BasBQ
Beef en Steak

Advies ivm hout (chunks) / wokkels / accesoires

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Hoi,

Ik heb het boek "Op hete kolen" gratis bij mijn BGE Large gekregen. Na het lezen van heel het boek heb ik een lijstje van accesoires samengesteld wat ik graag zou willen hebben voor mijn BGE. Ik heb daar denk ik wat aansturing en advies bij nodig. Misschien zijn er webshops die goed aangeschreven staan en/of korting hebben voor dit forum etc.

Wat ik al heb:
- BGE Large
- Conveggtor
- Table Nest onderstel tbv zelfbouw BBQ meubel
- Smokeware RVS chimney
- Rib Rack

Wat ik nog graag zou willen aanschaffen qua accesoires:
- PID controller: Ik ben van plan om bij Nosmo de heatermeter v5 aan te gaan schaffen.
- Handschoen(en): ??n of twee maal Thermische handschoen. Ik denk dat 1x genoeg is?
- Grill tang: Advies nodig voor een goede gril tang. Ik had er 1 van rookoven.com maar die veerde niet terug naar de 'open' positie.
- Aspook: 1x Big Green Egg Pook Medium & Large
- As emmer: RVS champagne emmer of soortgelijks waar ik de al dan niet hete as in kan laten vallen
- Gietijzeren rooster: Een gietijzeren rooster. Die van BGE zelf kost 90 euro en bestaat uit 1 stuk, misschien niet handig voor het toevoegen rookhout.
- Grid Lifter: Grid Lifter voor Gietijzeren rooster
- Beercan rooster: Kiphouder RVS (volgens het boek beter dan de keramische pijp)
- Thermometer digitaal: Voor de kerntemp te meten
- Dome cover: Voor de bescherming van het eitje.

Wat ik nog graag zou willen aanschaffen qua aanmaak materiaal en rookhout:
- Aanmaak blokjes: Wat zijn goede aanmaakblokjes? In het boek lees ik Wokkels maar ik weet niet waar deze het beste te kopen.
- Rookhout chunks: Waar kan ik het beste rookhout chunks kopen? Ik ben denk ik op zoek naar eik (evt van Whiskey vaten) en appel voor o.a. buikspek, maar wat behoort nog meer tot de 'standaard' uitrusting voor het roken van bijv. Vis of Rood vlees?
 
Ik zou een gasbrandertje kopen voor het aansteken. Zi ??n die je op een bus draait met pi?zo ontsteking. Werkt ideaal.

Rookhout heeft Gerard voor je, de forumsponsor ProBBQshop

Asemmer, niet nodig, gewoon even een blik, van een stoffer en blik heb je vast al in huis, eronder en met de pook of de stoffer de as erop schuiven. Emmer krijg je niet onder het gat als je ei op een tafel staat.

Handschoenen? Gewoon lashandschoenen kopen bij de bouwmarkt of online als je grote handen hebt.

Chimney kun je verkopen, niet nodig bij een kamado.

Tang, gewoon bij de kookwinkel kopen, die hebben mooie serveertangen die open blijven staan voor weinig.

Gietijzerenrooster uit 1 stuk is wel handig in je ei. Bij grillen ga je toch geen rookhout toevoegen tussendoor en bij low en slow moet je platesetter er toch ook uit als je bij zou willen vullen.

Beercanrooster.... Eeeh bierblikje?

Cover in niet nodig, gaat condens onderzitten. Blijft je ei langer vochtig door dan nodig. Wel je gietijzeren dop droog binnen bewaren.

Wat ik mis is een rvs dienblad, dat mooi op je platesetter past. Kun je inpakken in folie en als lekbak gebruiken of om je bierblikje op te zetten etc. Multifunctioneel ;)

Nou dat was geloof ik :D
 
Beste Gilles,

Heerlijk boek h?, Hete Kolen? ;)

Controller kan heel fijn werken, maar ik werk ook nog wel eens wat liever oldskool. Ligt vooral aan het gerecht en hoe druk ik ondertussen ben. Ik gebruik geen handschoenen maar hoogstens een ouwe theedoek. Mijn grilltangen zijn van Edlund en die vind ik geweldig. Erg lastig te vinden, dat wel. Ik overlegde met een restaurant waar Deli XL leverde en daar kon 'ie gewoon besteld worden.

Aspook MOET je hebben... ;)

As emmer is handig, maar Champagne juist niet, die knoppen worden dan ook heet. Handiger is een RVS emmer met los hengsel. Zoek maar eens op Jantex RVS emmer. Bij mij stond die ook op een lijstje, maar ik gebruik nu gewoon een oude afwasteil (in mooi donker groen, dat dan wel) die precies onder mijn BGE onderstel past. Ik pook eigenlijk altijd koude as voorafgaand aan een nieuwe sessie. Ik maak nooit schoon na de sessie maar laat het ei eerst rustig doven. Zo nu en dan laat ik het ei ook wel eens lekker hard uitbranden om alles lekker schoon te blazen.

Gietijzeren roosters zoals jij bedoelt hebben ze bijvoorbeeld van CIG in Duitsland. Ik heb het rooster uit een stuk van BGE zelf en vind dat een heerlijk rooster! Gridlifter heb ik niet, voor het gietijzeren rooster gebruik de pook om op te liften en die ouwe theedoek om het gewicht te dragen. Die gridlifter is mooi maar vind ik te duur. Wie weet ooit nog eens. Ik heb zelf overigens heel erg veel plezier van de Convegtor lifter van Ralph de Kok. Ideaal om snel het hete hitteschild in of uit te nemen. Ik gebruik thermapen (zo'n hele snelle Oranje heb ik niet, ik gebruik de blauwe die is snel genoeg) voor steekprofjes maar vertrouw doorgaans op mijn Mavericks die op afstand af te lezen zijn of de vleesprobe van de Heatermeter.

De Beercan houder van BGE vind ik overdreven groot en niet zo handig als ik dacht. Kost nioet de wereld hoor, maar een standaard waar je kip op kan rusten zonder ruimte voor een blikje vind ik ook heel handig. Die heb je ook van andere merken voor minder geld.

Dome cover heb ik en vond ik erg belangrijk erbij. Toch kleven er aan afdekken ook nadelen / vocht. Daar kun je verschillende draadjes over lezen hier. Ik gebruik de hoes overwegend wel maar zo nu en dan ook niet. De bge is er voor gemaakt om buiten te blijven staan natuurlijk, daar kan 'ie best tegen. Sommigen zeggen zelfs dat het beter is... lees maar verschillende ervaringen en kies zelf.

Wokkels koop je bij elk tuincentrum met een BBQ afdeling, principe is gelijk aan de natuurlijke aanmaakblokjes (niet die witte chemische) en die gebruik ik toevallig. Wat je zelf fijn vindt. Chunks vind ik ook het lekkerste werken, ik zaag ze zelf uit stammetjes. Ik heb appel, kers en hickory. Ik gebruik beukenmot voor koud roken en cederhouten plankjes voor zalm lekker heet (zoek op Bobby Flay).

Veel succes en vooral plezier!
 
Sander72 zei:
Heerlijk boek h?, Hete Kolen? ;)
Inderdaad, maar ik raak o zo gefrustreerd van de hoeveelheid informatie die mijn kant op komt. Als simpel "weber-mannetje" die gewoon een stuk bevroren biefstuk op de bbq blaft en hoopt dat het smaakt ben ik toch wel van mening dat ik (alhoewel ik het altijd lekker vond) ook altijd verkeerd bezig ben geweest :)


Sander72 zei:
Controller kan heel fijn werken, maar ik werk ook nog wel eens wat liever oldskool. Ligt vooral aan het gerecht en hoe druk ik ondertussen ben.
Mij lijkt een controller enerzijds ideaal als ik L&S aan het doen ben, maar als ik grill dat ik hem gewoon op 220 instel en zeker weet dat ik niet boven de 260 ga en zo mijn gietijzeren rooster verpruts..


Sander72 zei:
Ik gebruik geen handschoenen maar hoogstens een ouwe theedoek.
Hmm, op zich ook een idee. Waarom zou ik handschoenen nodig hebben? Misschien om nieuw rookhout veilig te deponeren in de as? Of om te voorkomen dat een backdraft of flame up mijn handen epileert :)


Sander72 zei:
Mijn grilltangen zijn van Edlund en die vind ik geweldig. Erg lastig te vinden, dat wel. Ik overlegde met een restaurant waar Deli XL leverde en daar kon 'ie gewoon besteld worden.
Check, ga ik eens zoeken. edit: deze van 30cm?


Sander72 zei:
Aspook MOET je hebben... ;)

As emmer is handig, maar Champagne juist niet, die knoppen worden dan ook heet. Handiger is een RVS emmer met los hengsel. Zoek maar eens op Jantex RVS emmer. Bij mij stond die ook op een lijstje, maar ik gebruik nu gewoon een oude afwasteil (in mooi donker groen, dat dan wel) die precies onder mijn BGE onderstel past. Ik pook eigenlijk altijd koude as voorafgaand aan een nieuwe sessie. Ik maak nooit schoon na de sessie maar laat het ei eerst rustig doven. Zo nu en dan laat ik het ei ook wel eens lekker hard uitbranden om alles lekker schoon te blazen.
Goed verhaal en is in lijn met wat Noskos zegt en is ook wel logisch, ik zat meer te kijken van 'goh.. handig..' en daarom was de ijsemmer op de shortlist gekomen. Maar hij is daar per direct vanaf :)


Sander72 zei:
Gietijzeren roosters zoals jij bedoelt hebben ze bijvoorbeeld van CIG in Duitsland. Ik heb het rooster uit een stuk van BGE zelf en vind dat een heerlijk rooster! Gridlifter heb ik niet, voor het gietijzeren rooster gebruik de pook om op te liften en die ouwe theedoek om het gewicht te dragen. Die gridlifter is mooi maar vind ik te duur. Wie weet ooit nog eens.
Check, gietijzeren roostern van 1 stuk en pook + theedoek/handschoen scheelt weer wat centen.


Sander72 zei:
Ik heb zelf overigens heel erg veel plezier van de Convegtor lifter van Ralph de Kok. Ideaal om snel het hete hitteschild in of uit te nemen.
Ik heb een lifter voor mijn conveggtor, die was ik vergeten te melden.


Sander72 zei:
Ik gebruik thermapen (zo'n hele snelle Oranje heb ik niet, ik gebruik de blauwe die is snel genoeg) voor steekprofjes maar vertrouw doorgaans op mijn Mavericks die op afstand af te lezen zijn of de vleesprobe van de Heatermeter.
Ik was al bang dat ik een temp meter van 140 euro moest aanschaffen, thanx voor deze info.


Sander72 zei:
De Beercan houder van BGE vind ik overdreven groot en niet zo handig als ik dacht. Kost nioet de wereld hoor, maar een standaard waar je kip op kan rusten zonder ruimte voor een blikje vind ik ook heel handig. Die heb je ook van andere merken voor minder geld.
Ik bedoelde de metalen versie zonder ruimte voor een bierblik, eigenlijk alleen het geraamte zoals hij in het boek word geadviseerd. Biervocht c.q. kruiden kan ik altijd nog in de lekbak gieten.


Sander72 zei:
Dome cover heb ik en vond ik erg belangrijk erbij. Toch kleven er aan afdekken ook nadelen / vocht. Daar kun je verschillende draadjes over lezen hier. Ik gebruik de hoes overwegend wel maar zo nu en dan ook niet. De bge is er voor gemaakt om buiten te blijven staan natuurlijk, daar kan 'ie best tegen. Sommigen zeggen zelfs dat het beter is... lees maar verschillende ervaringen en kies zelf.
Ik had zoiets gelezen idd mbt schimmel. Vrouwlief vind het belangrijk maar misschien kan ik haar ervan overtuigen.


Sander72 zei:
Wokkels koop je bij elk tuincentrum met een BBQ afdeling, principe is gelijk aan de natuurlijke aanmaakblokjes (niet die witte chemische) en die gebruik ik toevallig. Wat je zelf fijn vindt.
Wokkels ziet er gaaf uit, maar als die bruine blokjes ook schoon- en lang genoeg branden waarom dan wokkels.. Klopt het verhaal overigens een beetje met de werkelijkheid wat ze in het boek zeggen, dat je voor smoken op 1 punt een hittespot maakt en voor grillen een driehoek?


Sander72 zei:
Chunks vind ik ook het lekkerste werken, ik zaag ze zelf uit stammetjes. Ik heb appel, kers en hickory. Ik gebruik beukenmot voor koud roken en cederhouten plankjes voor zalm lekker heet (zoek op Bobby Flay).
Bedankt voor deze info, in het boek staat ook dat stammetjes per kg het voordeligst zijn. Waar haal jij je rookhout? Is dat bij Vuur & Rook? En is het dan slim om bijvoorbeeld sticks te kopen en deze zelf in chunks te zagen/hakken?
 
Zie dat je wel een lifter wil voor je grill maar zie er geen staan voor de platesetter.

Erg handig als je die in een brand ei wil zetten of halen. Te koop bij ProBBQShop

BTW je hoeft niet bang te zijn dat je gietijzerrooster geen 260 Celcius aan kan ;)
 
De plate lifter heb ik, die was ik vergeten te vermelden. Vwb het gietijzeren rooster; wat ik las in het boek "Op hete kolen" was dat boven de 260 graden de samenstelling van het gietijzer kan veranderen waardoor je vlees sneller aanbrand.. Mogelijk een fabel maar wilde het wel even vermelden waarop ik mijn opmerking baseerde.
 
Ik snap dat over de as niet. Die laat ik er gewoon inzitten, haal het er eens in de zoveel weken uit als er een berg in ligt. Maar met goede houtskool heb je nauwelijks as.

Met lashandschoenen kun je zowel je rooster als je hete platesetter uit je ei tillen. Een paar kost ?7 is goedkoper dan al die lifters ;)

Je gietijzerenrooster verpruts je niet zomaar hoor. En dan zou je je steak niet op 280 mogen grillen? Gewoon ff afborstelen na afloop en er weer wat crisco opsmeren. Of dat de volgende keer doen. Gewoon veel gebruiken is er niets aan de hand. Barbecue je ??n keer in de maand dan is een gietijzerenrooster niet ideaal.

En met smoken steek ik ook gewoon op drie plaatsen mijn barbecue aan met de brander hoor. Het geheel moet eerst op temperatuur komen. Of dat nou op ??n, twee of drie plekken brandt maakt dan niet zoveel uit. Daarna knijp je de luchttoevoer en kan het vuur niet uitbreidden...
 
Hahaha, zoveel mensen zoveel meningen.

Ik zelf zou niet weten wat ik met een pook en as emmer zou moeten doen.
Waarom dat gepiel met een pookje via het onderste gat?

Zodra de BGE is afgekoeld til ik alles uit de BGE en en ga snel met een kleine blik en veger aan de gang.
Dan is ook het as weggehaald die via de gaatjes buiten de vuurring vallen.


Met een verfrol houder til ik het rooster er makkelijk uit.
En met mijn lashandschoenen til ik de rest eruit.
Niks geen speciale lifters nodig.
Met de handschoenen kan ik ook de kooltje goed leggen, rookhout toevoegen en met schoon alu folie eromheen mijn voedsel oppakken.

Beercan rooster ??n keer gebruikt. Uiteindelijk vind butterfly chicken lekkerderderder.


De RVS Chimney vind ik dan weer helemaal geweldig.
Geen roest, geen last van regen en de openingen verschuiven niet wanneer je een keertje de dome op tilt.

Gietijzeren rooster heb ik ook. Hoewel het meer onderhoud vergt dan een RVS rooster wil ik niks anders meer.

Een goede digitale thermometer is zeer belangrijk.
En dan wel eentje die zowel de temperatuur in de BGE als in het vlees meet.

Ik gebruik die goedkope witte aanmaakblokjes om het houtskool aan te steken.
De massa zal roepen dat dit slecht is maar in praktijk de meest praktische manier.
Geen garage vol met accessoires. Geen geklooi met verlengsnoeren (Looflighter), geen harsen zoals bij die bruine ecologische blokjes, geen gasblikjes, etc.

Wat ik wel mis in je lijstje is een goede staalborstel om het rooster schoon te maken.
Een plamuurmes is ook handig hiervoor.

En natuurlijk kilometers alu folie.  :D
 
Fijn juist zoveel meningen! RVS chimney is voor regen bbqs (of nachtelijke low en slows met kans op regen) die ik zeker ga doen, dan komt er geen water in de bge en het staat wel gaaf moet ik zeggen.

Inmiddels toch wokkels en rookhout gekocht (hickory, appel en kers) zowel een verpakking chips als chunks van alle 3 na een telefoontje met Martijn van vuur & rook.

Ook een gietijzeren rooster, aspook, kiphouder en 2 paar lashandschoenen.

Nu nog een vleestang en een goede staalborstel (tips voor een borstel? En eerst heet opstoken, laten afkoelen en dan borstelen?)

Ik lees dat je gietijzer goed moet onderhouden met bijvoorbeeld een plastic borstel? En dus geen schuurspons...
 
Ik heb een serveertang van de Xenos voor minder dan 2 euro
 
Borstel, gewoon een goedkoop borsteltje van de bouwmarkt met messing haren. Kosten iets van ?3 ;)
 
noskos zei:
Ik zou een gasbrandertje kopen voor het aansteken. Zi ??n die je op een bus draait met pi?zo ontsteking. Werkt ideaal.

Rookhout heeft Gerard voor je, de forumsponsor ProBBQshop

Asemmer, niet nodig, gewoon even een blik, van een stoffer en blik heb je vast al in huis, eronder en met de pook of de stoffer de as erop schuiven. Emmer krijg je niet onder het gat als je ei op een tafel staat.

Handschoenen? Gewoon lashandschoenen kopen bij de bouwmarkt of online als je grote handen hebt.

Chimney kun je verkopen, niet nodig bij een kamado.

Tang, gewoon bij de kookwinkel kopen, die hebben mooie serveertangen die open blijven staan voor weinig.

Gietijzerenrooster uit 1 stuk is wel handig in je ei. Bij grillen ga je toch geen rookhout toevoegen tussendoor en bij low en slow moet je platesetter er toch ook uit als je bij zou willen vullen.

Beercanrooster.... Eeeh bierblikje?

Cover in niet nodig, gaat condens onderzitten. Blijft je ei langer vochtig door dan nodig. Wel je gietijzeren dop droog binnen bewaren.

Wat ik mis is een rvs dienblad, dat mooi op je platesetter past. Kun je inpakken in folie en als lekbak gebruiken of om je bierblikje op te zetten etc. Multifunctioneel ;)

Nou dat was geloof ik :D
Handy tips. +1 ;)
 
Gilles zei:
Fijn juist zoveel meningen! RVS chimney is voor regen bbqs (of nachtelijke low en slows met kans op regen) die ik zeker ga doen, dan komt er geen water in de bge en het staat wel gaaf moet ik zeggen.
Bij regen bbq's is een afdakje handiger dan een rvs chimney ;). Ik wil je geen buy now moment ontzeggen, dus als je zo'n rvs ding mooier vind doen. Maar een grote parasol / afdak zorgt ook dat er geen water in de Q komt, maar ook dat de pitmaster droog met wat rust zijn dingen kan doen...

Lashandschoenen zijn echt brilliant en zo goedkoop dat je ze eigelijk moet kopen. Ik pakte eerst nog wel eens ovenhandschoenen, tot ik daar een brikket op liet vallen, die dingen smolten.....
 
De chimney heb ik op 2e paasdag al gekocht, dus terugbrengen gaat hem niet worden helaas..

Vandaag krijg ik e.e.a. binnen zal straks eens een fototje plaatsen.
 
Ik heb erg grote handen. Lashandschoenen in bouwmarkt zijn mij echt te klein. Wie heeft online tips voor grote maten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan