BasBQ
Beef en Steak

Beruchte knoflooksaus van Jolijn

mamajolijn

Vuurmaker
Berichten
84
De foto is van bij de spareribs afgelopen zaterdag (want wie maakt nu foto apart van de saus?). Als ik de saus weer maak, zal ik een fatsoenlijke foto maken en die bij dit artikel zetten.

0f6659f2ca477f78fec3f3a71732b1dg.jpg


Ingrediënten
300 ml mayonaise
scheut (ong 3 el) yoghurt (naar smaak)
3 tenen knoflook
1-2 el honing
1 tl (gerookt) paprikapoeder
zout en peper naar smaak

Meng de mayonaise, yoghurt, honing en paprikapoeder door elkaar. Pers de knoflooktenen erboven en roer ze erdoor. Eventueel zout en peper naar scmaak toevoegen (doe ik zelf eigenlijk niet eens).

Na een nacht staan wordt de knoflooksmaak sterker. Wij hebben thuis wel 1 regel: als 1 iemand de saus eet, dan wij allemaal. En de volgende morgen goed tanden poetsen.

15 juni 2024 Update foto's
29ae41200e434e1437b95c24a1a4231a.jpg
d8a92738bebb6195584acfa667a0ebfa.jpg
9fd360f6842f49a064fc790563b527ca.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het recept, dat gaan we eens maken!
Die 2 laatste zinnen 😂🤣😂
 
Interessant. Lijkt me het proberen waard.
 
Klinkt veelbelovend. Gaan we zeker proberen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
want wie maakt nu foto apart van de saus?
Ik voel me aangesproken, ik doe t áltijd als ik een verslag voorbereid haha
1718109109431.png


Maar ziet er prima uit.
De basis eigenlijk van onze knoflook saus ook.
Tegenwoordig (een jaar of 4) altijd yoghurt én mayo in plaats van alleen mayo.. veel lichter en frisser.
Voor ons zonder zout, wel met peper. soms een beetje oregano, andere keer wat dille erbij.
Afwisseling en op basis van wat past bij wat we eten ;)
 
Leuk en lekker recept lijkt me, maar hoeveel is een scheut yoghurt?
 
Gewoon een scheut, tsja.... naar smaak. Begin eens met 3 eetlepels. 😅
Dit is niet om te plagen maar we willen de recepten graag zoveel mogelijk "hufterproof" hebben. Dat is niet altijd helemaal mogelijk zoals: snufje peper, snufje zout of peper en zout naar smaak daar kan een ieder wel wat mee, maar een scheut is een wat ruimer begrip.
Bedankt voor het delen overigens. (y)
 
Ewald +1 Ik zit een beetje "in het spectrum" ;) dus wil het graag weten in meetbare hoeveel heden
 
Ewald +1 Ik zit een beetje "in het spectrum" ;) dus wil het graag weten in meetbare hoeveel heden
Ikzelf ook 😅, maar ik dacht dat een "scheut" een normale term was. Net als idd een "snufje" zout.

Ik heb het recept aangepast 😁
 
Gewoon lekker proeven toch?!
 
Een scheut kan echt van alles zijn. Eet- en theelepels zijn standaard maten als je zo’n setje uit de kookwinkel maakt.
Op die manier is het voor veel mensen na te maken met de smaak die jullie normaal als eindresultaat hebben 😉
 
Een scheut kan echt van alles zijn. Eet- en theelepels zijn standaard maten als je zo’n setje uit de kookwinkel maakt.
Op die manier is het voor veel mensen na te maken met de smaak die jullie normaal als eindresultaat hebben 😉

EL en TL zijn inderdaad standaard maten maar ik vind ze in veel gevallen gewoon k*t werken.
Ik werk viel liever met grammen, ook liters en ml vind ik veel minder nauwkeurig als gewichten.

En dan nog lastiger, recepten met cups, dat is totaal geen standaard maat hier in Europa.
 
Voor kruiden vind ik dat prima. Niet iedereen heeft een grammenweegschaal en een eetlepel oregano op een standaard keukenweegschaal weegt nagenoeg niets. Dus dan zit je weer met grote variaties.
Soms moet je kiezen tussen supernauwkeurig en dat niemand het maakt of wat minder nauwkeurig dat wel wordt gemaakt 😁
 
EL en TL zijn inderdaad standaard maten maar ik vind ze in veel gevallen gewoon k*t werken.
Ik werk viel liever met grammen, ook liters en ml vind ik veel minder nauwkeurig als gewichten.

En dan nog lastiger, recepten met cups, dat is totaal geen standaard maat hier in Europa.

Voor de Amerikaanse recepten heb ik 2 setjes bij Dille en Kamille aangeschaft: maatpannetjes (cups en ml) en maatlepels (eetlepels, theelepels en ml). Ik hoef nu nooit meer een recept om te rekenen. Ik kan nu alles gebruiken: grammen, mililiters, eetlepels, theelepels en cups.
Let alleen wel op: 😁
tbsp = tablespoon = eetlepel
tsp = teaspoon = theelepel
 
Voor de Amerikaanse recepten heb ik 2 setjes bij Dille en Kamille aangeschaft: maatpannetjes (cups en ml) en maatlepels (eetlepels, theelepels en ml). Ik hoef nu nooit meer een recept om te rekenen. Ik kan nu alles gebruiken: grammen, mililiters, eetlepels, theelepels en cups.
Let alleen wel op: 😁
tbsp = tablespoon = eetlepel
tsp = teaspoon = theelepel

Die verschillende maten heb ik ook wel, maar ik werk er gewoon niet graag mee.
Zeker een cup honing, de helft blijft erin kleven, kutgedoe.

Veel liever 15gram, dan zet je gewoon je recipiënt op het je weegschaal en alles er kieper en klaar.

al dat we nu wel serieus off topic aan het gaan zijn :censored:
 
Die verschillende maten heb ik ook wel, maar ik werk er gewoon niet graag mee.
Zeker een cup honing, de helft blijft erin kleven, kutgedoe.

Veel liever 15gram, dan zet je gewoon je recipiënt op het je weegschaal en alles er kieper en klaar.

al dat we nu wel serieus off topic aan het gaan zijn :censored:
Alles voor de saus!
 
Die verschillende maten heb ik ook wel, maar ik werk er gewoon niet graag mee.
Zeker een cup honing, de helft blijft erin kleven, kutgedoe.

Veel liever 15gram, dan zet je gewoon je recipiënt op het je weegschaal en alles er kieper en klaar.

al dat we nu wel serieus off topic aan het gaan zijn :censored:
Eerst honing, dan ketjap, dan gembersiroop, dan gochujang
 
Terug
Bovenaan Onderaan