Beef en Steak

Bacon Brisket, Texaans buikspek van de BBQ.

Stirboss

Tondelzoeker
Gisteren buikspek gemaakt aan de hand van het recept van Dennis.
Een stuk buikspek van +/- 900 gram bij de slager gehaald en de Noskos Steak kruiden gebruikt voor de rub.
De Traeger Ironwood L gevuld met Lumberjack cherry pellets ingesteld op 135 gr. De Meater plus gaf een lagere temperatuur aan dan de Traeger dus wat hoger ingesteld om de Meater op 135 gr te krijgen.
Uiteindelijk duurde het garen tot 96 gr zo’n 7 uren. Duidelijk te zien is de stall van een half uur.
Schermafbeelding 2025-05-27 om 22.40.11.jpeg

Het eind resultaat was een mooie rookring en heeft super lekker gesmaakt.
IMG_7296.jpeg
IMG_7297.jpeg

Ziet er goed uit, foto's mogen best wat groter geplaatst worden.
De omgevingstemperatuur van de Meater+ is absoluut niet accuraat.
Als ik hem gebruik, voornamelijk voor het draaispit, kijk ik alleen naar de kerntemperatuur, de omgevingstemp klopt van geen kanten.

De Meater+ is toch gekalibreerd, er zit een certificaat bij. Dan ga ik ervan uit dat deze de juiste temperatuur aangeeft.

De Meater+ is toch gekalibreerd, er zit een certificaat bij. Dan ga ik ervan uit dat deze de juiste temperatuur aangeeft.
Voor de kerntemp is hij erg goed maar voor de omgevingstemp heb ik nog nooit een eenduidige temperatuur gehad met een probe op het rooster.
Nu zal de temperatuur nooit overal op het rooster en in de dome gelijk zijn, maar de omgevingstemperatuur sensor (NTC) van meater wijkt wel veel af, vermoedelijk omdat de omgevingstemp sensor toch wordt beinvloed door de temperatuur van het vlees.

@Ewald: zelfde effect zie je idd als je je rooster probe te dicht bij bijvoorbeeld een (koude) procureur plaatst.

Lekker stuk vlees hoor! En voor mij ook nieuw dat de meater niet zo accuraat is met omgeving. Ben daar eigenlijk ook altijd wel vanuit gegaan.. binnenkort is testen wat het verschil is.

Of je Meater+ de correcte temperatuur aangeeft of niet, het buikspek ziet er smakelijk uit

Dat ziet er zalig uit zeg!

Lekker stukje buik hoor.

Terug
Bovenaan Onderaan