Vandaag eindelijk Beef Jerky gemaakt op mijn nieuwe Rosle smoker. Ooit eerder gemaakt op m'n Weber Summit, maar daar kon ik niet echt low en goed mee smoken.
Afgelopen week ruim 3,6 kg rundermuis bij de Makro gekocht. 2 uur in de vriezer gelegd en toen in plakken van 5 mm gesneden. Terwijl het vlees in de vriezer lag de marinade gemaakt volgens dit recept (https://www.youtube.com/watch?v=_fCpyfduiGk)
1 cup cola
1/4 cup honing
1/3 cup witte wijnazijn
1/3 cup sojasaus
1 eetlepel zout
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel gerookte paparika poeder (ik heb half om half de milde en de hete poeder genomen).
Geheel inkoken tot 1,5 cup.
Volgende keer vervang ik de milde versie voor de hete variant. Geeft nog net iets meer pit aan het vlees
Voor mijn smoker Greek Fire briketten gekocht en volgens minion methode aangestoken met stukken appelhout. Smoker heeft 2 roosters maar daar had ik niert genoeg aan. Gelukkig past het rooster van mijn oude weber ook in deze smoker maar ook toen had ik nog te weinig ruimte. Vlees aan spiezen geprikt en die met het handige visrek ook kunnen gebruiken. Temperatuur rond de 55 gr gehouden. Na 4 uur konden de eerste stukken Jerky eraf. Even proeven met de rest van de familie en deze run mag al geslaagd worden beschouwd. Het vlees aan de spiezen hing te dicht tegen elkaar en die vervolgens ook nog op het rooster gelegd. 2 uur later waren ook die goed.
Heerlijk dagje met de smoker gehad. Blijft toch leuk om met "echt" vuur te spelen B-)
Hier dan de plaatjes

Het vlees net uit de vriezer en eerste stukken gesneden

Deel van het vlees met de draad mee gesneden en deel er haaks op

Vlees 24 uur in marinade gestaan, droog gemaakt en vervolgens nog 12 uur in koelkast laten drogen

Deze bleef vandaag keurig "koud"

Greek Fire minion met stukje appelhout

Berg vlees

2 rooster al vol, waar laat ik de rest?

Eindelijk voor al het vlees een plekje gevonden

FF checken

Eerste lading is na circa 4 uur klaar

Vlees van de spiezen later op rooster gelegd, zaten te dicht tegen elkaar

Voor de lekkere trek paar worstjes erbij en wat knolselderij (later frietjes van gemaakt)

Berg Beef Jerky. Inmiddels groot deel in vacuumzakken gedaan.
Afgelopen week ruim 3,6 kg rundermuis bij de Makro gekocht. 2 uur in de vriezer gelegd en toen in plakken van 5 mm gesneden. Terwijl het vlees in de vriezer lag de marinade gemaakt volgens dit recept (https://www.youtube.com/watch?v=_fCpyfduiGk)
1 cup cola
1/4 cup honing
1/3 cup witte wijnazijn
1/3 cup sojasaus
1 eetlepel zout
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel gerookte paparika poeder (ik heb half om half de milde en de hete poeder genomen).
Geheel inkoken tot 1,5 cup.
Volgende keer vervang ik de milde versie voor de hete variant. Geeft nog net iets meer pit aan het vlees
Voor mijn smoker Greek Fire briketten gekocht en volgens minion methode aangestoken met stukken appelhout. Smoker heeft 2 roosters maar daar had ik niert genoeg aan. Gelukkig past het rooster van mijn oude weber ook in deze smoker maar ook toen had ik nog te weinig ruimte. Vlees aan spiezen geprikt en die met het handige visrek ook kunnen gebruiken. Temperatuur rond de 55 gr gehouden. Na 4 uur konden de eerste stukken Jerky eraf. Even proeven met de rest van de familie en deze run mag al geslaagd worden beschouwd. Het vlees aan de spiezen hing te dicht tegen elkaar en die vervolgens ook nog op het rooster gelegd. 2 uur later waren ook die goed.
Heerlijk dagje met de smoker gehad. Blijft toch leuk om met "echt" vuur te spelen B-)
Hier dan de plaatjes

Het vlees net uit de vriezer en eerste stukken gesneden

Deel van het vlees met de draad mee gesneden en deel er haaks op

Vlees 24 uur in marinade gestaan, droog gemaakt en vervolgens nog 12 uur in koelkast laten drogen

Deze bleef vandaag keurig "koud"

Greek Fire minion met stukje appelhout

Berg vlees

2 rooster al vol, waar laat ik de rest?

Eindelijk voor al het vlees een plekje gevonden

FF checken

Eerste lading is na circa 4 uur klaar

Vlees van de spiezen later op rooster gelegd, zaten te dicht tegen elkaar

Voor de lekkere trek paar worstjes erbij en wat knolselderij (later frietjes van gemaakt)

Berg Beef Jerky. Inmiddels groot deel in vacuumzakken gedaan.