BasBQ
Beef en Steak

Bavette

 
 

Mark b

Stoker
Berichten
375
Laatst met een verjaardag bon een bavette gehaald van een kilo.
Deze was ongeveer 6 cm dik dus alles gereed gemaakt voor eerst indirect en daarna afgrillen direct
Echter bij het open maken van de verpakking rolde hij uit tot een lap van 30 cm dus maar weer terug gebouwd naar alleen direct 😔
Een nieuwe rub geprobeerd welke tikkie heet was maar toch lekker
IMG_6284.jpeg

Daarna een kruidenboter gemaakt en tijdens t grillen van de bavette meteen een pan mee laten opwarmen waar een prutje van tomaat ui en knoflook in kon.
Bavette was mooi sappig nog maar iets meer dan medium,meisie houd niet van rood en volgens mijn dokter vind m’n hart dat ook nx en ze blijft geen pillen geven.
Paar half gebakken foto,s dr bij omdat de buurman over de schutting liep te gillen of z’n vrouw nou wel of niet moest gaan koken en ik dus in de war raakte
IMG_6285.jpeg
IMG_6286.jpeg
IMG_6287.jpeg
IMG_6288.jpeg
IMG_6289.jpeg
 
Ziet er goed uit. Heeft vast ook zo gesmaakt.

En je hebt nu in iedergeval wel tips voor als je wel een keer indirect en dan direct wil.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Oei, hij Is wel erg ver door hoor
Smaak Was ok? Das tenslotte het belangrijkste
 
Oei, hij Is wel erg ver door hoor
Smaak Was ok? Das tenslotte het belangrijkste
Wat je ziet is het hele dunne stuk,was heerlijk sappig en zeker niet droog,vanaf daar werd het wat dikker en ook iets roder.
Smaak was perfect en ook mals.
Mischien dat het op de foto net niet goed over komt
 
Bavette is hier wel de favoriet onder de steaks. Maar dan wel een graad of 10 minder doorbakken 😛. Gezien vrouwlief en je hart moet je waarschijnlijk ook wel, bak je op gevoel of met kerntemperatuur?
 
Bavette is hier wel de favoriet onder de steaks. Maar dan wel een graad of 10 minder doorbakken 😛. Gezien vrouwlief en je hart moet je waarschijnlijk ook wel, bak je op gevoel of met kerntemperatuur?
T liefst zou ik ook roder hebben en dat was t ook lichtelijk wel in het dikkere stuk.
En toch was dat te dun om m’n MEATER in t steken dus heel ouderwets stuk voor stuk m’n vingers naar m’n duim gebracht en vervolgens even drukken op de muis van je hand
 
Als ie zo dun is komt het wel nauwkeurig inderdaad.. fijn dat ie gesmaakt heeft.

Altijd een verassing als je een geseald stuk bavette koopt hoe dik deze is. Bij de Makro waar ik het graag haal heb ik het ook vaak, verpakking open en 4x zo lang. Wel makkelijk voor een rolade.
 
Voor de stukken waar een vaste thermometer niet in past doe ik 2 dingen. Ik pak een thermapen van een paar tientjes en doe liever minder lang dan te lang. De carry over cook is bij een dun stuk meer dan een dik stuk, dus beter undercooked dan over. En als ie dan toch een keer echt te rood is kan ie altijd terug.
 
Op de ena laatste foto is het bijna niet te zien maar had m ook even doormidden gesneden om te zien of hij de haring had die we wilden
 
Mooi stuk vlees. Niks mis met ouderwets voelen of hij al goed is. Thermapen is ook wel handig in deze.
 
Wat Frits zegt!!!!☝️
 
Yup, meten = weten inderdaad.

Wat ook handig is: bavette in 3-en delen. Beginnen met (dikste) middenstuk en na verloop van tijd de twee dunnere delen toevoegen aan het rooster. Voordeel: tegelijk klaar en minder grijze dunne delen. En portioneren moet je toch wel, om haaks op de draad te kunnen snijden ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan