lifetime warranty ook eerder iets van ja maar dat is door verkeerd gebruik etc. I quote:
'''
Cookware
HexClad cookware has a lifetime warranty against manufacturer’s defects. Damage occurring from improper use, including but not limited to excessive heat, abuse, neglect, improper storage, misuse of sharp utensils, improper cleaning or lack of seasoning, is not covered by our lifetime warranty. Cosmetic blemishes and other changes in appearance may occur over time. This is normal wear and tear which should not affect performance and not covered by our lifetime warranty.
'''
Een gokje van 200 euro heb ik er niet voor over, het is oftewel krasvrij oftewel niet. Dat wilt niet zeggen dat het geen goeie pannen zijn uiteraard.

Ik kook op gas en de BK pan trekt ook bij mij licht krom, maar het enige waarvoor ik nog een rvs pan gebruik is voor spaghettisaus (rul maken en dan een pot zelfgemaakte saus uit de diepvriezer erover). Als je er een laag olie in doet zie je dat het midden dan de olie wegtrekt, maar geeft geen problemen bij het bakken

Buiten de lichte kromming echt niks op aan te merken. Weegt niet zoveel als gietijzer, warmt zeer snel op en dat is misschien het probleem, had misschien in het begin licht moet beginnen. Carbon steel is een trade off, het is dunner, lichter en "gladder" dan een gietijzeren pan.

Deze moet ik wel nog eens proberen in de vakantiewoning op electriciteit. Heb hier thuis tijdens black friday nog eentje gekocht van "Merten & Stork" of zoiets, heb ik ook 2 rvs pannen van en zeer tevreden van, maar deze heb ik alleen nog maar ingebrand en nog niet gebruikt.

Als je eentje koopt een kleine tip: de buyer heeft zo een neoprene hoes voor het handvat en die past perfect op die 28cm pan

Even een puntje van aandacht, een anti aanbaklaag is niet altijd PFAS/Teflon dus giftig.
Anti aanbaklagen, zijn er ook van keramiek. emaille en natuurlijk seasonning van gietijzer met olie/vet, en die zijn niet giftig.
Voor alle anti aanbaklagen wordt afgeraden om er met scherpe (stalen) voorwerpen in te roeren, dat kan nu eenmaal de laag beschadigen.
Ben je daar niet gecharmeerd van dan neem je RVS of misschien wel Koper.
Op de indoorpit kook ik nog steeds op gas, zolang als dat nog kan blijf ik dat doen, ik vind inductie o.i.d persoonlijk helemaal niks.
Als ik bij zo'n ding sta bij schoonouders of schoonzus voel ik me niet op mijn gemak, ver buiten mijn comfort zone.
Net als een Elektrische BBQ, mag eigenlijk niet eens een BBQ heten.

De BK Black Steel ken ik niet, de oude RVS BK pannen die ik nog heb doen het niet niet op inductie, maar die stammen ook uit het jaar kruik.
Maar als ik zo de recensies lees zou ik ze voor inductie niet snel aanschaffen, 2 negatieve recensies mbt kromtrekken van de totaal recensies van 5 vind ik voldoende om mijn twijfels te hebben, maar ja hoe betrouwbaar zijn die recensies, misschien zijn die pannen wel volledig mishandeld.
Ze zijn overigens niet schreeuwend duur, koop er 1 kleintje van ga hem gebruiken en kijken of hij bevalt of niet.

@Arjan Ebing heeft het over Le Crueset, wij hebben de concurrent van Le Crueset, ook uit Frankrijk, Staub, zelfde hoge kwaliteit Gietijzer, ge-emailleerd en een ietsie pietsie minder duur dan Le Crueset en ipv witte emaile aan de binnenkant zwarte emaille.

Toen ik jaren geleden De Cocotte van Staub zag bij het Belgische kookprogramma " "Dagelijkse kost" van Jeroen Meus 🥳 was ik meteen verliefd op die pan. Het is een rib uit je lijf maar dan heb je pannen voor de rest van je leven en het nageslacht, als je er normaal mee omgaat. Op gas mee gekookt, op BBQ direct en indirect en daarna ook bij mijn schoonzus op de inductieplaat, ging gewoon goed.

@Ewald . Ik heb toen de keuken vervangen werd "braaf" een inductieplaat gekocht.
Ik snap je weerstand :)
Ik merk dat niet alle pannen die geschikt zijn voor inductie / het doen op inductie het even goed doen.
Mijn buiten pan / pannen van gietijzer worden écht heter dan een aantal van mijn gewone pannen.
Dus daarvoor schakelen we langzaam over naar gietijzer.

Ik gebruik op mijn inductie plaat pannen van de Buyer. Het duurt even voor ze goed ingebrand zijn ( in het begin getwijfeld of het een slimme aankoop was) Maar inmiddels wil ik ze niet meer kwijt. Ik heb een grote koekenpan, 2 kleine koekenpannen en een wok. De wok is helaas een beetje kromgetrokken bij het eerste inbranden, de rest gebruik ik inmiddels 3 jaar en ik kan niet meer zonder.

@Arjan Ebing heeft het over Le Crueset, wij hebben de concurrent van Le Crueset, ook uit Frankrijk, Staub, zelfde hoge kwaliteit Gietijzer, ge-emailleerd en een ietsie pietsie minder duur dan Le Crueset en ipv witte emaile aan de binnenkant zwarte emaille.
Staub is ook absoluut niks mis mee, het deksel van de cocotte waar jij het over hebt schijnt zelfs beter het vocht terug te redistribueren dan dat die van Le Creuset dat doet.

Ik heb ook de braadpan (cocotte) van Le Creuset, die overigens zwart geëmailleerd is aan de binnenkant, de buitenkant is ook zwart, en dat is naar mijn weten ook de enige versie met zwart emaille aan de binnenkant.

Echter vraagt de topicstarter naar koekenpannen, en die heb ik ook van Le Creuset, wederom zwart met zwart geëmailleerde binnenkant. 2 stuks 1 van 24 cm en 1 van 28 cm.

Weet eigenlijk niet of Staub die ook heeft. De reden dat ik niet over Staub begonnen ben is, omdat ik alleen vanuit mijn eigen ervaring kan spreken, en ik heb enkel Le Creuset pannen, vandaar.

Dit zijn de koekenpannen die ik heb:

https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-le-creuset-20058240000460-koekenpan-24-cm-zwart.htm Dit is de 24 cm

En https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-le-creuset-koekenpan-28cm-2-6l-zwart.htm dit is de 28 cm

En https://www.lecreuset.nl/nl_NL/p/br...color=satinBlack&dwvar_CI1177d_size=26cm-l5-3 Dit is de cocotte

Echter vraagt de topicstarter naar koekenpannen, en die heb ik ook van Le Creuset, wederom zwart met zwart geëmailleerde binnenkant. 2 stuks 1 van 24 cm en 1 van 28 cm.

Weet eigenlijk niet of Staub die ook heeft. De reden dat ik niet over Staub begonnen ben is, omdat ik alleen vanuit mijn eigen ervaring kan spreken, en ik heb enkel Le Creuset pannen, vandaar.
Ja die heeft Staub ook, was ik niet helemaal duidelijk in, sorry.
Niet alle koekenpannen van Staub en le Crueset zijn ook geschikt voor de BBQ, ook al vraagt de TS daar niet specifiek naar, we zijn een BBQ forum dat mag best even worden vermeld.
De koekenpannen met houten handvat kunnen/mogen niet in de oven dus ook niet in/op de BBQ.
De koekenpannen uit 1 stuk gietijzer (skillet/paellapannen) of stalen handvat mogen natuuelijk wel op de BBQ.

26 cm. Skillet en 34 cm. Paellapan (skillet zonder steel met oren), beiden volledig ge-emailleerd, mijn BBQ koekenpannen.
Ook een klein koekenpannetje met houten steel maar die is alleen voor de indoorpit.
1738221741195.png
1738222107303.png

Maar goed we raken misschien een beetje off topic maar ik wilde je vraag wel even beantwoorden.

Ik heb zelf verschillende pannen met een keramische coating zoals deze, daar ben ik wel erg tevreden over. Coating is niet kapot te krijgen. Ik kook nu al zo'n 3 jaar bijna dagelijks met een hapjespan en de coating is nog onbeschadigd.
Ik gebruik ze niet in de bbq (daar gebruik ik alleen gietijzer in), maar het zou wel kunnen, aangezien ze ovenbestendig zijn tot 350°C.

Op de indoorpit kook ik nog steeds op gas, zolang als dat nog kan blijf ik dat doen, ik vind inductie o.i.d persoonlijk helemaal niks.
Als ik bij zo'n ding sta bij schoonouders of schoonzus voel ik me niet op mijn gemak, ver buiten mijn comfort zone.
+1
Het is een beetje off-topic, maar goed: Volgens mij heeft dit er mee te maken dat de warmtebron niet onder de pan zit, maar de bodem van de pan zelf de warmtebron wordt. Dit voelt niet intuïtief aan.

Maar goed we raken misschien een beetje off topic
Eens, deze had wellicht beter in de asbak geplaatst kunnen worden, en mijn fout in deze is dat ik niet heb opgelet in welke categorie deze geplaatst is, waarvoor excuses 🙈

we zijn een BBQ forum dat mag best even worden vermeld.
Dat klopt, ben ik me ook van bewust, er werd alleen duidelijk aangegeven dat het niet voor op de barbecue was, en zoals hierboven genoemd heb ik niet op de categorie gelet.

Misschien een idee om hem te verplaatsen naar de asbak om nog meer verwarring in de toekomst te voorkomen?🤷🏼‍♂️

Dank allen voor de informatie, beetje off topic inderdaad, deze mag naar de Asbak wat mij betreft.
Mijn gedachtegang was dat als je lekker overweg kan met een BBQ dan heb je waarschijnlijk ook wel een mening over andere kookgerelateerde zaken, en dat blijkt! (y)(y) dank!
Ik heb mijn eerste baksessie met de pannen gehad en ik moet zeggen dat ik zeker merk dat de pan het hoger carbon gehalte heeft waardoor je de inductieplaat dus niet op vol vermogen hoeft te zetten om een goed bakresultaat te krijgen. Hopelijk blijf ik langere periode positief.🤞🤞

Zelf zijn wij overgestapt op rvs pannen omdat de anti aanbakpannen de coating met de jaren los laat. Niet bepaald gezond. We hebben nu rvs pannen van demeyere en dat bevalt heel goed. Bakken gaat er goed in en schoonmaken is ook wel makkelijk te doen.
van gas naar inductie met het plaatsen van een nieuwe keuken mijn Demeye Multiline 7 pannen nu 10 jaar oud. 28 en 24 cm koeke pannen nog steeds recht kan niet anders zeggen top .

Hier ook tevreden met deBuyer.
Enige nadeel bij de hapjespan, de pattina met tomaten is geen goede combi.

Terug
Bovenaan Onderaan