Beef en Steak

Beb Vuyk's Babi Ketjap BBQ style experiment

Ewald

Administrator
Forumleiding
67Qv2BN.jpg

Na een kleine leuke discussie in het draadje van Bram zijn oosterse hachee klik voor topic
kwam bij mij het jeugdsentiment van de Indonesische rijsttafels van mijn moeder naar boven.
Die maakte zij vroeger voornamelijk uit het Boek van Beb Vuyk, maar dat boek ontbrak nog in de kookboekenkast hier.
Bijna alles was zalig wat zij eruit maakte (behalve de kippenlevers, veel geprobeerd te eten maar daar hou ik gewoon niet van)
Wat mij het meest is bijgebleven is de Babi Ketjap, de Babi Ketjap van Beb Vuyk heb ik nergens anders meer zo gegeten als bij mijn moeder en familie/kennissen die ook uit dit boek kookten.

Op marktplaats het boek (zie foto hierboven) 2e hands gekocht (2e druk 1973)

Als experiment aan de slag met een BBQ versie Babi Ketjap.
Een stukje procureur van 700 gram lag nog in de vriezer en die heb ik ervoor gebruikt.
De avond van tevoren het stukje vlees met zout, peper, en Djah? (gemberpoeder) gerubd en in de koelkast gelegd.

o84j0m4.jpg

De volgende dag op de BBQ indirect 170 graden Celsius tot een kerntemperatuur van 75 graden
Heel subtiel een klein stukje appelhout erbij gedaan voor een snufje rook, het waren 2 kleine brokjes van bij elkaar 10 gram
Ik wilde alleen een hint van rook om de originele smaken niet te veel te verstoren.

W7iEDOu.jpg

Bij 75 graden kerntemperatuur het stukje procureur van de BBQ gehaald, in alu folie ietsjes (5 min) af laten koelen en vervolgens in
blokjes gesneden

g0uduad.jpg

lNLYuB5.jpg

Ondertussen de uitjes samen met de knoflook en een heel klein stukje trassi 10 min gesudderd in 2 el. arachideolie, af laten koelen, een goede! Ketjap Manis erbij,
https://www.aziatische-ingredienten.nl/ketjap/
fijngehakte stemgember, wat gembersiroop, en rijstazijn.
Dit toegevoegd aan het pannetje met de blokjes vlees, even omscheppen en proeven, hmmmm geen traantje ik mis wat. (met het "geen traantje" bedoelen wij hier: er mist iets in de smaak)
Een snuf zout extra doet wonderen (daar is het traantje  :D), Aziatische en Surinaamse mensen koken redelijk hoog op smaak.
Je zou denken dat in een zoetig recept geen zout hoort, echter zorgt een snuf zout voor de juiste balans en de prikkel van je smaakpapillen.
(Vandaar dat je in een pekel suiker doet om de scherpe randjes van het zout te halen, bij zoete gerechten kan een snuf zout het suikerklontjes effect tegengaan)

DWJ1FTV.jpg

yRM2dc9.jpg

OiSuSb5.jpg

zachtjes laten sudderen op 120-140 graden  in de BBQ totdat het gaar is 2 tot 3 uur (bij mij 3)

4nOixo6.jpg

Klaar, deze gaat de koelkast in om van de week te eten, het laten overstaan van een dag ofzo van stoofschotels maakt deze nog lekkerder

yNSLZXk.jpg

OW2is4A.jpg

Ik heb hem natuurlijk al wel geproefd, het experiment is boven verwachting uitstekend geslaagd, hij smaakte zoals in mijn herinnering met een lichte hint van BBQ.
En wat maakte die snuf zout extra een wereld van verschil

Ik kan het bijna proeven... ziet er zalig uit zo Ewald!

Bep staat al een tijdje op verlanglijst. Ik wil wel een moderne uitgave omdat die meerr naar deze tijd gehaald schijnt te zijn.
Ik kan dit gewoon ruiken

@noskos: wanneer je de nieuwe uitgave hebt, laat je bevindingen vooral weten!

@Ewald: dit ziet er weer top uit, lijkt me heerlijk!

Wow dit ziet er heerlijk uit en een mooi verslag
Bedankt voor het delen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

noskos zei:
Bep staat al een tijdje op verlanglijst. Ik wil wel een moderne uitgave omdat die meerr naar deze tijd gehaald schijnt te zijn.
Ik kan dit gewoon ruiken

Volgens de uitgever is er niet zoveel aangepast in de nieuwere uitgaves,
behalve dan dat het gebruik van de Magnetron is opgenomen in de nieuwere versies. :-?

Wat een heerlijk gerecht Ewald. Man het water loopt me in de mond. En idd, als een stoofpot een paar nachtjes rust smaakt deze  echt beter.
Ik heb ook al zitten Google op Beb Vuyk. En kwam daar heerlijke dingen met gebakken rijst tegen. De Nasi Goreng moet ik zeker eens gaan maken. En dan ook voor ontbijt. Zo als het heurt

Wat is dat Lekkerrrrrrrrrrrrrrrr !!!  ;)

Hahaha Ewald. Prachtig gedaan kerel.
Ik wist dat je niet kon wachten.

Wij genieten hier volop met je mee.

Zoals gezegd gaan we deze ook eens maken.
Top man, helemaal mooi

noskos zei:
Ik kan dit gewoon ruiken

Dennis, wat Ewald zegt klopt. Ik heb hier de 30e druk en daar staan enkele tips mbt magnetron gebruik bij. Maar de authentieke recepten zijn (denk ik)  wel gebleven.
Van Ewald begreep ik dat ze nu bij de 44e druk zijn ongeveer
Echt een aanrader, van sambals en pindasaus tot grotere gerechten. Geweldig

Dit is echt wel een blijvertje :D

noskos zei:
Ik kan dit gewoon ruiken
Beste boek dat er te krijgen is... Wij hebben dit al een jaartje of 25 jaar thuis liggen...

Ok fantastisch, ziet er zo goed uit! dit ga ik dus ook binnenkort maken.bedankt voor alle informatie  B-)

Ewald, zijn er geen foto?s van het complete bordje. Dat moet met je nieuwe kookboek een feestje zijn geweest
#nieuwsgierig

Bram zei:
Ewald, zijn er geen foto?s van het complete bordje. Dat moet met je nieuwe kookboek een feestje zijn geweest
#nieuwsgierig

Het was een geslaagd experiment, foto van een heel opgemaakt bordje heb ik niet vond alleen Babi Ketjap en noodles een beetje karig

Terug
Bovenaan Onderaan