BasBQ
Beef en Steak

Barrel coating

 
 

150degrees

Pitmaster
Berichten
733
Ik heb via m'n werk een vat op de kop kunnen tikken van 200L (55 gln). Het deksel is verwijderbaar dmv zo'n handige ring. Nu zit (zat inmiddels) er een rode coating aan de binnenkant.
De ton is helemaal schoon gebrand dmv een warmstook brander en vervolgens van binnen en buiten helemaal schoongeborsteld met een roterende staal borstel. Kan die rode coating kwaad, met andere woorden had ik deze ton niet moeten gebruiken voor m'n UDS project. Ik heb wel eens gelezen dat je die rode coating liever niet in je ton wilt hebben en beter voor een blanke of andere kleur coating kan gaan.
Wat is wijsheid, doorgaan met m'n UDS project of stoppen en zoeken naar een ander vat.
Foto's van m'n project volgen asap.
 
het is dan denk ik handig om foto's te plaatsen van je vat met de rode coating, en foto's hoe ie eruitziet zonder rode coating
 
Ik begrijp het niet helemaal??
Is de coating nu wel of niet verbrand aan de binnenkant??
 
Onze UDS-en hadden van die beige coating. Heeft een hele dag fikken gekost om het er uit te krijgen. Niks gelogen, een volle dag volle bak vuur.
 
ik heb ook een beige coating, nog niet uitgebrand, heb ik nog geen tijd voor gemaakt..
wel een poging toe gedaan maar rook en een rijtjes huis betekenen toch dat ik het een keertje 'savonds moet gaan doen
ik heb wel op het bretheren forum gelezen dat iemand ook een hardnekkige coating had n die zij op een gegeven moment, als het na een aantal uur branden er niet uit gaat bij een hoge temperatuur zal het ook niet gebeuren als de uds op ongeveer 100-120 ?c komt gedurende een langere tijd.
ik zou toch liever de coating eruit willen hebben
 
coating moet er uit PUNT.
denk aub aan je gezondheid..
Gewoon lekker branden...
dus :

Gaten boren die de UDS nodig heeft.
Dan fikkie stoken, Biertje er bij, mashmallows, boekje, noem maar op.

ik heb de compressor er ook bij gezet en af en toe lekker wat lucht er in gezet... wordt die lekker warm van...
Toen was de binnenkant 90% kaal.
de rest heb ik met een borstel in de boormachine gedaan.
 
@MarBQ, de coating is helemaal verbrand. Van buiten en van binnen.


De ton voor het branden en borstelen.


En erna.

Zoals jullie zien is de coating er uit. Is dit voldoende schoon?
 
Ik heb bij mijn projectje ook te maken gehad met deze coating. Na een paar keer goed warm stoken en borstelen kreeg ik niet het resultaat wat jij nu hebt. Ik heb hem voor de zekerheid laten stralen voor 2 tientjes. Ik denk dat als je hem nog een paar goed heet stookt je er geen last van zult hebben. Daarna even met lijnzaadolie (of een andere olie) inbranden en go!

Succes!

 
Ik heb de ton op m'n werk met een warmstook brander behandeld. Je moet dan nog best wel lang stoken om de verf van de binnenzijde te krijgen. Mijn manier was om de brander met een draaiende beweging zo lang mogelijk op ??n plek te houden tot de ton roodgloeiend werd. Hierdoor viel de meeste verf er als dikke zwarte vlokken vanaf. Daarna met een roterende staalborstel de binnenkant te lijf gegaan. En zelfs dan is het nog lastig om die zooi er uit te krijgen.
Maar ik ben nu zover dat ik kan gaan seasonnen en dan gaan we los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan