Beef en Steak

Bavette voor Dummy's

TraegerTinus

Gemarineerd
Goedemiddag,
Op dit moment ligt er een Bavette te ontdooien in de koelkast voor zondag.

Nu mijn vraag, ik lees frequent dat het heerlijke stukken vlees zijn die maar kort op een hoge temp te bereiden zijn.

Ik wil hem maken in mijn pelletgrill, heeft iemand nog tips in deze? gewoon op een 180 graden zetten en naar de kerntemperatuur kijken? zo ja, welke temp?
Hele kilo in 1 keer? of "dikke plakken" van snijden?

Peper en zout na de tijd er op doen en tegen de draad in snijden ben ik op dit moment al van op de hoogte.

Tips en tricks zijn wellekome.

Zout doe ik vooraf en peper naderhand.
Weet niet hoe groot je grill oppervlak dan is maar ik zou hem lekker in 1 keer erop gooien en lekker hard grillen.
Omdat de lap van dik naar dun toeloopt heb je dan stukjes die wat gaarder zijn en stukjes die lekker rood zijn.
52?C in de dikste kern zou ik aanhouden voor mooi medium/rare.
Succes!

Sander72 zei:
Zout doe ik vooraf en peper naderhand.
Weet niet hoe groot je grill oppervlak dan is maar ik zou hem lekker in 1 keer erop gooien en lekker hard grillen.
Omdat de lap van dik naar dun toeloopt heb je dan stukjes die wat gaarder zijn en stukjes die lekker rood zijn.
52?C in de dikste kern zou ik aanhouden voor mooi medium/rare.
Succes!

Hey thnx, Pellet grill, oppervlakte = maatje Boeing, dus dat gaat zeker lukken. temp rond de 180 aanhouden dus? eerst op "kamer temperatuur" laten komen denk ik alvorens erop te leggen?

Ik leg vlees er zelf het liefst zo koud mogelijk op. Je hebt dan beste rook-opname. Dus lekker koud opstarten met mooie rook, mesquite of hickory of eik bijvoorbeeld en dan richting 180 of 200 brengen en afgrillen.

Ik heb zelf geen pallet smoker maar een groen ei en Webers maar de werkwijze kan hetzelfde blijven toch?

Smakelijk alvast!

Je kunt met je Traeger naar 240?C dus daar zou je gebruik van kunnen maken. Als je een grote skillet hebt zou je hem daar misschien in kunnen maken. Of op, als hij wat te groot is kun je je skillet omdraaien en op de onderkant grillen.
Dingen grillen blijft op de meeste pellet barbecues een beetje 'behelpen'. Grill grates kunnen helpen met aanzetten of een gietijzeren bakplaat. Je kunt dan ook eerst even wat rook geven op lagere temperatuur voordat je afgrilt. Je zult het proces wat moeten aanpassen.

noskos zei:
Je kunt met je Traeger naar 240?C dus daar zou je gebruik van kunnen maken. Als je een grote skillet hebt zou je hem daar misschien in kunnen maken. Of op, als hij wat te groot is kun je je skillet omdraaien en op de onderkant grillen.
Dingen grillen blijft op de meeste pellet barbecues een beetje 'behelpen'. Grill grates kunnen helpen met aanzetten of een gietijzeren bakplaat. Je kunt dan ook eerst even wat rook geven op lagere temperatuur voordat je afgrilt. Je zult het proces wat moeten aanpassen.
Ik heb zo'n ding (zie foto)
Is zo'n massieve plaat puur voor de grill looks? Of gaat het er om dat je een massieve hete ondergrond hebt voor de warmte overbrenging?

Dus dikke plaat eronder geeft een beter resultaat dan los op het rooster?
Ik heb vanmiddag je filmpje bekeken waarbij je de bavette los op het rooster legde maar dan natuurlijk met directe warmte.
3542eaefaf0f8e13dedfcf8e944c6e5f.jpg
9b79615ab24b58f126db5db415f614f1.jpg
4d99ac1ff47033aceaa3228e9cbbc941.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Sander72 zei:
Ik leg vlees er zelf het liefst zo koud mogelijk op. Je hebt dan beste rook-opname. Dus lekker koud opstarten met mooie rook, mesquite of hickory of eik bijvoorbeeld en dan richting 180 of 200 brengen en afgrillen.

Ik heb zelf geen pallet smoker maar een groen ei en Webers maar de werkwijze kan hetzelfde blijven toch?

Smakelijk alvast!
Bavette vanaf 80 graden (roken) opvoeren naar over de 200 graden? Bavette gewoon laten liggen de hele tijd?

Zo'n plaat is perfect inderdaad.

Wanneer je het op het rooster legt, wil je grillmarks. Niet alleen voor het oog, maar juist voor de smaak (Maillardreactie; die mooie bruine kleur streepjes). Juist die streepjes geven zoveel smaak. Wil je meer van die smaak, zou je meer streepjes moeten maken... Of beter gezegd; bredere strepen. Eigenlijk wil je het liefst ??n hele brede streep over de gehele oppervlakte. Je krijgt dan de meeste reactie(s) / smaak.
En die hele dikke streep krijg je door ??n grote contact oppervlakte te maken (bijv bakplaat of skillet/koekenpan).

SilverFox zei:
Zo'n plaat is perfect inderdaad.

Wanneer je het op het rooster legt, wil je grillmarks. Niet alleen voor het oog, maar juist voor de smaak (Maillardreactie; die mooie bruine kleur streepjes). Juist die streepjes geven zoveel smaak. Wil je meer van die smaak, zou je meer streepjes moeten maken... Of beter gezegd; bredere strepen. Eigenlijk wil je het liefst ??n hele brede streep over de gehele oppervlakte. Je krijgt dan de meeste reactie(s) / smaak.
En die hele dikke streep krijg je door ??n grote contact oppervlakte te maken (bijv bakplaat of skillet/koekenpan).
Helder, dank je

Dat dus, je wilt dat bruine gekaramelliseerde korstje hebben, dat geeft smaak. En omdat je geen direct vuur hebt kan een stuk gietijzer uitkomst bieden.

Ik ben nu wel benieuwd naar de plaatjes

Bram zei:
Ik ben nu wel benieuwd naar de plaatjes
Nog 1 nachtje slapen

Nog even een boerenkarbonade proberen voordat de bavette erop gaat.

Wat een lap trouwens. Nog tips voor als er overblijft? Iets voor de nasi ofzo?
34b3d2a3faac261c1e1f4dc8d6872df9.jpg
23cef1fff503caa997a1ce0424effbe6.jpg

De karbonades waren top, goed van smaak. Tot 65 kern gebracht en laten rusten.
Onderdelen de traeger op vol vermogen gezet maar kwam helaas niet hoger dan 215 graden, dan mis je wel de power van indirect natuurlijk.

Smaak was OK, het vlees snapte ik ook wel maar misschien als het goed warm is buiten nog eens proberen en hopen dat de grill de 240 graden haalt.

Al met al lekker gegeten met een kleine teleurstelling van de bavette, volgende keer misschien afknallen op de smokey joe.
161d8b47ed30b3c14fd03abae6bdcbf3.jpg
16b91459c7daa7fc64f3ce4b93d924ae.jpg
078eda87fbb9374ee08f66960d7f1197.jpg
82b85038fea8791e68fa37122ddfad38.jpg
01292ac80bc6b23031f2e932612b5d5e.jpg
f282c272a0dc92be905c8f80be986af6.jpg

Op zich, voor een pelletgrill, geen slecht eindresultaat hoor! Die smokey joe is geen gek idee, een bavette kun je prima maken met all??n directe warmte. De dunnere stukken zijn dan voor mensen die minder van rood vlees houden.

Je kunt bij die pellet smokers toch ook de deflector er uit halen? Dan krijg je dat vlammetje recht op je gietijzer. Of vervalt dan direct je garantie? Ik heb dat ooit wel eens op YouTube gezien dat ze dat deden.

Het vlees ziet er iig niet droog uit. En nog mooi rood van binnen.
En je kunt alle vlees wat je over houd ik nasi verwerken geloof ik. Gewoon goed klein snijden en mee bakken.

Bram zei:
Je kunt bij die pellet smokers toch ook de deflector er uit halen? Dan krijg je dat vlammetje recht op je gietijzer. Of vervalt dan direct je garantie? Ik heb dat ooit wel eens op YouTube gezien dat ze dat deden.

Het vlees ziet er iig niet droog uit. En nog mooi rood van binnen.
En je kunt alle vlees wat je over houd ik nasi verwerken geloof ik. Gewoon goed klein snijden en mee bakken.
Ik was zaterdag aan het opstarten met als eruit, keek dus zo de branderpot in (nieuwsgierig hoe het allemaal werkt) tijdje de deksel dichtgehad en daar schoot de temp omhoog, sprong zelfs in storing van oververhitting.

Ik ga dat eens proberen, wel de ijzeren kap over de pot natuurlijk.
Alleen wordt misschien zooitje van het lekken van het vocht....

Garantie? Ik ben al eens wezen neuzen naar onderdelen voor het geval dat.. viel me nog mee en zo'n apparaat is goed te repareren

TraegerTinus zei:
Ik ga dat eens proberen, wel de ijzeren kap over de pot natuurlijk.
Alleen wordt misschien zooitje van het lekken van het vocht....

Eerst low en slow indirect. Kan het vlees wat rook op nemen. Daarna de plaat er uit en gietijzer boven de vlam. Zodat het gietijzer heet word en gelijk als ?hitteschild? voor het systeem dient. Je hoeft immers kort te grillen. Dan komen geen sappen meer vrij. Die verdampen gelijk door de hitte lijkt me.

Misschien eerst eens proberen met een klein stukje vlees of groente. Alvorens een groot duur stuk.

Het ziet er anders allemaal prima uit zou best wat geproefd willen hebben voor jou

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Terug
Bovenaan Onderaan