BasBQ
Beef en Steak

BBQ Onderhoud.

Wat doe ik aan de bbq?

Zo min mogelijk beetje borstelen voor of na gebruik.

Eens in de zo veel tijd de deksel van de kettle schoon borstelen. Anders vallen er dikke zwarte korsten op mn eten.... daar hou ik niet van.

Wat betreft de WSM idem.
De waterbak, die word wel vies... is een rot klusje, maar ik spuit deze de dag erna meestel schoon

De wga idem de roosters smeer ik ook nog een beetje in met olie voor de winterslaap.
 
's winter haal ik de roosters eruit en leg ze in de schuur. Doe ik dit niet dan zijn ze in het voorjaar wit van de schimmel.
In de winter kun je ook gewoon BBQ-en.
Of eet jij nooit in de winter en ga je in winterslaap?;)
Mocht er zich schimmelvorming voordoen dan volstaat even goed heet doorstoken, dat doodt en verwijdert de schimmel.

Hier na elke sessie even de met staalwol beklede borstel over de roosters en bij de start van de volgende sessie eventueel nogmaals.
 
Ik schrob met de borstel na een sessie altijd proper, maar mijn weber rooster (bij een weber performer) na een jaar al roest op. Geen idee, heb ik nog nooit voorgehad. Nu je kan het eraf schrobben en dan is het weer even weg. Ik heb nog nooit roest op een rooster gehad, en zelfs met goedkopere dingen. Heel bizar

Maar na een sessie effe met de borstel erover, en als ik het rooster erop leg effe laten warmen nog is schrobben en wat invrijven met olie.
De ketel zelf kuis ik altijd efffe uit met een nat doekje, dus gewoon effe overgaan, geen 5 minuten ofzo
1x per maand de dome ook effe met wat keukenpapier over
Ook de onderkant eens goed schrobben af en toe
 
Voor de weber: 2x per jaar (ofzo) een borstel over de bodem, elke sessie rooster schoonschrapen voor gebruik.
Roosters zal ik eens per 5 jaar opnieuw moeten aanschaffen, roesten doen ze toch wel.
De ketel zelf, geëmailleerd maak ik me geen zorgen over

UDS: 1 keer per jaar schoonbranden, alle as er uit borstelen/scheppen.
Binnenkant opnieuw insmeren met crisco, elke sessie roosters schoonborstelen.
Ton zelf heeft niet het eeuwige leven, verwacht deze over een jaar of 2-3 te moeten vervangen, nieuwe gaten boren en de spullen van de ene ton naar de ander overzetten (scharnier, lucht toe en afvoer).
 
BGE. Frequent as eruit en ff met een lapje over de buitenkant.
Rossters na gebruik borstelen en het gietijzer invetten.

Webers; as eruit. Roosters borstelen. 2x per jaar alles in- en uitwendig in het sop.

Roosters. 2x pj in een badje met heetwTer en sodaa. Schrobben en invetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan