Beef en Steak

BBQ Wedstrijd Hoogeveen 2013

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mac
  • Startdatum Startdatum

Mac

Gerijpt
Gisteren was de 2e versie van de jaarlijkse bbq in Hoogeveen.
http://www.bbqwedstrijdhoogeveen.nl/

Om wat meer ruchtbaarheid hier aan te geven maar even een postje gemaakt.

Voor mij was dit de eerste wedstrijd in team verband, en aangezien ik tijdens de afgelopen treffens steeds moest werken, mijn eerste echte contact met mede BBQ collega's.
Van de teams welke hier op dit forum rondhangen ben ik helaas niemand tegen gekomen (misschien was het onbekend, of onbemind  :-\ )
Zijn er ?berhaupt mensen van hier geweest ?

De wedstrijd is er een in de stijl van het NK, m.a.w. een mooi bordje opmaken e.d. (en ik snap dat dit niet iedereen aanspreek, en dat geeft natuurlijk ook niet)
Al vraag ik mij af of dit niet door de teams zelf is gekomen  :-\
Er zijn 10 punten te verdienen per gerecht, waarvan maar 2 punten zijn voor presentatie, 2 voor moeilijkheidsgraad, 4 voor smaak, en 2 voor Cuisson.

Bij het maken van de Steven en me zie ik ook mooie bordjes met diverse garnituur voorbij komen. (zo heel veel anders hoeft het niet te zijn  ;) )
Het super gezellig om met collega's onder elkaar te zijn, en mede daardoor voor mij een geweldige ervaring.

8725776198_09bd2904f5_z.jpg

8725778126_4fbe3fc3b1_z.jpg

8725786352_628d6a7967_z.jpg

Voor meer informatie, en wat plaatjes ff op mijn blog kijken
http://macsbbqpit.blogspot.nl/2013/05/bbq-wedstrijd-hoogeveen-2013.html

Hopelijk tot volgend jaar  ;)

Mac

Leuk verslag en mooie bordjes hoor. Ik had in de planning staan om even langs te wapperen, maar er kwam iets tussen. Kreeg je van te voren door welke ingredienten je tot je beschikking had?

Mooie bordjes Marcel, hoe hebben jullie gescoord?

Voor mij is Hoogenveen wat uit de buurt. Maar dit type wedstrijd is inderdaad niet zo mijn ding. En dat heeft niet met het opmaken van de bordjes te maken maar met de ruimte die gegeven wordt in bereiding en jurering.
Durf niet te zeggen of dat hier ook zo is gegaan. Maar heb bij het BK BBQ gezien dat een witvis gemaakt moest worden als die vervolgens op het bord gezelschap krijgt van kreeft en kaviaar. Op deze manier de jury inpakken is niet mijn ding. Bij het NK BBQ vorig jaar was er zelfs sous-vide gegaarde kip. Dat heeft voor mij niets met BBQ te maken ook al heb je de bak met water waar je sous vide in gaart op een ei staat.

Ik vind de KCBS wedstrijden in dat opzicht veel eerlijker, gaat om ??n stuk vlees, mag niks anders bij dan wat sla, er moet genoeg zijn voor zes juryleden die blind proeven.

Maar als ik tijd heb dan zou ik er wel degelijk gaan kijken.

als eerste "wedstrijd" mag je dan toch niet mopperen met de behaalde plaats.
Zoals Frits ook al aangeeft vind ik borden opmaken ook niet mijn ding, ga liever gewoon voor het Low & Slow in een piepschuim bak, en dan een blinde jury. Daar gaat het mi puur alleen om het bbq-en. maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ben blij dat je een leuke dag gehad hebt en een goede ervaring rijker.

Wat de professionals betreft zijn wij 4e van Nederland geworden Frits  ;) Had ik ook verteld dat er 4 prof teams waren ?  :D

ja ook voor mij een eindje rijden hoor (heen en terug 433 km)
Iets voor 6en vertrokken, en 22:15 uur weer thuis (versleten, maar voldaan)

In Hoogeveen krijg je 5 hoofdingredi?nten, waar je wat mee moet maken (hoe je het maakt, en wat je er bij maakt ter garnering, mag je zelf bepalen, als het maar van de Q komt)
Dat van die sous vide e.d. betreft kan ik idd ook niet begrijpen hoor. (dat je iets inkookt, verwarmt, stooft kan ik goed inkomen)

Ja, wat gerechten maken op de Tony (of moet ik zeggen KCBS) vind ik dat ook eerlijker, het gaat immers puur om smaak en structuur.
Maar aan de jury die hier in Hoogeveen liep kan KCBS een voorbeeld aan nemen. (dit waren mensen met vakkennis (ik dacht zelfs van een koksopleiding, of iig beroeps))
Bij KCBS komt er iemand aan tafel die vrijdag de cursus heeft gedaan toch (met alle goede bedoelingen hoor), en lijkt mij dat weer een lot uit de loterij  :-\ (of heb ik het mis ?)
Hoe staat dit in verhouding met de blinde jury ?

Maar goed daar gaan we ook voor goud hoor  :D (baal er alleen van dat ik er niet bij kan zijn dit jaar op de Tony) had mijn BBQ hoogtepunt moeten zijn.
Daar komen ook al onze forum teams  :(

Mac

jammer dat je er niet bij kunt zijn marcel

Marcel een vierde plaats is helemaal top, zeker voor de eerste keer.

Over de KCBS, het klopt dat er meestal daags voor de wedstrijd ook jury cursussen gegeven worden. Dat hoort bij het beleid om eenvormigheid in het jury oordeel te krijgen.

De wijze van jureren is ook heel transparant, iedere inzending wordt apart beoordeeld en niet vergeleken met andere inzendingen. Daarbij krijg je eerst een punt voor de presentatie, daarna voor de smaak en gaarheid. Dit gebeurt door zes jury leden de hoogste en de laagste vallen af. Na afloop krijg je de punten gewoon te zien.

Het feit dat je kok bent zegt mij niet zoveel, alsof je zonder koksopleiding niet kan zien of iets mooi is? Over smaak valt niet te twisten maat een ding weet ik zeker mensen die de jury cursus bij de KCBS volgen houden van barbecue dus zullen over smaak een normaal oordeel vellen. Ieder oordeel maakt een jurylid zelf er is geen overleg en MMMMMMMMMMMMMmm geluiden en dergelijke worden niet op prijs gesteld, geen beinvloeding dus.

En niet zoals bij het WK twee jaar terug waar twee jury leden vonden dat een dessert niet van de barbecue kan komen en daarom alleen al de inzending een onvoldoende gaven.

Over gaarheid van het eten worden bij de KCBS een paar handvaten aan de jury gegeven: Bij kip kan je met een wit servet kijken of de vloeistof helder is, zo ja gaar. Bij spareribs zal het bot wit verkleuren als het gaar is. Bij Brisket hebben ze ook twee testen.

Daarbij hebben ze nog diverse eisen over het markeren van dozen, over jury tafel indelingen (geen familie en vrienden bij elkaar), ervaring van juryleden spreiden over tafels.
Extra informatie voor juryleden op de KCBS site, mogelijkheden voor tests. Het is echt tot in de puntjes uitgewerkt. Dus als het over jureren van bbq eten gaat is de KCBS de standaard. Sommige wedstrijden zeggen dat er op KCBS manier gewerkt wordt, zoals volgend jaar in Diksmuide, maar die vlieger gaat alleen op als je het helemaal doet.

Vraag de volgende keer eens aan teams, die bij het BK van vorig jaar waren, naar hun oordeel over de jurering en over de publieksprijs ;).

Dank voor je zeer uitgebreide info Frits.
Ben weer wat wijzer geworden in jury land  :)

(Ja zo heb ook al eens gehoord dat er iemand jureerde die een slecht cijfer voor vis gaf, alleen maar omdat ie niet van vis hield  ??? (of was dat het NK))
Zet 'm op h? volgend weekend.
suc6 met de SSS

Mac

Bedankt voor je verslagje! Leuk om te zien.

Wat de jurering bij de KCBS betreft. Tijdens mijn jurycursus hadden we aan mijn tafel een zeer uiteenlopende groep, van beroepskok tot leek en wat mij het allermeest verbaasde was dat iedereen het zelfde lekker vond en het zelfde niet lekker! Telkens weer, alleen viel ik bij de brisket uit de toom omdat ik dat vanuit de VS kende en de rest het nog nooit had gegeten.
Dus de redenering dat er beter gejureerd wordt als er beroeps aan tafel zitten gaat wat dat betreft niet op.

Ook probeert de organisatie als het goed is om de tafels zoveel mogelijk te mixen. Dus niet ??n tafel met ervaren juryleden en een andere met groentjes. Ook echtparen en familieleden worden als het goed is niet aan ??n tafel gezet. Dit om een zo goed mogelijke mix en een zo'n eerlijk mogelijke jurering te krijgen!

Ook vind ik niet dat een kok automatisch verstand heeft van barbecue. En je kunt hem dus iets voorzetten dat lekker is en op de barbecue is gemaakt maar dat niets met barbecue te maken heeft. En dat zal je bij een barbecueliefhebber niet gebeuren ;)

Ik heb je verslag met veel plezier gelezen op je blog Mac, mooi geschreven en tof met die extra info.

Knap trouwens dat je nog de tijd hebt gevonden om foto's te maken ;)

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik een ander beeld had van de jury bij KCBS Dennis (nog voor Frits dit ook uit heeft gelegd)
Ik kijk nu door een ander oog naar de KCBS  ;)

De jury in Hoogeveen (geven (naar wat ik had begrepen) les op een koksopleiding), hadden verstand van zaken (zie het maar als een sommelier, deze weet ook welke wijn bij welk gerecht past)
De opmerkingen die wij kregen waren dan ook volkomen terecht. (smaken kunnen/ moeten elkaar versterken, of aanvullen, en niet zoals bij een aantal gerechten deze elkaar overheersen waardoor dat je iets niet meer proeft)
Ik doe zelf vaak maar wat, maar zij konden echt goed onderbouwen hoe, wat, en waarom. (en ja, dan geld nog steeds "dat smaken verschillen", maar dat hou je toch).
Zij hadden ook gezegd, dat de biefstuk eigenlijk te vers was (was ik zelf nooit op gekomen)
Al met al veel van geleerd, en heel positief beleefd.  :)

@Chris
Ja.....dilemma, ik maak graag foto's, maar ik sta ook graag aan de bbq.
Laatst bij een demo bij onze sponsor (Slager op wielen), heb ik iets van 700 foto's gemaakt (blijven 140 redelijke van over), en daardoor minder met de bbq bezig geweest.
Dat wilde ik deze x toch niet laten gebeuren, en had mij voorgenomen om weinig te fotograferen (maar aan de andere kant heb ik ook 1,5 blog bij te houden)
Valt niet mee moet ik zeggen  :D

Mac

De jury in hoofddorp (geven (naar wat ik had begrepen) les op een koksopleiding), hadden verstand van zaken (zie het maar als een sommelier, deze weet ook welke wijn bij welk gerecht past)

[/quote]

je bedoelt waarschijnlijk de jury in Hoogeveen  ;)

Ehhh inderdaad Hoogeveen
(hoe kom ik nou op Hoofddorp ?  :-[ )

Thx Leo (scherp hoor, meteen ff aangepast)

Mac

Hoofddorp..... Hoofddorp.... Wat heeft dat met barbecue te maken :P

Terug
Bovenaan Onderaan