Beef en Steak

Bao buns met togarashi

G4P

Tondelzoeker
IMG_6675.jpeg

Dit gerechtje maak ik al een aantal jaren en is hier inmiddels een klassieker geworden. Ik hou er van om de bbq op meerdere manieren te gebruiken bij de bereiding van een gerecht. Tevens moet een recept met eenvoudige ingrediënten te maken zijn, ik geef het toe, er staan een paar exoten in het lijstje die wellicht niet in jouw supermarkt te verkrijgen zijn maar geloof me, ze zullen niet snel achter in het keukenkastje staan te versloffen en zijn echt de moeite waard.

Receptje bestaat uit de volgende bestanddelen:
Bao broodjes
Ingelegde komkommer en wortel
Kippendij
Aziatische saus/marinade
Bosui
Kewpie mayonaise
Togarashi

Ingelegde komkommer en wortel
Meng in een kom wat wittewijn azijn met zoveel suiker dat de suiker nog net oplost. Snij vervolgens de komkommer en wortel grof julienne en doe deze in de kom met het mengsel. Even husselen zodat het allemaal een laagje heeft en afgedekt een paar uur tot max 24 uur wegzetten in de koelkast.

a76b6d52bdb652907df068ba68bf7376.jpg

Aziatische saus/marinade
Ik blijf moeite hebben met de term "Aziatisch", er is ook geen Europese saus (het zou wat zijn). Maar goed, onderstaand lijstje is en blijft een mengelmoes van van alles dus helaas kan het niet anders.

Ingrediënten voor circa 800 gram kippendij:
100 gr ketchup
60 gr honing
40 gr shaoxing wijn
40 gr sojasaus
15 gr sesamolie
10 gr siracha
0,5 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel togarashi

f426f05fa577de9a7c0cc14960bbd830.jpg

De shaoxing wijn kun je tegenwoordig bij de Jumbo vinden, maar zou ook kunnen vervangen worden door sherry. Sesamolie krijg ik niet meer gevonden bij onze Jumbo (food market) maar die is dan weer verkrijgbaar bij de AH. Togarashi is te vinden bij de Sligro en een toko kan het wellicht ook hebben. Alle drie de ingrediënten zijn wel echt noodzakelijk in dit gerecht, maar kunnen ook echt wel meerwaarde hebben in andere bereidingen. Zelf ben ik compleet verslingerd aan togarashi, ik haal tegenwoordig de grootverpakkingen van 600 gram. Geweldig in sauzen en fantastisch om een gerecht mee af te maken.

Gooi alle ingrediënten bij elkaar en klaar is je marinade. Een klein deel doe ik altijd in een sausflacon om naderhand de broodjes mee af te maken (op de foto zie je veel meer saus in de flacon, de flacon voor 1/3 vullen is ruim voldoende).

Kippendij
Ik prepareer de kippendij zo dat je ze als een 'lap' op de bbq kunt leggen. Na het voorbereidend werk mogen de kippendijtjes 24 uur marineren.

38db86a6c8edd96fa579c1450db96993.jpg

Bereiding
En dan het moment waar we het allemaal voor doen! Als je de mogelijkheid hebt richt je bbq dan zo in met een direct deel en een indirect deel. Verwarm de bbq tot 160 graden, borstel de roosters even schoon en ga met een stuk keukenrol met bijvoorbeeld wat zonnebloemolie over het rooster. Dan mogen de kippendijtjes op het directe deel totdat ze een mooi kleurtje hebben of 72 graden kern bereiken. Mocht de kleur er sneller zijn dan de kerntemp nog even indirect doorgaren.

b6c6d11ab1a6d20488d4d9dfa2713881.jpg

1645d3c531a4907f1c864c1aaa72dbbd.jpg

Dat geeft mij in ieder geval alvast de kans om op het directe deel de pan met water op te warmen voor de stoommand.

227dfee9cd3007370b614768f4dfcb36.jpg

Het water hoeft niet te koken, als het water enigszins begint te walmen kan het mandje er al op. Stoom de broodjes volgens de instructies op de verpakking (die broodjes haal ik overigens bij de toko).

2aab80a157ae1b7e586b410b2e9664ae.jpg

67817386a6b03fbda6ceebaf9cb21e4c.jpg

En dan is het tijd om de broodjes op te maken. Eerst een bedje met ingelegde wortel en komkommer. Snij de kippendij in repen en voeg die toe, ik gebruik altijd ongeveer een halve kippendij per broodje. Dan mag er wat saus overheen, de saus is vrij dun dus die loopt mooi door de kip heen. Dan de fijngesneden bosuitjes, vervolgens een drizzle kewpie mayonaise en tot slot wat togarashi ter garnering.

En smullen maar!

e3518df950741a6b61ede963b0c425f5.jpg

Bedankt voor het lezen!

Nog twee puntjes...
1. In de togarashi zitten sesam zaadjes, die kunnen de spuitmond van de flacon verstoppen. Ik heb de spuitmond gewoon een deel afgeknipt, maar ik maak het dan ook regelmatig ;)
2. Ik ben eerlijk, de ingelegde wortels en komkommer verwaarloos ik een beetje. Als iemand een lekker en simpel recept daarvoor heeft pas ik het met liefde aan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zo! Ziet er heerlijk uit. Thx voor delen, die wil ik wel eens een keer maken.

Gert Jan, bedank voor het delen van dit mooie recept.

Dit mag gerust in het receptendeel. Zal hem verplaatsen.

Terug
Bovenaan Onderaan