Beef en Steak

Babi Pangang van het spit met Nasi Goreng

diesel4666

Pitmaster
Dankzij de topics van @PH met een F en @Barbeknoei goesting gekregen in Babi Pangang van het spit.

Dan ook aan de slag gegaan met de recepten van @Ewald. Bedankt daarvoor!
Het vlees exact geprepareerd volgens recept. Bij de saus nog wat extra toegevoegd: 3 extra EL bruine suiker, 1,5EL extra sojasaus, 1/2EL extra sesamolie.
Het was een zeer lekkere saus met heel veel lagen. Wel heel anders dan bij ons lokale Chinese restaurant. Daar is het veel meer een zoetzure saus, terwijl bij deze de tomaat toch erg aanwezig is.

Het vlees heeft uiteindelijk een 4-tal uren rondgedraaid. Voornamelijk aan 120-130°C. Laatste half uur rustig opgedreven tot een 180-200°C.
Wat een kleur! Wat een smaak!
Perfecte hoeveelheid zout voor mij. De five-spice zou voor mij nog iets feller mogen doorsmaken. Maar dan ben ik al aan het muggenziften.
Kerntemperatuur zat rond de 80-85°C. Nog verder doorgaren tot 94 zou er voor zorgen dat de buitenkant zwart zou worden, dus maar niet gedaan.

Het vlees afgehaald en in aluminiumfolie ingepakt. Dan de kamado aangevuld met een vuurhete kolenstarter.
Wok erop en op kleine 10 minuten Nasi Goreng gemaakt volgens recept van Bbq Helden: https://bbq-helden.nl/recepten/nasi-gegrilde-kip
(Heb wel 3 tl trassi toegevoegd ipv 1.)
Wokken gaat zo snel dat ik natuurlijk weer vergeten ben om er een foto van te maken.

Het eindresultaat was smullen!!
Wel een heel werkje...
Nu moe, maar voldaan.

Actiefilmpje:

d08ce98bc87b260763d579ba35fd8cc4.jpg
2245dde88706f2742d4c61ec295acb82.jpg
631cdb9543f6aed546b7df74bcf3bbda.jpg
1896ac92b6de452d0dc9f16b3405b292.jpg
3c4f23b9e72ad445a06a4037ddcd5470.jpg
8039c266c506141016327011b2078e76.jpg
5c9ee9f6c1f78653cdc03b8ae003ada3.jpg

Das een mooi stukkie pork ! 😋 🐷

Lijkt me heerlijk en die Nasi is ook niks mis mee, zou zo aanschuiven
Trassi Junk hier.

Mooie maaltijd! En een reden om het spit vaker te gebruiken 😋

Vraagje voor de Oosterse keuken kenners.
Dit was de eerste keer dat ik Nasi Goreng gemaakt heb. Ik miste wat. Het was ietsje te flets.

Nu heb ik eens de ingrediënten van de trassi van AH bekeken. Nu blijkt daar niet eens garnalen in te zitten.

Ingrediënten: Water, suiker, zout, kruiden en specerijen, bouillon, aroma (plantaardig), conserveermiddel: E211.

Welk is jullie favoriete trassimerk?

Ik heb geen favoriet, want ze stinken allemaal.. haha
Ik heb ook geen uitgebreid vergelijkend onderzoek gedaan, maar gebruik naar tevredenheid ‘flower brand’ uit de Indonesische toko.

Ingredientenlijst:
Corn flower
Salt
Shrimp

Vraagje voor de Oosterse keuken kenners.
Dit was de eerste keer dat ik Nasi Goreng gemaakt heb. Ik miste wat. Het was ietsje te flets.

Nu heb ik eens de ingrediënten van de trassi van AH bekeken. Nu blijkt daar niet eens garnalen in te zitten.

Ingrediënten: Water, suiker, zout, kruiden en specerijen, bouillon, aroma (plantaardig), conserveermiddel: E211.

Welk is jullie favoriete trassimerk?
De Trassie die jij gebruikt hebt is geen Trassie, begrijp niet dat ze het zo mogen noemen.
Echte trassie is gefermenteerde garnalenpasta. Nu begrijp ik wel waarom je zoveel hebt gebruikt.
Echte trassie komt in blokjes, zoals deze van Flower brand en Jeeny's, de trassie van Faja Lobi is NEP trassie.
sinds een aantal jaar heeft Faja Lobi zijn receptuur veranderd en de garnalen zijn verdwenen, TROEP dus.

124x139.jpg
625Wx625H-16401.jpg

Je zou het eventueel kunnen vervangen door Thaise/Vietnamese/Maleisische garnalen pasta.
Ik heb bijna altijd Flowerbrand omdat die het makkelijkst te krijgen is.
En voor de echte Trassie Junks ook in grootverpakking van 250, 300 en 500 gram.😊
Flowerbrand-trassie-belachan-Indonesian-cooking-paste-250-gram-e1574167523613.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb nu Flower Brand, maar gewoon omdat ik die zo in de supermarkt zag liggen. Heb niet een favoriet merk.

Terug
Bovenaan Onderaan