Beef en Steak

Babybackribs 1,5 / 2 / 1 try-out

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ZBBQZ
  • Startdatum Startdatum
 
 
 

ZBBQZ

Stoker
Berichten
304
Zo wat een lekker weertje op mijn vrije dag! Tijd voor babybackribs.

Vanaf 13:00 liggen de ribs erop. Gisteren wat ervaring opgedaan met de MOINK Balls op lage temperatauur in mijn 57 OTP. Ik heb er nu voor gekozen om aan twee kanten kooltjes te leggen. Helaas nog wel met de weberbriketten. Ook heb ik een ovenschaal met water in de Q staan. De temperatuur is tot nog toe (15:10 uur) stabiel tussen de 100 en 110 graden, maar bij het inpakken van de ribs in alu met appelsap, kreeg ik de indruk dat 1 kant niet veel meer doet. Ik loop dus kans dat ik de Q later opnieuw moet aansteken of iig moet helpen.

De ribs hebben er 1 1/2 uur opgelegen en heb ze daarna dus ingepakt met appelsap. Ik laat ze nu 2 uur liggen om ze er daarna nog voor een uur op te leggen waarbij ik ze tussendoor 2 keer  insmeer met een glace.


Zo zagen ze eruit nadat het vlies verwijderd was en ze in de rub (B&S Rib Rub) waren gewreven:

KyBo8Eql.jpg



Nu moet ik er wel bijblijven vanwege de temperatuur. Ik hoop dat ik het iig haal tot half 5 voordat ik moet ingrijpen. De temp meet ik met de probe door een aardappel. Ik heb overigens na een uur met een tweede probe (1cm er vandaan zonder iets te raken) geconstateerd dat de werkelijke temp ongeveer 10 graden hoger ligt. Mogelijk komt dit door de aardappel. De probe steekt er ongeveer 7cm doorheen.


 
je bent lekker bezig.
Als je je probe door de aardappel heen steekt, en hij steekt er 7 cm uit, dan mag de aardappel daar geen invloed op hebben.
Als je een andere probe er vlak naast hebt en die geeft een andere temperatuur aan, dan zou je ze allebei eens moeten testen in een bak met kokend water, ze zouden allebei dezelfde temperatuur aan moeten geven.

succes verder met je ribs.
Ik ga ze zondag weer maken voor ons team
 
Om 15:30 zag ik opeens de temp 15 graden zakken. Direct maatregelen genomen. Die Weber briketten geven teveel as. As verwijdert opgestookt en houtskool toegevoegd. Temp zie ik nu weer oplopen naar boven de 100 graden.

ZK7WDgYl.jpg



Ik ga direct de tweede probe testen in kokend water. Die door de aardappel zit is reeds getest en week niet af. Bedankt voor de tip, had er even niet aan gedacht dat de tweede nieuw uit de verpakking kwam.
 
De tweede probe gaf in kokend water 99 graden aan. Ik heb denk de eerste keer dat ik hem ernaast hield toch niet helemaal secuur te werk ben gegaan. Nu ik nogmaals de tweede er naast houdt op een cm afstand, meet ik wel dezelfde waarde. De probe met aardappel is dus wel te vertrouwen. Temp is nu 110 graden. Goed dus.
 
Succes, je ben lekker bezig!
En iedereen gaat zichzelf bij jou uitnodigen, hou daar maar vast rekening mee voor nu en in de toekomst ;)
 
Oh, uhh ik dacht alleen modereters toch?  ;D

Zo ze gaan uit de alu:

5FCqjipl.jpg


En in de 1e glace (iets aangepaste BBQ saus noskos):

bQn23Jtl.jpg



Na het insmeren en op de Q leggen likte ik mijn vingers af. Wat een geweldige smaak! Lichte kersenrook, vlees en glace. Heerlijk!

Z.
 
Gaat de goede kant op!
 
Eerst even hoe ze er doorgezaagd uit zagen toen ze eraf gingen (dat was om 17:45,  iets later dan gepland):

2rRi1XS.jpg



En toen konden we aan tafel....

Ik heb nog nooit zulke lekker ribben gegeten!!!! Ze waren super. Vielen van het bot, sappig,  hadden heel subtiel een beetje rooksmaak dat heerlijk opging in de glace en het vlees. Alles super in balans!

Echt verukkelijk en daarom wil ik jullie hier binnen dit genootschap hartelijk bedanken! Ik ga hier nog veel van jullie leren door af te kijken ;D

@modereters  :D  (geleerd van Emiel) , helaas maar alles is opgegaan.

Z.
 
leuk dat het zo goed gegaan is, en dat je lekker hebt gegeten is het belangrijkste  ;)
 
Zien er goed uit hoor! Fijn dat ze in de smaak vielen.
 
Nou, dat hebben wij weer. Alles op..... Ben ik daarvoor zo enthousiast?
Het ziet er geweldig uit, en fijn dat het zo lekker was!
 
Lekker hoor, volgens mij hebben we er weer iemand bij die verslaafd is aan "eigen ribs"  ;D
 
Waarschuwing: als je eenmaal "echte" ribs gegeten hebt ben je meteen verpest en wil je geen andere meer.


Oeps, te laat.. ;)


Heb je nog rookhout gebruikt?
 
Ik wil inderdaag geen andere meer! Ja ik had een klein handje kersen snippers gebruikte direct toen ze erop gingen. Echt verslavend lekker! Ik ben blij dat ik mij heb aangemeld!
 
Terug
Bovenaan Onderaan