Beef en Steak

Bapi pangang van buikspek

 
 

Erik B71

Stoker
Berichten
263
Bapi pangang van de Chinees stond al een tijdje op mijn todo lijstje en met wat mooi weer in het verschiet deze gemaakt omdat ik ook nog buikspek zonder zwoerd nog in de diepvries had liggen. Het recept had ik van Ralph de Kok.
De vetlaag kruislings ingesneden, ingesmeerd met knoflookpuree, five spices en wat ketjap en dit een nacht in een ziplock laten marineren. De volgende dag de kamado aangestoken en deze naar 125-130 graden gebracht. Nog wel ff een prei in de kolen gelegd en deze voordat de platesetter er op ging er weer geblakerd vanaf gehaald. Daarna wat appelrookhout (volgens het recept pecan maar dat had ik niet liggen) op de kolen en het stuk buikspek van 1 kilo indirect erop gelegd.
Daarna aan de saus begonnen. 2 a 3 grote stukken gember, 5 knoflooktenen en een rode ui gehakt en in de blender. 75 ml gembersiroop, scheut sojasaus, sap van een halve citroen, 100 ml mangosap, 3 theelepels sambal en wat (gember)azijn er bij en malen tot een gladde saus.
De saus vervolgens in een grote skillet 1/3 laten inkoken. Dan 700 ml kippenbouillon, 2 volle el tomatenpuree, 200 gram suiker, kaneelstokje, 2 steranijsjes en een squeeze honing er bij en dit ff laten pruttelen.
De saus daarna door een zeef zodat deze echt glad wordt en met aardappelzetmeel dikker gemaakt.
Ondertussen had de buikspek de 78 graden interne temperatuur aangetikt ( na zo’n anderhalf uur). Dit in smalle stukjes gesneden. Ondertussen ook de makkelijke nasi gemaakt. Ik had al eerder rijst gekookt en laten afkoelen. Scheutje olie in de pan en een ei geroerbakt. Eruit en dan wat olie met sojasaus er in. Rode ui in stukjes, gehakt knoflookteentje , hamblokjes en de in ringen gesneden prei mee bakken (nadat het geblakerde er af was). Rijst mee roerbakken en wat zelfgemaakte nasi/bamikruiden er overheen ( volgens recept een verkruimeld een maggiblokje).
Een bakje gepakt en de bodem gevuld met atjar tjampoer, daarop het gesneden buikspek en daarna het bakje gevuld met de saus. Ik kan niet anders zeggen dan dat het heerlijk was. Wel met een kanttekening.
Mijn vrouw houdt niet van pittig en met 3 tl ( wel flinke) sambal proef je de pit er goed doorheen. Dus hou je niet van pittig zou ik maar 1 tl gebruiken. Ik ga hem zeker nog een keer maken. Ivm werktijden kinderen had ik geen tijd meer om de buikspek nog ff te grillen zodat het stuk nog een krokant laagje zou krijgen. Dus de volgende keer jas ik eerst de kamado naar 200 en dan ff een korstje er op zetten. Maar het is een aanrader!!!

IMG_9228.jpeg


IMG_9229.jpeg


IMG_9230.jpeg


IMG_9231.jpeg


IMG_9234.jpeg


IMG_9233.jpeg


IMG_9236.jpeg


IMG_9235.jpeg


9A593F87-AFF1-434C-8166-93E5A7DE9502.jpeg


IMG_9237.jpeg
 
Dit ziet er goed uit. 😋
Toevallig werk ik vandaag thuis. Kan je ff een bakje langs brengen ?:unsure:
 
Dus de volgende keer jas ik eerst de kamado naar 200 en dan ff een korstje er op zetten.
Dan zou ik de knoflook en ketjap op je buikspek achterwege laten, die verbranden geheid, alleen zout en five spice.
Ik gebruikte slechts 5 gram suiker en dat ging net goed.

Ziet er wel lekker uit.

 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik de knoflook en ketjap op je buikspek achterwege laten, die verbranden geheid, alleen zout en five spice.
Ik gebruikte slechts 5 gram suiker en dat ging net goed.

Ziet er wel lekker uit.

Thanks voor de tip!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan