Beef en Steak

Beefribs van klaprib.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bram
  • Startdatum Startdatum

Bram

Gerijpt
Omdat vandaag de broers kwamen eten. En ik niet karig over wil komen... 4,5kg klaprib op de BGE gegooid.
5 mooie ribben. Met een best stuk vlees er op. Gemarineerd met peper, zout, knoflook en uienpoeder. 4u roken met eiken hout. Tot er een mooie kleur op zat. Daarna ingepakt. En door getrokken tot 91gr kern. Geslaagd voor de prik-test. Vlees in nieuwe folie ingepakt. En ingewikkeld met handdoeken. Dan een uur in de koelbox. Heerlijk vlees. Echte beef smaak. Top.
Hierbij wat plaatjes.

Trimmen, marineren en op de BGE die handel.

9e6a787133bcaabeb566777bb5d0e18a.jpg

5a0641d064b2f36f43d333325116882e.jpg

3d37bc6d87c5b56e6dfa6f82945823cc.jpg

Na 4u mooie kleur. Peper bleef mooi plakken. Tijd om in te pakken. En de rest van de uitzet naar buiten. Voor de bij gerechten.

eb709c6a11c811950eaf26b6e09ad67d.jpg

f61e05be4b8db9cef33b0a0c462ea3cf.jpg

e7bf158a8811031fd2a96f057d18241f.jpg

Zo als gezegd. Geslaagd voor de prik-test. Vlees ingepakt. En laten rusten. Toen was daar het moment van uitpakken en aansnijden. De ribben zijn ook heel mooi zichtbaar geworden.

6f1c9f4b6a26b562d887b452e295b9d7.jpg

37e2fec21f020372308ebb62d64c690d.jpg

a22996f634962775a9839168af78fda1.jpg

Als bijgerecht hadden we aardappel schijfjes, Ro?mai?ne sla van de BBQ. En een bak koolsla. Als na gerecht ananas gegrild met een schep roomijs. We hebben behoorlijk gegeten zeg maar :-)

Nu uitbuiken op de bank.

Groeten Bram.

Karig lijkt het zeker niet, tenzij je 14 broers hebt.  :P Mooi stuk vlees hoor

Lekkere plaatjes, lusten we vast wel.

14 broers :-) dat zou wel wat geweest zij hahaha.
We waren met 8 volwassenen en 2 kindjes (broers met aanhang en onze bloedjes). We hebben op 2 plakjes na alles op gekregen. Best goed ?gewerkt? zeg maar :-)
Voor de volgende keer wil ik er misschien wel een pepersaus bij maken. Kan ik dan mooi met het opgevangen vocht doen. Vlees kan makkelijk een uur ingepakt liggen. Tijd zat om een saus te maken lijkt me. Als iemand een tip heeft altijd welkom. Er is nog een hoop te leren op BBQ vlak

Best wel aardig gegeten zegt 'ie!  ;)

Pepersaus met bruin bier (dubbel) werkt ook erg goed bij beefribs... heb ik wel eens gehoord  :D

Man dat klinkt goed. Lekker met Grimbergen dubbel. Gaan we zeker maken. Volgende keer per 2 van die ribben verpakken denk ik. Kan ik wat kleinere porties maken. Voor als we met 4 man zijn. Krijg er nu al zin in :-)

Sander72 zei:
Best wel aardig gegeten zegt 'ie!  ;)

Pepersaus met bruin bier (dubbel) werkt ook erg goed bij beefribs... heb ik wel eens gehoord  :D

En vast wel eens geprobeerd. :D

Niet met beefribs heel eerlijk gezegd... ik vind dat vlees zo zuigend lekker puur natuur met peper, zout en veel rook. Maar ik heb wel runderrollades en staartstuk met peper biersaus gegeten en het is een logische basis voor stoofpotjes met rundvlees dat ik op voorhand wel durf te zeggen dat het gaat werken.

I.d.d. 't is een stukje ervaring wat je op den duur krijgt natuurlijk. ;)

Ziet er erg lekker uit. Ik heb hem van het weekend ook gemaakt. Eentje met zout en peper en eentje met een rub. Heb daarbij wat BBQ beans gemaakt, erg lekkere combi. Heb je toch nog een soort sausje ;)

Ik had graag aangeschoven zo te zien waren het heerlijke ribben.....................een pepersausje of peper biersaus zou goed erbij passen maar wat ook erg lekker is om een (rundvlees) jus te maken met een flinke scheut Madeira dat is echt een super combinatie met rundvlees, sprak zij uit ervaring :D

Dat is toch een rode wijn saus? Met champignons. Of bedoel je enkel de rode wijn bij de vleesjus. Hoe dan ook, klinkt beide lekker.

De saus moet ook niet overheersen bij de beefribs. Enkel een aangename toevoeging zijn :-)
Ik ben vaak van mening dat als het vlees en groente goed zijn klaargemaakt er geen saus nodig is. Maar het is zo af en toe wel lekker om eea in te kunnen dopen.

Net als goede wijn of bier. Dat is voor de smaak. Niet om de handel weg te spoelen. 

Madeira (afkomstig van het eiland Madeira) is geen rode wijn maar een versterkte wijn, net als Sherry (uit Spanje), Port (uit Portugal) en Marsala (uit Sicili?) deze versterkte wijnen vari?ren in alcohol percentage van 15 tot wel 25%. Deze producten zijn goed zo te drinken (gekoeld of op kamertemperatuur) maar zijn ook uitstekend te gebruiken als kookwijn ter verrijking van jus, soepen, sauzen of marinades.
In een normale of klassieke rode wijnsaus gebruikt men vaak de rode wijn die zij ook bij het eten serveren, dit is vaak een volle rode wijn.

Ik ben ook niet van de overheersende sausjes, vooral niet met heerlijk rundvlees ;) maar zoals je zegt "het is wel lekker om zo af en toe te dopen", wij zeggen "we slepen het even door een beetje jus" :D
Madeira gebruikt men vaak bij de bereiding van ossenstaartsoep of als je een schitterend heldere ossenstaartsoep heb een klein scheutje madeira aan toevoegen net voordat je de soep gaat eten =P~

Mooi,weer wat geleerd. ;)

Het water loopt in mond. En ik moet nog tot 1600u werken 🤤 voor dat ik weer naar huis kan en Mn q aan kan jagen.

Terug
Bovenaan Onderaan