Beef en Steak

Bbq gebruik..

johnnyp

Tondelzoeker
Ik zit regelmatig met verwondering naar alles wat bereid word door jullie Bbqers.

Maar ik zit met een probleem, ik wil heel graag vaker de bbq aandoen, maar ik wil dat ding ook zo schoon mogelijk houden..

Dat zorgt er dus voor dat ik de bbq niet zomaar aandoe, en enkel als ik veel eters heb of veel wil bereiden.
Toch zie ik hier niet echt hele vuile bbq's voorbij komen! Wat is jullie geheim of tips hierin.

Ligt ook aan wat voor Q je hebt .
Een kamado is veel makkelijker in onderhoud (eigenlijk alleen het rooster) het keramiek / wanden word niet vet zoals je het wel hebt bij een kettle bbq .

Heeeeel vaak bbq-en en na iedere sessie even de borstel over je rooster . Niet meer en niet minder .
Precies dit.
Er zijn mensen die poetsen hem na elk gebruik glimmend schoon maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Heb een weber kamado en een kettle
Alleen het rooster naderhand borstelen

Ik heb geen idee wat voor bbq je hebt maar heb wel tips voor je:

Vergeet al die voorgemarineerde zooi uit de de supermarkt. Als je zo een hele avond vlees staat te bakken wordt het al snel een zooitje. Kan je beter een goed stuk vlees kopen, dat scheelt al een heel stuk. Bij bijvoorbeeld pulled pork krijg jeaosnog een vies rooster van de saus. Daar haal ik dan meestal de staalborstel overheen en daarna leg ik mijn midden rooster in de wasbak met heet water. Dan heb je hem de volgende dag met een stukje staalwol zo schoon.

Wat ook goed helpt is pizza's bakken als je bbq vies wordt. Als die een uur lang 325 graden is brand hij helemaal schoon. Scheeltje weer poetsen.

rooster borstelen en bij veel gebruik af en toe "schoonbranden". zo verbranden alle resten en kan je alles makkelijk schoonvegen.
Zo krijg ik ook een compleet aangekoekte pizzasteen die ik als diffuserplate gebruik weer stralend wit.
Mijn roosters heb ik al jaren niet geboend, als ze te vies zijn de bbq opstoken en een uurtje laten gaan.

De Q is er om te gebruiken. Zoals al gezegt de boel lekker opstoken zo nu en dan om alles weer schoon te krijgen. :D

Ik heb een kamado, met 2 halve roosters. Die zijn in de wasbak met een (geel of gekleurd) schuursponsje zo weer schoon.

Zoals al gezegd, na het bbqen de bbq nog 15min aanhouden met de schuiven open. Alle viezigheid is dan wel verbrand, even met de borstel er overheen en klaar ben je voor de volgende ronde.

Top, ik ga het proberen. Heb nu een weber gbs. Uiteraard zit ik ook te kijken voor een ei.

Als je veel indirect werkt Johnny, dan zou je een druipschaal of alubak kunnen gebruiken om het aflopende vet op te vangen. Zo voorkom je de meeste zooi die anders richting aspan en dat onetouch ventilatie schuifje gaat. Dat deel is lastig schoon te houden.

Als je veel indirect werkt Johnny, dan zou je een druipschaal of alubak kunnen gebruiken om het aflopende vet op te vangen. Zo voorkom je de meeste zooi die anders richting aspan en dat onetouch ventilatie schuifje gaat. Dat deel is lastig schoon te houden.
En je druippan met aluminium folie inpakken. Dan hoef je alleen maar folie weg te gooien ipv een pan te schoonmaken. Je leest het al, die bbqers hier zijn hele luie mensen!

Die tijd die je bespaart op schoonmaken levert je extra netto biertijd op! Kwestie van de juiste prioriteiten.
Ik weet ook niet of ik deze hobby zou hebben als ik de bbq "als nieuw" zou moeten achterlaten na elke sessie.

Ik weet ook niet of ik deze hobby zou hebben als ik de bbq "als nieuw" zou moeten achterlaten na elke sessie.

Neuh gebruiksvoorwerp mag vies worden.
Ik haal er vaak wel effe een zo'n afwassponsje over mijn rooster heen en gooi vervolgens dat sponsje weg.. ja ik gebruik best wat sponsjes 🤣

Gewoon bollen met dat ding. Rooster borstelen en bij een kettle af ten toe een sopje erdoor.

Laatst bewerkt:
Vreemd
Een auto laat je toch ook niet inde garage staan omdat ie anders vies wordt?
Gewoon gebruiken dat ding. Daar is tie voor.
Schoonmaken doe ik alleen het rooster. Of het rooster glimt of zwart is door het gebruik boeit me niet. Als ik maar niet ziek wordt omdat het rooster vies is.

Rest van de bbq maak ik zelden schoon.
Door regelmatig gebruik krijgt schimmel geen kans :cool:

Geloof me, als je accepteert dat een bbq een aanslag krijgt van binnen en je alleen je rooster schoonmaak dan wordt je hobby nog meer relaxed en dus leuker en ga je het nog vaker doen.

Ik gebruik tegenwoordig de "bbq scrub daddy". Ietsje duurder maar zeker zijn geld waard. Zoals sommige aangeven, na het bbq of bij het aansteken van de bbq de volgende keer, het rooster laten verhitten en dan met de scrub erover. Geen moeite en ziet er terug perfect proper uit 😁
Na de zomer maak ik de volledige bbq dan wel een keertje goed schoon.

Terug
Bovenaan Onderaan