BasBQ
Beef en Steak

BBQ roosters

S

SuperJuul

Gast
Beste allemaal,

Ik zal eerlijk bekennen dat ik slechts een gelegenheid bezoeker ben, maar wel met de intentie om in de toekomst veelvuldig te genieten van alles wat een BBQ te bieden heeft. Ik ben op dit moment volledig zelfstandig een BBQ aan het bouwen met de intentie om deze met flagstones af te werken in een mediteraanse look&feel. Uiteraard dien ik nu tijdens het bouwproces besluiten te nemen die in een later stadium niet makkelijk meer zijn terug te draaien, derhalve hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met de keuze voor het rooster.

In mijn beleving heb je de keuze uit drie type roosters:

1. Gietijzer
2. Porselein geemailleerd
3. RVS

Ik zag op dit forum dat veel mensen helemaal blij werden van dit gietijzeren rooster:

http://www.royaalbbq.nl/product/57/accessoires-roosters-grillplaat-gietijzeren-grillroosters-2-delig-voor-de-patio-side-fire-box.html

Vraag 1: Betekent dit dan ook dat gietijzer het ultieme type BBQ rooster is? Is een RVS rooster voor een echte BBQ fanaat totaal 'not done'?

Vraag 2: Is elk gietijzeren rooster dan een goede keuze, of is bovenstaand gietijzeren rooster iets speciaals?

Vraag 3: Op dezelfde website biedt men ook onderstaand gietijzeren rooster aan. Is dat net zo'n goede keuze als de bovenstaande?

http://www.royaalbbq.nl/product/61/accessoires-roosters-grillplaat-gietijzeren-grillrooster.html

Alvast bedankt voor de input!

Julian.
 
Julian, als ik je verhaal goed lees maak je een barbecue zonder deksel, een grill zoals we dat hier noemen. Houd er dan rekening mee dat veel van de gerechten die hier gemaakt worden een dichte bbq nodig hebben dus een deksel.


Antwoord 1 Gietijzer rooster is fijn maar RVS is ook prima. Heb zelf beide en gebruik ze allebei.

Antwoord 2 Bovenstaand gietijzeren rooster is goed op maat te maken voor de Weber Go Anywhere (de favoriete reisbbq ;) ) daarom kom je deze geregeld tegen

Antwoord 3 Dat is ongetwijfeld ook een goed alternatief, het voornaamste is dat hij past.

 
Beide heren, dank voor jullie reactie.

Als de definitie van een BBQ inderdaad is dat je de bovenkant afsluit, dan maak ik inderdaad een grill en geen BBQ. Wel is het zo dat je de binnenkant van mijn BBQ (grill) aardig warm kan worden, maar dat zal in jullie definitie van een BBQ geen verschil maken.

Het is mij nu in ieder geval duidelijk dat gietijzer niet beter of slechter is dan RVS, en dat er nog een betere vierde optie is te weten aluminium Grillgrates. Ik zal daar eens op gaan googlen.

Dank beide!

Julian.
 
Zijn jullie misschien bekend met een Nederlandse webshop / leverancier van die aluminium Grillgrates?

Als ik op de term 'aluminium Grillgrates' zoek kom ik alleen maar op internationale zoekresultaten terecht.
 
Richard, jij verkoopt grill grates, dus niet echt objectief.
 
Klik even op het linkje onder Richards bericht, hij is ook de importeur/verkoper van die dingen. Het is dat ik een goede bui heb anders zou ik hier bijna SPAM in gaan zien. Ik zou zeggen de laatste keer zo Richard? We zijn hier om over BBQ te praten en niet om onze spullen te verkopen ;)
 
Als extra opmerking, Aluminium staat nu niet bekend als een harde metaalsoort dus kijk uit met schoon borstellen denk ik dan.
 
Dennis/Frits jullie hebben een punt, maar als je "grillgrates nederland" intoetst kom je niet alleen bij mij maar ook bij de andere importeurs en dealers dat is wel zo fair om het op deze manier te doen,dacht ik. Ik zeg niet moet je hier of daar kopen Als iemand vraagt wat goede roosters zijn dan mag het wel worden gezegd toch. Maar goed gebeurd niet meer. Ok?

Ps  Zou graag nog even reageren op Boldeagle, maar dat kan Superjuul misschien beter maar even zelf googlen.
 
Ja, dan mag het wel gezegd worden als iemand het vraagt, maar dan niet door de/een importeur, beetje een slager die zijn eigen vlees keurt en voor je het weet hebben we hier 30 mensen die allemaal wat verkopen en dan om het hardst gaan roepen.
Om je waar aan te prijzen zijn er andere kanalen en niet het Genootschap.

wil je een echt goed rooster, dan neem je een aluminium GrillGrates. Er zijn geen betere!! super grillmarks en geen flareups of vetbranden meer.

Dit is toch echt verkooppraat hoor.... Maar al met al heb je nu al meer reclame voor je product dan me lief is, dus weer terug naar het oorspronkelijk onderwerp ;)
 
Om de eventuele integriteit van Richard te herstellen, zou iemand anders in dat geval nog kunnen reageren op het advies van Richard om voor aluminium Grillgrates te kiezen? Heeft hij gelijk of niet als hij zegt dat 'er geen betere' zijn dan aluminium Grillgrate roosters?
 
Ik heb er niet mee gewerkt.
Ik heb in mijn ei RVS draadrooster liggen, prima ding. In mijn WGA een custom RVS rooster, fijn roostertje en ik had in mijn vorige ei gietijzer, ook prima. Flareups? Geen last van, ik meestal de deksel dicht en dan heb je ze sowieso niet. En als je ze hebt verplaats je toch even je stukje vlees. Grillmarks kun je met alles maken als je het maar heet genoeg laat worden.
 
persoonlijk zou ik voor gietijzer gaan, iets meer onderhoud ivm. eventueel roesten ed. maar je kan ze loeiheet stoken zonder problemen voor super grillmarks
de geemallieerde roosters juist niet, een kleine beschadiging en je hebt een hoop werk om ze goed te houden een heel klein maar voor mij toch een onpretig risico
rvs ook prima, alu heb ik geen ervaring mee maar is niet echt iets wat ik als eerste keuze zou aangeven, totaal niet onderbouwd door ervaring maar meer de zachtheid van het materiaal en het makkelijk vervormen/kromtrekken maar dit alleen vanuit een technisch oogpunt dus mischien absoluut verkeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan