Beef en Steak

BBQ vrijdag: cote à l'os met champignonroomsaus en kroketten

 

Cédric12345

Tondelzoeker
Berichten
20
BBQ Vrijdag: Cote à l'os met champignonroomsaus en kroketten

Het is vrijdagmiddag. Na een drukke werkweek gluur ik even naar buiten en zie de perfecte gelegenheid om de barbecue aan te steken. Het zonnetje schijnt zachtjes en het voelt als de ideale dag voor een echte klassieker: een sappige steak, rijkelijk overgoten met champignonroomsaus en krokante kroketten.

De honger begint op te spelen en nog voor ik het goed en wel besef, stel ik mijn plannen scherp. Na het werk rijd ik langs de winkel en de slager. Daar ligt hij: een prachtige côte à l'os die ik onmogelijk kan laten liggen. Een goede steak moet immers goed zijn vanaf het moment dat je hem ziet.

1000021829.jpg

1000021831.jpg

Voorbereiding

Omdat we slechts met z’n tweetjes zijn, snijd ik de côte à l'os van het been en vries ik een deel in voor later. Wat ik die avond wil klaarmaken, besprenkel ik alvast met peper en zout. Tijd genoeg om de smaken lekker te laten intrekken.

Intussen steek ik de brikettenstarter aan, gevuld met ecobrasa briketten, en open ik een fris biertje. De barbecue moet rustig op temperatuur komen, dus tijd om te ontspannen. Bij zo'n 100°C leg ik het vlees op de grill, samen met een paar appelhout-chunks voor een subtiele rooksmaak.

Terwijl de rook opstijgt uit mijn Weber, kan ik het niet laten om even een foto te maken van mijn rokende barbecue.

1000021838.jpg


Controle over de BBQ

Ik merk dat de temperatuur even wat omhoog schiet door het openen van de deksel voor het rookhout en het vlees. Geen zorgen, ik knijp de ventilatiegaten dicht en de temperatuur zakt netjes terug naar beneden. Nu de Côte à l'os rustig aan het roken is, kan ik me richten op de saus.
1000021836.jpg

De champignonroomsaus

De saus begint simpel. Ik bak de champignons tot ze mooi goudbruin zijn en de uien tot ze glazig worden. Daarna voeg ik het kalfsfond en de room toe. De geur van de saus vult de keuken terwijl hij langzaam indikt tot een romige saus. Dit gaat straks perfect samen met de rokerige Côte à l'os.

1000021839.jpg
1000021846.jpg


Timing is alles

Mijn Meater Pro 2 geeft aan dat het vlees een kerntemperatuur van 50°C heeft bereikt. Tijd om het vlees van de grill te halen en een stukje aluminiumfolie erover te leggen. Ondertussen zet ik de ventilatiegaten weer helemaal open en laat ik de BBQ oplopen naar 200°C, zodat ik het vlees straks kan searen.

1000021841.jpg


Het searen gaat snel en efficiënt: een paar keer omdraaien en door de nieuwe meater pro 2 kan ik deze gewoon laten zitten tijdens het searen. Bij 56°C haal ik het vlees eraf. Nogmaals even in folie laten rusten zodat de sappen zich terug in het vlees kunnen verdelen. Deze vijf minuten van rusten voelen altijd veel te lang aan, maar ze zijn cruciaal voor dat malse eindresultaat.

1000021843.jpg


Het Moment Suprême

De timer van de airfryer gaat af – de kroketjes zijn klaar, de saus is perfect ingedikt en de vijf minuten rusten zijn eindelijk voorbij. Nu komt het spannendste moment: het aansnijden van de Côte à l'os. Ik snijd het vlees open en zie een prachtige roze binnenkant. Dit is precies zoals ik het wilde. Even een foto maken van het eindresultaat, want dit moet gedeeld worden.

1000021847.jpg
1000021848.jpg
1000021850.jpg


Met nog een extra foto van het hele bord wil ik jullie extra jaloers maken. Wat was dit een heerlijk en geslaagd avondmaal! Zo simpel, maar oh zo lekker. De rooksmaak van de appelhoutchunks was precies goed en de Côte à l'os was boterzacht. Dit is een maaltijd die je maar zelden in een restaurant tegenkomt. Eigenlijk is thuis barbecueën gewoon het allerbeste! Maar dat moet ik jullie niet vertellen 😁

1000021852.jpg


1000021856.png
 
Wat een heerlijk verslag en een lekker maal.
Fantastisch

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Wat een prachtige maaltijd heb je gemaakt!

Superlekkeretip; volgende keer kleine cherrytomaatjes poffen in een skillet, afmaken met maldonzout, je weet niet wat je overkomt. 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan