Beef en Steak

Bastard Large RVS rooster geroest

Faxie

Stoker
Mijn RVS roosters (2 halve) zijn geroest. Is dat iets wat onder de garantie zal vallen of heb ik iets verkeerd gedaan? Hebben anderen hier ook ervaring mee?

Die zijn van rvs 😳. Heb je foto.
Heb wel eens het frame dat na pizza (bokke heet) een roest achtige laag op kwam . Messing borstel erover en klaar.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad wel vreemd dat het RVS is gaan roesten. Ben ook wel benieuwd naar de foto's
Is het niet gewoon veiligheid/schimmel?

Het is echt roest, ik zal vanavond een paar foto's uploaden.

Ik krijg die van mij ook niet meer blinkend, maar echt geroest is het ook niet. Ik vermoed dat ze te heet geworden zijn waardoor het rvs is gaan oxideren oid...
Sowieso is de garantie bij mij voorbij, aangezien ik m'n rooster doormidden heb geslepen 😜

Ik had dat bij mijn weber ook, na een jaar ... Garantie: je mag proberen, werd gewoon zowel door de winkel als Weber afgewimpeld als "schade door verkeerd gebruik".

Maar de oorzaak is dus veel hoge temperaturen. Zelfde voor mijn RVS mandje ... laat ik dat niet staan in de ketel zelf krijg je dus oxidatie. Ik heb zo een weber performer en mandjes zet ik dus dikwijls onderaan. Heb die theorie getest met een paar nieuwe mandjes. Laat ik ze in de ketel staan = dan duurt het echt heel lang voor je wat ziet. Zet ik ze onderaan, een week of 2 en ze zien er 10 jaar gebruikt uit.

Je kan ook altijd gewoon terug opschuren. Nu heb ik gewoon vorig jaar een ander rooster besteld (van onlyfire), en had daar net hetzelfde mee voor, onlangs een vervanger in gebruik genomen. En heb er al een nieuwe liggen ook. Nu die barbecure staat wel onder een hoes, maar gewoon buiten, deels afgedekt, maar er kan altijd wel wat nattigheid aan de hoes aan.

Maar de grootste oorzaak is dus de hele hoge temperaturen, althans hier toch bij mij

Rvs = niet altijd roestvrij.
Dit is alleen van toepassing voor de ferritische (chroomstaal, bv je aanrechtblad) en austenisische (chroom-nikkel staal) legeringen. Deze legeringen vormen hun eigen oxidehuid welke bij het bbq-en verbrandt.
Heb je een gelegeerd rooster dan zal het bij de normale bbq temperaturen het chroom niet uit de metaalstructuur verdwijnen. Het rooster zal wel verkleuren.
Vee verkochtel roosters bestaan uit staal en zijn voorzien van met een dun laagje chroom. Naast de lage prijs blinken ze fijn in de winkel. Aangezien de meeste verkopers niet bijster veel kennis van metaalkunde hebben, worden deze roosters als RVS verkocht
Dit chroomlaagje brand er vrij snel vanaf, met als gevolg corrosie.

Austenitsche roosters kan je eenvoudig testen met een magneet. Plakt deze eraan dan is het geen austeniet maar ferriet.

Laatst bewerkt:
Dat van de te hoge temperaturen kan kloppen. Ik heb wel een paar pizza's gebakken met de steen op de roosters. Dit zal nu niet meer gebeuren omdat dit nu met een Ooni gedaan wordt. Kan ik het rooster veilig blijven gebruiken (schoonmaken en ingevet houden?)

Foto's waren gisteren niet meer gelukt, vanavond nieuwe poging.

heftig o_O
Met het schoonmaken iets hard (of bijtend) gebruikt waardoor er ingekrast is?
Ben benieuwd naar je rooster en hoe deze schoongemaakt is (hoelang heb je de rooster?)

Houd ons op de hoogte voor wat betreft die garantie 😊

Deze roosters zijn van rvs en er zit geen chroom laag op die je kunt beschadigen .
Gewoon met schuurspons en Messing borstel weer schoonmaken .
En klaar.
Deze oxidatie zal bij gewoon gebruik niet gebeuren. Alleen bij extreme hitte.

Deze roosters zijn van rvs en er zit geen chroom laag op die je kunt beschadigen .
Gewoon met schuurspons en Messing borstel weer schoonmaken .
En klaar.
Deze oxidatie zal bij gewoon gebruik niet gebeuren. Alleen bij extreme hitte.
Hier ben ik het idd mee eens. Bij het standaard rooster van de wga zit wel zo’n chroomlaagje op dat kan gaan roesten, maar dit moet je zoals @Rdj zegt gewoon schoon kunnen maken, zo niet, dan is het een productiefout. Maar dat lijkt me sterk.

Zou het nog kunnen dat er roest ontstaat door gebruik van een stalen borstel?
In productiebedrijven moet staal en rvs ook altijd gescheiden blijven om het rvs re beschermen tegen las en slijp vonken...

Ik gebruik altijd de messing borstel maar ook mijn rooster van de summit ziet er verroest uit.
Hij roest echter niet zoals gewoon ijzer roest...........

Rvs = niet altijd roestvrij.
Dit is alleen van toepassing voor de ferritische (chroomstaal, bv je aanrechtblad) en austenisische (chroom-nikkel staal) legeringen. Deze legeringen vormen hun eigen oxidehuid welke bij het bbq-en verbrandt.
Heb je een gelegeerd rooster dan zal het bij de normale bbq temperaturen het chroom niet uit de metaalstructuur verdwijnen. Het rooster zal wel verkleuren.
Vee verkochtel roosters bestaan uit staal en zijn voorzien van met een dun laagje chroom. Naast de lage prijs blinken ze fijn in de winkel. Aangezien de meeste verkopers niet bijster veel kennis van metaalkunde hebben, worden deze roosters als RVS verkocht
Dit chroomlaagje brand er vrij snel vanaf, met als gevolg corrosie.

Austenitsche roosters kan je eenvoudig testen met een magneet. Plakt deze eraan dan is het geen austeniet maar ferriet.

Volgens mij is dit onderwerp al eerder eens besproken , wat er gebruikt word voor de roosters is een rvs 304 kwaliteit (is ook licht magnetisch.
Maar zoals hierboven al is besproken zal het mede door de hoge temperaturen en mijn inziens de zouten die we veel gebruiken ook makkelijk gaan roesten.
Dat is ook de reden dat je geen 304 kwaliteit aan de zeeuwse kust moet gebruiken voor je hekwerk maar 316 kwaliteit.

Ik heb een keer mijn WSK opgestookt met de rooster erin en toen kreeg hij een roestig kleurtje.
Wat nageveegd, paar keer nagespoeld, wat olie opgesmeerd and went on with my day.

Terug
Bovenaan Onderaan