BasBQ
Beef en Steak

Atisan Brood op de BGE: een echte Oerburger!

 
 
 

grillmeister

Kooltjesharker
Berichten
132
Sinds we een BGE en inmiddels ook de KitchenAid hebben, kon het niet veel langer meer duren: zelf brood maken moest er gewoon van komen. Zeker na het zien van de Old burger van Roadkill was de keuze voor het zaterdag-gerecht snel gemaakt.

Voor het brood heb ik het recept deze gekke Amerikaan aangehouden:
https://www.youtube.com/watch?v=M1PoLp1RW3E en https://www.youtube.com/watch?v=SyXmx7L_GTw

- kleine kilo bloem
- 14gr gist
- 24 gr zout

En het klopt wat hij zegt: je krijgt echt een "Sticky Monster from de Deep!"
Helaas ging de eerste batch fout en was het monster overleden.
We hadden het deeg vrijdag avond gemaakt en direct in de koelkast gezet.
Dit heeft het monster niet overleeft en het deeg was niet gaan rijzen.
Wel vreemd, want met ons pizza deeg was dat juist DE oplossing voor super luchtig deeg.

Dus toen maar batch #2 gemaakt en het op het aanrecht laten rijzen en dat ging waanzinnig goed.
Na de eerste rijs een paar stretches and folds gedaan en intussen de BGE aangestoken en verwarmt tot zo'n 240gr.

Mijn vriendin was bezig met het kruiden van het gehakt en toevoegen van hele voeten knoflook (het was zeker geen teentje meer) en een uitje.

Na de tweede rijs kon het brood op het ei en een klein uurtje later was hij klaar bij een kerntemperatuur van 95 graden.
Wat zag dat er super uit zeg!

Toen het brood kon rusten en afkoelen kon werd BGE omgebouwd voor direct grillen.
Na een paar minuten per kant waren de  burgers klaar en konden de Oerburgers in elkaar gezet worden.

Het resultaat: ach, oordeel zelfs maar.
Wij hebben zelden zo overheerlijke burger gegeten  :D
De korst van het brood was heerlijk krokant zoals vers brood moet zijn.

Enkele verbeterpunten
Aangezien dit ons eerste brood ooit was, hebben we zeker veel geleerd. Naast het feit dat het deeg niet direct in de koelkast moet, weten we dat we de volgende keer een halve batch gaan maken. Dit was toch iets TE veel brood. Daarbij gaan we iets zuiniger doen met het water, zodat het deeg wat steviger en hopelijk nog iets luchtiger wordt.




2 batches: alive VS dead...


Love is in the egg















 
Lijkt me moeilijk eten, maar daar zet ik me wel overheen!
 
Ziet er wel heel mooi en lekker uit!
Ik weet uit eigen ervaring dat brood niet heel makkelijk is om te maken....
 
Dominique zei:
Lijkt me moeilijk eten, maar daar zet ik me wel overheen!
Ach, we zijn wat dat betreft allebei Bourgondi?rs en onze bekkies gaan ver genoeg open :)
 
Lin zei:
Ziet er wel heel mooi en lekker uit!
Ik weet uit eigen ervaring dat brood niet heel makkelijk is om te maken....
Mocht je tips voor meer luchtigheid hebben horen we dat graag.

Het was absoluut lekker, maar kan wel wat finetuning gebruiken.
 
Wow! Dat lust ik!
 
Mooi draadje. Zag er erg lekker uit allemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan