Beef en Steak

Baby back rib volgens 321 methode

ruiter_kevin

Tondelzoeker
Gisteren een sparerib bereid volgens de 321 methode. Had middels een Alumium folie een hitte schild gemaakt op de sparerib tegen de directe hitte te beschermen, had ik ergens gelezen en wilde het proberen omdat het wel logisch klonk. Bbq was tijdens de bereiding tussen de 105 en 125 graden.

Echter na de bereiding was ik niet geheel tevreden over de sparerib.  De botjes kwamen niet heel makkelijk los en niet heel de rib was gaar.

Kan dit met het hitte schild te maken hebben of zijn er andere oorzaken?

Stuur eens een plaatje, kunnen we zien hoe je e.e.a. hebt opgesteld en warm gemaakt.

Hoe heb je de temperatuur bepaald? Met de thermometer in de deksel, of met een voeler of het rooster?

De kolen lagen in de snake vorm, deze deden prima een taak. In het midden het "hitteschild en aan de andere zijde een bak kokend water met daarboven de sparerib. (moet even zoeken naar een foto)

De temp is gemeten middels een deksel temperatuur meter, paar x ook op het rooster welke redelijk overeen kwam met de deksel

GetAttachmentThumbnail

Zo te lezen heb je het volgens de regetjes gedaan.
Zou het ook nog aan de kwaliteit van de ribben kunnen liggen natuurlijk.
Had je de vliezen er afgehaald?

Vliezen er inderdaad afgehaald. Begin wel aan mezelf te twijfelen of ik hem het laatste uur met de vlees kant naar beneden heb gelegd.

Zo doe ik het meestal.
Fase1.  Tussen 2 en 3 uur (afhankelijk van dikte) garen met vleeskant omhoog
Fase 2.  Tussen 1 en 2 uur inpakken (dubbel en met boter en warme appelsap) vleeskant omlaag anders zit ie niet in't sap.
Fase 3.  Afhakelijk hoe ie er uit ziet meest  al  een half uurtje ingesmeerd met een glase terug op het rooster met de vleeskant omhoog.

Terug
Bovenaan Onderaan