Beef en Steak

Barbecue schoonmaken

Newbie

Tondelzoeker
Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende barbecuer en na veel lezen op o.a. jullie forum heb ik een tweedehands Weber Compact Kettle gekocht om mee te starten. Ook heb ik opgezocht hoe ik de barbecue het best kan onderhouden. Vooral het rooster vind ik lastig omdat ik roest wil voorkomen en het rooster niet wil beschadigen.

Ik lees enerzijds veel verhalen over het schoonmaken door goed opwarmen met gesloten deksel en vervolgens met een prop aluminiumfolie of staalborstel vegen en klaar. Het zou dan ook goed zijn om het rooster in te vetten voorafgaand aan het gebruiken.
Anderzijds is er de optie om het rooster te laten weken / met een pannensponsje of staalsponsje schoon te maken/ speciale reinigingsmiddelen te gebruiken / in een vuilniszak met ammoniak te doen / in het gras te leggen etc. zodat het rooster helemaal als nieuw is.
Kunnen jullie mij uitleggen wat de beste optie is en waarom?

Groeten,
Lisa

Hoi Lisa

Ik denk dat je allebei de methodes afwisselend kan gebruiken. Ik gebruik voornamelijk de opwarmmethode. Als ik een hete sessie start laat ik het rooster goed heet worden en maak ik hem zo schoon mogelijk met een staalborstel (zoiets: https://www.bol.com/nl/p/bbq-borstel-driehoek-draadborstel-barbecue-schoonmaakborstel-staalborstel/9200000092586930). Dat zorgt er voor dat het rooster van boven zeker schoon genoeg is maar je rooster wordt er niet perfect schoon van. Aan de onderzijde zal bijvoorbeeld nog best wat opgehoopt vet zitten.

Nu is dat voor het koken geen probleem, maar als je je rooster nu echt schoon wil hebben is de 2e methode die je omschrijft beter. Echter is het ook een stuk meer moeite om je rooster elke keer een tijd te laten weken in een zak met ammoniak/sop om hem daarma grondig schoon te spoelen.

Optie 2 maakt je rooster dus zeker schoner maar kost een hoop meer tijd. Ik denk dat als je standaard optie 1 gebruikt en af en toe je rooster een grondige beurt geeft met optie 2 je het prima onderhoudt.

Helemaal eens met bovenstaande, we bbqen niet om schoon te maken, dat maakt het juist allemaal minder leuk. Als ik tijd heb en het komt aan het eind al goed los van het rooster doe ik het vaak aan het eind vergeet dan alleen niet het rooster wat vet te maken, verchroomde roosters willen nog wel eens gaan roesten. Ik heb bewust voor het gemak van een RVS rooster gekozen. Voor je begint kan ook altijd prima en alles wat er op zit is vaak al vettig dus beschermd je rooster ook meteen. Als je m lang weg gaat zetten zou ik m echter wel even schoonmaken en invetten, dan weet je zeker dat je m niet verroest aantreft.

Ik gebruik altijd dit model borstels, kan je net wat meer druk mee uitoefenen: https://www.vuurenrook.nl/en/que-heads-3-in-1-grid-brush-xl.html

Teveel poetsen is in ieder geval nooit goed, die tijd kan je veel beter gebruiken om lekker te bbqen en de Chrome laag kan overmatig schoonmaken ook niet waarderen (lees slijten van pannensponsjes of zelfs schuursponsjes)

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk

Allereerst moet je niet proberen om het rooster als nieuw te krijgen. Gaat je (uiteindelijk)  niet lukken.
Mijn ervaring Is: na het bbq-en rooster laten afkoelen, en laten weken. Kan een nachtje in het gras. Sommige hebben zo een opvangbak wat je onder een wasmachine kan zetten. Daar een laagje water in en dan het rooster laten weken. In een specie kuip of zo kan het ook natuurlijk.
Na enige tijd met een borstel ff erover en schoon..
Ik gebruik geen zeep oid want het rooster mag van mij vettig blijven tegen eventuele roest. Als de stukjes vlees er maar af zijn.

Ik Let er wel op dat het of een oude afwas borstel Is, of een borstel van messing of zo. Als je echt met harde materialen gaat schuren en schrobben beschadigd je chroom..prop aluminiumfolie werkt erg goed overigens

Ik maak mijn rooster nagenoeg nooit schoon door weken, misschien 1x per jaar dat ik hem in een bad met sop stop.
Een rooster krijg je ook nooit meer helemaal schoon, dat is ook geen probleem, als je je barbeque opstookt zal door de hoge temperatuur  bacterien snel doodgaan.
Het schoonst wordt een rooster van heet stoken, een Zuid Afrikaanse ex collega, legde zijn rooster altijd in een open vuur om schoon te branden.
Als ik met een grote skillet (gietijzeren koekenpan) op het rooster ben bezig geweest merk ik dat mijn rooster flink schoner is gebrand, ongeveer hetzelfde effect.

Schoon schrobben van het rooster doe ik altijd, voor en na een sessie.
Een messing (staal) borstel met een rvs pannenspons erop, zie foto.
Als het sponsje verzadigd/erg vuil is kun je het van de borstel trekken en er een nieuwe opdoen.
Borstel gekocht bij Praxis of Gamma, RVS schuurspons supermarkt, zonder zeep!

DSC_5767_zpsghjdp5nv.jpg

Ik leg hem meestal een nachtje in het gras en smorgens met een schuurspons van boven en onder het grootste vuil er af poesten.

(niet met een Pizza steen doen tenzij je van graszaaien houdt ;) )

Terug
Bovenaan Onderaan