BasBQ
Beef en Steak

BCC experiment en een paar forellen

 
 

ThaReaper

Kooltjesharker
Berichten
158
Aangezien ik afgelopen week vroege dienst had ben ik wat laks geweest met uploaden van foto's dus bij deze even een update.

Woensdag zouden we bezoek krijgen die ook zouden blijven eten dus mijn huisgenoot vroeg mij meteen of we de smoker aan konden steken om Beer Can Chicken te maken. Wij blijven dit allebij een heerlijk gerecht vinden en het ziet ook gewoon cool uit voor het bezoek aangezien veel mensen dit niet kennen.  :D
Daarnaast vroeg een goede vriend van ons of wij hem niet konden helpen met wat forellen te roken die hij laatst had gekregen, uiteraard was dat geen probleem om dat even te proberen voor hem (hele vissen heb ik op deze manier nog niet gedaan).

De BCC wisten we dat dit gezien het aantal eters toch al 2 kippen moesten worden, zeker omdat we hier vervolgens pulled chicken van gingen maken. Dit scheelt een hoop gevetzak aan tafel en kun je lekker op een broodje stoppen of bij wat aardappelen/rijst eten.
We hebben hier ondertussen samen met Paddopaul al heel wat verschillende bieren geprobeerd in de Can en ook woensdag wou ik wat aparts proberen te doen dus op naar de Jan Linders aangezien die hier een behoorlijk assortiment hebben aan speciaal bieren.
Helaas kon ik zo niets vinden wat al in blik zat dus heb ik 2 blikken Warsteiner meegenomen (en leeg gedronken met het bezoek) en een fles La Trappe Dubbel om de blikken vervolgens mee te vullen.
Paddopaul had laatst een hele mooie houder besteld bij Vuur en Rook dus deze ook meteen uitgetest, wat een heerlijk apparaat! De kip schuift er zo overheen en je zit niet te klooien achteraf om een heet blik uit de kip te krijgen wat vast zit aan de ribbenkast als je wat lomp bent met inschuiven.  L-)
De grootste kip van 1,3kg ingesmeerd met All Purpose Rub van BBQ Guru, de kleinere van 1,1kg heb ik het restant hete rub van Paul en mij voor gebruikt.

20140917_151151.jpg

Gezellig samen in de rub.

20140917_152019.jpg

Gezien de hoogte van de dames moesten ze maar even op de convectieplaat staan.

Het was de bedoeling om ze High & Fast te garen echter kreeg ik de smoker op een of andere manier met moeite aan de 145?C dus is het wat Slower gegaan  ;)
Ik heb er 2 grote chuncks sinaasappelhout bij gedaan en halverwege nog een hand citroensnippers op de kolen gedaan.

Toen kwam het experiment gedeelte.. toen Paul afgelopen zondag de glaze voor de PP aan het maken was kreeg ik het idee dat dit bij een BCC wellicht ook wel lekker zou zijn om eens te proberen.
De kleine kip zou toch al heet zijn dus in overleg met de mensen die dat aankonden besloten om die te gebruiken voor de "glaze-test".
De glaze heb ik echt op gevoel gemaakt en heeft verbazingwekkend goed uitgepakt.

Hierin is gegaan:
~4 EL Smokey BBQ Honey saus (Paar goeie klodders)
~1 EL Worcester saus (Scheutje)
~1 EL Maple Syrup (Scheutje)
~1 DL La Trappe Dubbel (Flinke scheut)
~10-15 druppels Dragonfire Beast Killer (Waarschuwing! Dit is de naam Beast Killer echt waardig, extreem hete saus :p )

20140917_153141.jpg


Ik heb alles in een pannetje gedaan en in laten koken tot het de dikte had waarmee het zou blijven zitten op de kip, dus toch wel vergelijkbaar met een stevige jus.  ;)
Mocht je deze glaze na willen maken kan ik het advies geven om wat minder hotsauce te gebruiken, mijn huisgenoot noemde me (met een heet hoofd en een glimlach) een hufter nadat hij hem geproefd had  :p
Hij is echt heet en blijft ook een tijdje hangen achter in je keel en boven in je mond.  >:)

De grote kip heb ik tussentijds 2 keer ingespoten met appelsap toen de andere kip een glaze kreeg.
Hier heb ik helaas geen foto's van aangezien ik te druk bezig was met ouwehoeren met het bezoek  :))

En na een hele tijd wachten tot de kip klaar was met ons te pesten, de kerntemperatuur schommelde tussen de 72?C en 75?C in de dij, de kip eraf kunnen halen.
20140917_190539.jpg


20140917_190546.jpg


Hierna de kip aan stukken getrokken en op een broodje gedaan, het was alleen al 7 uur en we hadden allemaal honger dus foto's ontbreken helaas.
Het resultaat was wel weer heerlijk zoals gewoonlijk! De normale kip had een heerlijke smaak en was lekker mals zoals we gewend zijn, ook kon je heel licht het aroma van de dubbel terugvinden, de smaak was wat minder aanwezig vanwege de rub denk ik.
De hete kip was heerlijk mals op 2 kleine stukjes in de filets na (dit was ook de kleine kip dus ergens wel logisch), door de glaze had deze echt de smaak van het bier en je kreeg ook meteen de zweetpareltjes op het voorhoofd van het vel.
Ik heb het restant glaze voor de helft door de kip gedaan en op tafel gezet als eindsaus en deze gaf aardig het zelfde effect  =))

Toen was het gister tijd om de forellen te roken, hiervoor het recept aangehouden van Wim.

's Morgens begonnen met het maken van de pekeloplossing
20140920_114410.jpg


De visjes zwemmen voor de laatste keer :p
20140920_120755.jpg


Hierna voor 4 uur laten drogen in de koelkast en in de tussentijd met mijn huisgenoot gevulde paprika's klaargemaakt voor erbij.
Hier is in de vulling gegaan:
500g H.O.H. gehakt (naar smaak gekruid)
500 ml pasata
1 uitje
2 tenen knoflook fijngesnipperd of geperst

De ui en knoflook kort aanfruiten en het gehakt erbij om licht te rullen, vervolgens de pasata erbij en de paprika's vullen.

Toen was het tijd om te gaan roken, we hebben de paprika's meteen erbij gedaan aangezien de temperatuur slechts 90?C zou zijn.
20140920_173625.jpg


En een uurtje later in de sinaasappelrook zag dat er ongeveer zo uit.
20140920_184159.jpg


20140920_184206.jpg


20140920_184213.jpg


Wat vonden we er van? Heerlijk! We gaan zeker vaker vis roken op de smoker, de kids vonden de vissenkoppen alleen eng :p
Het vlees kwam zo los van de graat en het had een heerlijk licht rooksmaakje, zeer zeker voor herhaling vatbaar!

Edit: Vulling van de paprika's toegevoegd.
 
mooi werk weer :)
 
Puike sessie! Ziet er mooi uit allemaal.
Leuk ook om te zien hoe jij met verschillende pepers en sauzen experimenteert. Jaren geleden deed ik dat ook nog regelmatig op feestjes, totdat mensen gingen klagen dat ze hun lichaam niet meer konden voelen en het eten niet meer aan durfden te raken :p
Sindsdien maak ik met name pittig eten voor mijzelf, op de momenten dat de kat van huis is, zeg maar :D
 
Mooie sessie ThaReaper,
Wat heb je als vulling in de paprika's gedaan? Heb je daar ook een recept van?
 
KoKandre zei:
Mooie sessie ThaReaper,
Wat heb je als vulling in de paprika's gedaan? Heb je daar ook een recept van?

Ja zal deze ook meteen bovenin bijwerken, de vulling is in gegaan:
500g H.O.H. gehakt (naar smaak gekruid)
500 ml pasata
1 uitje
2 tenen knoflook fijngesnipperd of geperst

@El Fumarole, ik hou inderdaad van experimenteren  :D Ik moet wel zeggen dat mijn huisgenoot en zijn kinderen het tot nu toe nog altijd iets alternatiefs hadden dus het is niet puur en alleen heet wat hier gegeten wordt  ;)
Het verbaasd me wel dat ze het hoe dan ook proberen hoe zeer ik ze ook waarschuw dus er is nog hoop voor toekomstige hotheadz  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan