Beef en Steak

BCC op OTP57 - advies gevraagd

Fabian

Sprokkelaar
Zondag wil ik mijn nieuwe OTP57 gaan inwijden door een BCC te bereiden. Het wordt mijn eerste ervaring met indirect grillen en ik zou graag aan jullie voor willen leggen wat mijn plannen zijn, en graag horen of ik iets verkeerd heb bedacht. Ik wil het op de methode van Noskos doen, zoals op zijn website, de briketten aan beide zijden van de kip.

- ong. 3/4 starter ecobrasa briketten
- aan beide kanten de briketten verdelen
- de bbq op ong. 180-190 graden brengen en houden
- kip in bbq plaatsen en ong. uur tot 5 kwartier wachten tot kerntemp. van 82 gr. borst en/of 75 graden in dikste deel van poot

Klopt deze theorie en klopt het aantal briketten welke in gedachte had? Ecobrasa geeft aan dat je minder (dan normale) briketten nodig zou hebben. Heb ik voor een BCC aan 3/4 starter ecobrasa voldoende, of is het te veel?

3/4 starter Ecobrasa is ruim voldoende.
82 voor de filet vind ik te hoog, bij 75 in de dij gaat-ie eraf.
Zet je de kip op het kolenrooster?

Ja, ik wil de kip op het kolenrooster plaatsen, in een lekbak. Ik heb ook een rekje besteld met 4 poten waar een blikje inpast zodat het geheel niet om kan vallen. Hopelijk is deze op tijd binnen.

Ik heb vanmiddag ook een zakje rooksnippers "appel" gekocht. Volgens de verpakking moet ik deze even weken en dan in geperforeerd aluminiumfolie op de kolen plaatsen. Dit wil ik ook gelijk even testen, een handje geweekte snippers in folie, laatste half uurtje toevoegen bijvoorbeeld?

snippers Weken hoeft niet, en ik strooi snippers (gebruik bijna altijd blok(jes)) meteen in het begin in het vuur
Maar er zijn veel meningen en manieren, gebruik een basis voor je eerste keer en pas dit aan naar wat jij lekker vind. Ik sluit me aan bij Cerie vwb de temperatuur. (Kip voor mij is 70-75) Regel 1 als iets te laag is kan je het altijd nog terug leggen, als het te voor door is kan andersom helaas niet meer.
Gewoon lekker begiinnen en je temp in de gaten houden. Gaat zeker niet tegenvallen

Dat is een goede tip, bedankt! Ook voor het vertrouwen.

Oh, en de luchtgaten in het deksel, waar moeten die boven als je aan beide zijden briketten legt? In het midden boven het gerecht, of gewoon boven ??n van de twee kanten waar de briketten liggen?

Er zijn wel heel erg veel manieren om de BCC te maken, zolang je de dome temperatuur onder controle houdt met de luchtschuiven en de kerntemperatuur blijft volgen dan kan er weinig mis gaan :-) Zodra je een beetje BBQ ervaring hebt, kan je experimenteren met rubs/rookhout/lagere of hogere temperatuur etc.

Inhoudelijk op je laatste vraag: ik zou het luchtgat van het deksel in het midden houden, als het goed is zit er een thermometer in je deksel van je OTP57 en dan kan je de dometemp. in het midden volgen (thermometer hangt anders boven de kolen en geeft dan een hogere temperatuur aan)

Gisteren heb ik de BCC gemaakt. En gelijk enkele lessen geleerd. Het viel me op dat de dome temp erg snel steigt als de q verder leeg is. Nadat ik er 2/3 starter briketten in gedaan had steeg het al snel tot boven de 200 graden. Toen heb ik de luchttoevoer flink geknepen om rond de 190 graden te komen. Bij het plaatsen van de kip zakte de dome temp tot ong 140. Hierna steeg de temp nog maar langzaam. Met de luchtschuif volledig open ben ik niet meer boven de 180 graden dome temp gekomen. Goed om te weten dat met vlees op de grill de temp veel minder snel op of afloopt.

Uiteindelijk is het verder prima gelukt, heerlijk kipje!

Mooi dat het goed gelukt is!

Terug
Bovenaan Onderaan