BasBQ
Beef en Steak

Alternatief bij inpakken spareribs

Edwin84

Stoker
Berichten
430
Op dit forum komen veel spareribs voorbij wat natuurlijk niet zo gek is. Hierbij vaak de 3-2-1 methode met verschillende tijdsduren.

Wat me op valt is dat er heel vaak wordt gekozen om zowel suiker, agavesiroop als boter toe te voegen bij het inpakken. Dit roep een aantal vragen bij me op:

-Waarom specifiek agavesiroop? Dit is een ingrediënt wat je verder veel minder tegenkomt als andere zoetmakers.
-Is er een alternatief als je de ribben niet te zoet wil? Bij een rub met bruiner suiker erin en een BBQ saus wordt het al snel zoet op zoet. Wat zou je gebruiken bij pittige ribben of ribben die gekruid moeten zijn (bijvv. Mediterraans maar niet zoet).
-Kun je ook volstaan met alleen wat water toevoegen en wellicht wat extra rub in het water voor smaak als het puur om vocht gaat?

Ben benieuwd wat de opties zijn.
 
Mijn vrouw heeft diabetes en ik gebruik bij het inpakken alleen water en roomboter, en dat gaat prima. Zelf ben ik ook geen fan van mierzoet, daarom gebruik ik de zero jack BBQ saus meestal.
 
Wanneer ik ribs inpak sla ik de suiker over en ga ik alleen voor roomboter en agavesiroop voor het zoetje. Agavesiroop is iets neutraler van smaak dan honing en vind ik persoonlijk wat makkelijker in gebruik. Ook zal het een stuk minder snel verbranden dan honing.

Overig ben ik persoonlijk fan geworden van niet inpakken. Gewoon een goede rub en de BBQ op 100-110ºC en door laten gaan tot je de ribben kan buigen (meestal uurtje of 5). Daarna aflakken en een minuut of 15-20 op de BBQ laten tot de saus vast zit.

Disclaimer: Ik doe dit pas een paar maanden. Maar ik heb inmiddels wel al geëxperimenteerd met een stuk of 15 ribs in de laatste 6-8 weken.
 
Ben het met Ghost eens. appelsap en honing wiskey vind ik het lekkerste. :D
 
Bedankt voor de reacties. Denk dat ik volgende keer alleen water doe en iets wat terugkomt in de mopsaus. Dus een hoisin bij Oosters zoals voorgesteld of een beetje BBQ saus bij zoetere ribben. Denk dat de BBQ saus zelf wat minder zoet gaat zijn dan een honing of agave wat bijna alleen suiker is. Whisky drinken we niet en hebben we niet in huis.

@dann the man Klinkt wel als een goed optie voor het resultaat maar vind 5 uur exclusief aflakken wel erg lang. Met de 3-2-1 methode en dan werken op basis van temperatuur bij stap 1 en dan stap 2 een uurtje en voelen of ze zacht zijn kost me 3.5 uur totaal (max 4) inclusief aflakken.
 
Bij niet inpakken zou ik voor de snelle Easterwood methode gaan.

Te zoet heb ik nog niet meegemaakt.
Te spicy wel dus dat doe ik vooral met aflakken

In bewaren is agave zeker makkelijker dan honing.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik gebruik ook agave, bruine suiker en boter bij het inpakken. Ik heb ze eigenlijk nooit zoet, ligt er denk ik ook aan waarmee je ze aflakt. Ik heb een iets pitterige variant van Noskos' Sweet bbq sauce die ik altijd gebruik.
 
Hier is het meestal appelsap en roomboter.
Voor de meeste gerechten eigenlijk die ik inpak.

Suiker nooit, dat is typisch Amerikaans en draagt niet veel toe in mijn ogen.
 
Wat @jokop zegt. De aflak saus is vrij overheersend.
Ooit de beginnersfout gemaakt ze te dik te rubben. Geeft een vervelend mond gevoel en is niet lekker.
 
Bedankt voor de reacties. Denk dat ik volgende keer alleen water doe en iets wat terugkomt in de mopsaus. Dus een hoisin bij Oosters zoals voorgesteld of een beetje BBQ saus bij zoetere ribben. Denk dat de BBQ saus zelf wat minder zoet gaat zijn dan een honing of agave wat bijna alleen suiker is. Whisky drinken we niet en hebben we niet in huis.

@dann the man Klinkt wel als een goed optie voor het resultaat maar vind 5 uur exclusief aflakken wel erg lang. Met de 3-2-1 methode en dan werken op basis van temperatuur bij stap 1 en dan stap 2 een uurtje en voelen of ze zacht zijn kost me 3.5 uur totaal (max 4) inclusief aflakken.
Ribs worden hier niet zo heel vaak gegeten maar als we ze maken altijd de Easterwood methode, 160 graden zonder inpakken ongeveer 2 uur


OF deze tijd en temperatuur van Frits hier iets aangepast maar tijd/temperatuur van Frits werkt hier ook perfect.

 
Ribs worden hier niet zo heel vaak gegeten maar als we ze maken altijd de Easterwood methode, 160 graden zonder inpakken ongeveer 2 uur

Ik krijg niet genoeg rooksmaak naar mijn smaak en nauwelijks een rookring bij de Easterwood methode. Daarom persoonlijk wat meer fan van 100/110ºC en wat langer door.

Maar dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken 😅
 
Ik krijg niet genoeg rooksmaak naar mijn smaak en nauwelijks een rookring bij de Easterwood methode. Daarom persoonlijk wat meer fan van 100/110ºC en wat langer door.

Maar dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken 😅
Een rookring? waar is dat voor nodig?
Een rookring kan heel eenvoudig kunstmatig worden gemaakt.
Niet genoeg rooksmaak? die heb ik nog nooit gehoord, onzin
Daar wil ik wel een uitleg over.
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Ik krijg niet genoeg rooksmaak naar mijn smaak en nauwelijks een rookring bij de Easterwood methode. Daarom persoonlijk wat meer fan van 100/110ºC en wat langer door.

Maar dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken 😅
Een rookring is leuk voor de bühne, maar voegt zoals Ewald aangeeft, aan de smaak niets toe. Wil je dit toch, gebruik een een beetje colorozo zout om je vlees op voorhand te zouten en je krijgt zelfs in de oven een mooie ring.
Voor meer rooksmaak, gewoon meer rookhout toevoegen 😉. Ik vraag me alleen af hoeveel effect je daar van terug proeft door de kruiden, suiker, bbqsaus etc. etc.

Maar persoonlijk kies ik ook weer steeds vaker voor de 3, 2, 1 methode, weliswaar met de tijd gehalveerd, zodat je een bite behoudt. Ik vind dat je door meer tijd te nemen, meer smaak kunt toevoegen.
Maar ongetwijfeld dat daar andere anders over denken.

En onthoudt, de beste ribs zijn degene die jij en je gezelschap het lekkerste vinden 😉.

Succes!
 
Wij een dan vooral mijn vrouw vinden 321 nog steeds het beste, ze houdt van. Fall of the bone, en wat de rest daar van vindt zal mij wordt wezen.

Je kan eventueel ook eerst 110 doen met meer/veel Rookhout en dan naar 160°.

Het is geen exacte wetenschap, experimenteer en die wat jij lekker vindt, jij moet het per slot van rekening opeten.
 
Fall of the bone 🤢🤢. Heeft ze al haar tanden nog? Het voordeel is dat je jouw ribs er makkelijk eerder af kunt halen, korter inpakken en op het laatst weer samen legt.
 
Merk dat er veel meningen zijn over de tijd van bereiden en de manier. Zijn er naast de genoemde opties ook nog mensen die het inpakken anders doen? Ofwel zonder toevoegingen (misschien alleen water) ofwel andere toevoegingen erbij?
 
Een rookring is leuk voor de bühne, maar voegt zoals Ewald aangeeft, aan de smaak niets toe. Wil je dit toch, gebruik een een beetje colorozo zout om je vlees op voorhand te zouten en je krijgt zelfs in de oven een mooie ring.
Voor meer rooksmaak, gewoon meer rookhout toevoegen 😉. Ik vraag me alleen af hoeveel effect je daar van terug proeft door de kruiden, suiker, bbqsaus etc. etc.

Maar persoonlijk kies ik ook weer steeds vaker voor de 3, 2, 1 methode, weliswaar met de tijd gehalveerd, zodat je een bite behoudt. Ik vind dat je door meer tijd te nemen, meer smaak kunt toevoegen.
Maar ongetwijfeld dat daar andere anders over denken.

En onthoudt, de beste ribs zijn degene die jij en je gezelschap het lekkerste vinden 😉.

Succes!
Ah, goede tip van meer rookhout! Nou, van het weekend maar weer eens de Easterwood methode proberen met meer chunks.
 
Een rookring? waar is dat voor nodig?
Een rookring kan heel eenvoudig kunstmatig worden gemaakt.
Niet genoeg rooksmaak? die heb ik nog nooit gehoord, onzin
Daar wil ik wel een uitleg over.
Rookring vind ik gewoon leuk.

Je kan het onzin vinden, maar ik heb in een weekend 2x ribs gemaakt, zaterdag Easterwood en zondag oningepakt op 100°C. Ik had veel meer rook smaak op de lagere temperatuur.

Maar dat is wellicht te compenseren met meer rook hout. Mooi excuus voor een nieuw experiment 😁
 
Volgens mij neemt o.a. vlees als het kouder is meer rook op.
Koud roken geeft een veel sterkere rooksmaak.
Die temperatuur ligt onder de 100 graden.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan