BasBQ
Beef en Steak

Beercan Chicken : hoe behouden we een sappige borstfilet?

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Als ik al die badges zo zie, blijk ik flink achter te lopen, dus hierbij maar even snel een foto van een kip die een weekje of wat geleden de binnenkant van mijn ei heb laten zien. Hij leek zich er behoorlijk comfortabel in te voelen.

Nu staan er op dit forum al zat bereidingen van dit soort kippen, mbv verschillende rubs enzo, maar het leek mij met name zinvol om daaraan een afwijkende bereidingsmethode toe te voegen. Deze geeft bijzonder goede resultaten met kip.

Het lastige met het bereiden van een hele kip is het feit dat de borst veel eerder gaar is dan de poten (scheelt een graad of 10: de borst is reeds gaar bij ca 66 en de poten bij 76 graden). Tegen de tijd dat de borst gaar is en kostbare sappen zich door verharding van de vezels uit de filet beginnen te laten persen, willen de poten graag nog een kwartiertje langer in de hitte.
Ik las laatst dat ze in de middeleeuwen de borstfilet er halverwege de garing gewoon vanaf sneden en de rest van de kip aan het spit lieten....persoonlijk vind ik dat een geniale oplossing, al was het maar omdat ie zo doodsimpel is. Dus dat noemen we even optie A.
Maar in de moderne tijd is er ook een optie B: Beginnen met een koelere borst! Dit is een trucje wat ik een hele poos geleden op televisie bij ??n of andere topchef toegepast zag worden en het werkt best goed:

Haal de kip uit de koeling en injecteer de borst met een lichte pekel van, naar smaak, ca 100 gr zout op een liter water. Daarnaast kun je de filet verder beschermen door nog een kruidenbotertje aan te brengen onder het vel van de borst. Een paar mm is wel voldoende, maar verdeel het goed over de hele borst.
En dan komt het: leg een zakje met ijs (van die ijsblokzakjes van de appie werken goed, want die laten zich nog wat 'plooien') op de borst van de kip, zodat die flink wordt teruggekoeld. Laat intussen de poten gewoon verder op kamertemperatuur komen.
Na een poosje (15 a 20 min) voelt de borst mooi stijf en ijskoud. Dan kan de kip de oven in, al dan niet aan spit of op het bierblik. Sowieso de kip nooit opgebonden laten uiteraard, want dan worden de poten nog moeilijker warm.

Gaar de kip tot de borst richting de 66 graden is en de poten rond de 76, of dat er helder vocht uit de kip komt als je er een prikje in geeft.

Toegegeven, het is lastige methodiek en het lukt mij ook niet altijd helemaal perfect, maar de borst is bij deze methode altijd nog sappiger dan wanneer je 't niet doet. En als je gasten zien wat een toeren je allemaal met zo'n kip uit staat te halen durven ze sowieso niet meer te zeggen dat het niet sappig was  ;D .

Succes!

Groeten van Jeroen



 
Het is een methode die ik al eens eerder heb gezien. Werkt idd wel.
Maar een nadeel vindt ik wel dat je niet de 73 graden kern haal die voor kip veiliger is.
De kip met de borst naar beneden in een schaal leggen leggen is ook een methode. Het vet van de rug loopt dan min of meer naar de borst. Je krijgt dan alleen geen knapperig velletje op de filet.
 
Dat is een lekker kippetje.
De truuk met het ijs gebruik ik bij het bereiden van kalkoen ook.
 
Die truuk van kruidenboter onder het velletje v/d borst ken ik met sinaasappel schil.
 
das een mooie bruine kip 8)

leuke tips.
afschermen met folie werkt toch ook ?
 
Klinkt interessant, nieuw voor mij. Waarom zijn de poten pas gaar bij 76 en de borst al bij 66? Ik dacht dat kip in zijn geheel altijd een kern van rond de 76 moest hebben. Verder begrijp ik jouw verhaal met de ijsblokjes maar waarom in de oven na het koelen en niet terug in je ei?
 
maussie1982 zei:
Klinkt interessant, nieuw voor mij. Waarom zijn de poten pas gaar bij 76 en de borst al bij 66? Ik dacht dat kip in zijn geheel altijd een kern van rond de 76 moest hebben. Verder begrijp ik jouw verhaal met de ijsblokjes maar waarom in de oven na het koelen en niet terug in je ei?

Met de oven bedoelde ik het ei...

Zoals Bert hierboven al aangaf wordt een hogere kerntemp voor de borst aanbevolen uit veiligheidsoverwegen. Net als het eten van rauwe eieren bv wordt afgeraden.
Borstvlees is echter substantieel malser bij de lagere temperatuur.

Waarom de poten pas later gaat zijn dan de borst, dat is eigenlijk een vraag voor de Grote Kippenmaker :),  maar als ik mag gokken dan hangt dat samen met het spiergebruik van deze overwegend lopende vogel. Werkspieren moeten eigenlijk bij alle beesten langer garen dan rustende spieren. Denk aan schouder vs haas e.d.
 
Duidelijk verhaal, toch maar eens zo proberen. Maar gaat het niet ten kosten van de malsheid, af laten koelen en weer opnieuw opwarmen in een kort tijdsbestek?
 
Aangezien ik mijn tokkie ook nog een keer moet halen is dit goed om te lezen.
Optie A klinkt mij lekker middeleeuws in de oren en erg aanlokkelijk maar optie B gaan we dan ook zeker proberen.

Bedankt voor de tip!
 
maussie1982 zei:
Duidelijk verhaal, toch maar eens zo proberen. Maar gaat het niet ten kosten van de malsheid, af laten koelen en weer opnieuw opwarmen in een kort tijdsbestek?
Vanuit de koelkast laat je op deze manier eigenlijk alleen de poten op kamertemperatuur komen door de borst koel te houden. Er wordt dus bij deze methode niet tussendoor teruggekoeld. De kip gaat nog steeds vanuit de koelkast naar de bbq, met slechts ??n kleine tussenstop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan