Beef en Steak

Beef Wellington

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eindelijk een OTP
  • Startdatum Startdatum
E

Eindelijk een OTP

Gast
Oke, mijn eerste post in High & Fast, ben normaal meer van de Low & Slow bereidingen (daarom ook niet helemaal perfect uitgevoerd, maar daarover later meer)

Topic opgezet om twee redenen: Zag in een aflevering van Masterchef New Zealand een Beef Wellington. Die wilde in altijd al een keer proberen. En het thema van de fotowedstrijd is "ingepakt", dus 1 + 1 = Beef Wellington maken  :P

De Ingredi?nten (het bakje creme fraiche mist op de foto die ik heb gemaakt voor in naar de supermarkt was terug gerend om het te halen  :blush: ). Verder ondermeer 6 ons Ossehaas (kassa!), een kipfilet, (kastanje)champions, kriuden, boter / olie, bloem, melk eieren en bladerdeeg en vleesfond:

De ossenhaas heeft even kort in bad gelegen in de vleesbouillon:

De kipfilet tot mouse geblenderd met een eiwit en creme fraiche:

Champions gesneden. . . . .

. . . . . Gebakken . . . . .

. . . . . En daarna fijn gehakt en na afkoelen vermengd met de kipmouse en de kruiden.

Van wat bloem, melk ei en zout een pannenkoek gebakken. Deze insmeren met een dunne laag van de kip / champion mousse

Dan het vlees erin rollen, en het geheel bedekken met een laag bladerdeeg, besmeren met eigeel een op de BBQ ermee :)

Op ca. 200 graden, en een minuut of 20 verder is het vlees op temperatuur en gaat hij eraf.

En dan het grote moment, aansnijden. Hopen en bidden dat hij mooi ros? is van binnen . . . . . .
.
.
.
.
.
.
.

Voor een eerste keer niet heel slecht vond ik zelf. Hij is met smaak opgegaan, dus de rest vond hem ook ok? :P
Bijzonder lekker stukje vlees trouwens, zo'n Ossenhaas :-*

Wat ging er niet goed dan?
Normaal met Low & Slow bereidingen gooi ik de hete kooltjes in de BBQ, rookhout erbij en het vlees in de Q en dan rustig de temp. reguleren en de kerntemperatuur in de gaten houden.
Had nu ongeveer het zelfde gedaan, dus kwam kolen te kort, en door het langzaam opwarmen gaart het deeg niet mooi. Temperatuur kwam ook niet hoog genoeg dus snel extra kolen gestart en erbij gemikt. Toen kreeg ik de temperatuur hoog genoeg maar was het vlees eerder gaar dan dat het deeg echt mooi was.

Volgende keer (ja, die komt er) dan zorg ik eerst voor een voorgewarmde BBQ en dan pas het stuk erop. Dan moet hij beter gaan.

Wordt vervolgd!

Ik vindt dit met een normale oven al moeilijk laat staan op een Q. Chapeau voor het mooie resultaat!

Mooi experimentje! Ziet er erg smakelijk uit :)

Ik weet zeker dat ik hem mislukt ook wel lust ;)

Ben blij dat mijn " opdracht " tot zulke mooie gerechten leid!! :D

Mooi verslag & een mooi resultaat!

Wat een erg mooi recept Erik  B-)
Jammer van de kooltjes, maar goed, wetende hoelang (of hoe kort eigenlijk) je pas bezig bent met actief barbecuen, heb je een top prestatie geleverd hoor  :)

Klasse gedaan man.

Mac

Ondanks je bescheiden omschrijving had ik best wel een stukje willen proeven

Bedankt allemaal!
En stem straks maar op de foto bij de fotowedstrijd :-)

@Boldeagle, we wonen net wat ver uit elkaar, maar wie weet, een volgende keer. . . . . .

ik zou dat zomaar durven proeven hoor, mooi recept en mooie foto's

Terug
Bovenaan Onderaan