Beef en Steak

belly/spare rib

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HHR
  • Startdatum Startdatum
 
 
 

HHR

Pitmaster
Berichten
613
Vanochtend de voorbereidingen getroffen om een bellyrib en een sparerib klaar te maken.
Deze gaan vanmiddag op de Q.
De sparerib gaat denk ik nog in de folie met een sapje.

Hier staan ze allebei in de Kansas City rib rub.

2012-09-02091800.jpg
 
Hou er rekening mee dat je belly rib langer duurt! Succes.
 
Ze liggen erop. ;D
Nu maar wachten.

2012-09-02141425.jpg
 
Gaat helemaal goedkomen.
De bellyrib laat ik lekker liggen en de sparerib heb ik nu in de folie gepakt met een sapje.

2012-09-02163028.jpg


2012-09-02163238.jpg
 
2012-09-02181157.jpg


Het eindresultaat.
Ik moet nog wel ff oefenen met m'n ribs. De looks en de smaak zijn wel goed, maar ze zijn niet echt mals.
Een rub is wel goed, maar een marinade is beter volgens mij.
 
ribs zijn heerlijk om ze zelf te maken, rub is prima, maar je moet van je eerste keer ook geen wonderen verwachten.
het is ook leren spelen met de duur dat je ze erop hbt liggen. 3-2-1 gaat niet altijd op.
Schrijf voor jezelf op hoe je ze nu gerubt hebt, hoe lang je ze er op gelegd hebt enz. en schrijf daar dan bij wat je er van vond.
De volgende keer pak je deze gegevens erbij en ga je tijden veranderen, een andere rub enz.
Zo kom je voor jezelf op een gegeven moment tot een heerlijke malse en smaakvolle rib uit, waar je iedereen van versteld laat staan.
Dan ben je trots en blij
 
Niet mals is een teken dat ze nog niet gaar of te gaar zijn.
 
Gaat waren ze zeker, dan denk ik te gaar.
 
Procureur is ook gaar bij 65?C maar die laten we ook garen tot 88?C. Dat is met spareribs ook, ze kunnen wel gaar zijn, maar nog niet zo als we ze hebben willen. Je kunt het testen door met een cocktailprikker tussen de ribben te prikken, die moet er zonder weerstand in gaan. Twee botjes van elkaar scheuren is ook een manier, dat moet makkelijk gaan. Of in de lengte met een tang het rack tot de helft vast pakken en op tillen, het moet dan bijn ahaaks naar beneden hangen. Allemaal tekenen dat het de voor ons juiste gaarte heeft bereikt.
 
Bedankt voor de tips, ga ik zeker gebruik van maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan