BasBQ
Beef en Steak

BCC als tweede gerecht

W

WoKo

Gast
En voor dag twee met de Master Touch een lekker kippetje! Recept komt van Noskos zijn site!

De kip ingesmeerd met olijfolie en ook onder het velletje. Hierna de rub aangebracht. De kip weer in de koelkast zodat de rub kan intrekken.
Na ongeveer 2 uur de kip uit de koelkast en op een palm blikje.



Ondertussen de BBQ aangestoken en de kolen in 2 helften verdeeld. Hier tussenin de kip geplaatst. We begonnen op een temperatuur van 14 graden Celsius. Op de kooltjes ook nog wat hickory rookhout gedaan.



De kip werd om 16:15 geplaatst en de verwachting was dat het ongeveer 1 uur en 15 minuten ging duren totdat we een temperatuur van 75 graden hadden bereikt op de buik. Dit bleek echter een heel stuk langer te duren. De temperatuur werd pas gehaald na ruim 2 uur. Maar toen de meter eenmaal alarm sloeg kon het kippetje eraf en heeft hij nog even gerust onder een stukje aluminium folie zodat we de aardappelruitjes uit de frituur konden halen.



Helaas geen foto van het totaal gerecht. Als salade hebben we een koolsalade gegeten waarvan het recept van Dominique komt. Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan:

350 gram geraspte witte kool.
2 wortels in kleine blokjes
4 lente-ui in ringetjes gesneden
gehakte peterselie
1 cup mayonaise, becel dressing gebruikt omdat hier geen ei in zit
1 eetlepel suiker
1 ruime eetlepel witte azijn
Peper en zout

Dit heb ik allemaal goed door elkaar gehusseld en heeft 8 uur in de koelkast gestaan.

En wat vonden we er van?

Van de kip waren de meeste stukken erg lekker. De stukken kipfilet waren op sommige stukken aan de droge kant. De bier smaak proefde je wel maar was niet al te overheersend. De rub was aan de flauwe/ lichte kant. Volgende keer iets anders proberen. De koolsalade gaan we de volgende keer eerder maken zodat deze ruim 24 uur kan intrekken. Er waren nu nog wat harde stukjes kool te vinden.

De BBQ zelf was ook een beetje hannesen. Zeker aan het einde was het lastig om de temperatuur goed te krijgen en de kip beter te laten garen. Misschien was de opstelling ook niet erg goed en de dome temperatuur aflezen vanaf een weber meter is ook niet het meest handige. Toch maar eens kijken naar een meter voor op het rooster.

Toch ben ik zeer tevreden voor de eerste keer!
 
Mooie tweede run hoor! Ennnn een sticker!
 
Gefeliciteerd met je stickertje!
Gewoon nog een keer proberen, zorg dat je dome temperatuur voldoende hoog is (175gr). Ik zie koude briketten op de hete liggen, dit is niet nodig bij een BCC.
Ik verdeel 3/4 starter over beide zijden, kippetje ertussen en deksel dicht. Na een uurtje is de kip gaar.
 
Dank voor de stikker. Het was zeker een leuke run. Ik heb een kleine briketten starter. Doe ik deze ook 3/4 vol? Ik had deze nu volledig vol met een kop erop en daarna wat koude inderdaad. Volgende week nog een keer proberen! Ik zag hier een recept met cola wat er ook lekker uit zag.
 
Lekker chickie!! en een Tok in de pocket!!
 
lekker kippie hoor, welkom bij de tokkies  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan