BasBQ
Beef en Steak

Aardbeienslof, mislukt

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Ik heb van Frits een slofvorm gekregen dus vandaag een aardbeienslof gemaakt op de big green egg. Voor de bodem heb ik het recept gebruikt van bakkenmetniels.nl waar de vorm vandaag komt. De bodem gevuld met frangipane, een mengsel van amandelspijs, boter, eitje en wat bloem.
Dit in het eitje gebakken. Waarom? Omdat de BGE stabieler is dan mijn oven. We hebben hier een dure SMEG staan, maar de oven is echt belabberd :(
slof1.jpg


Tijdens het bakken zag ik telkens rook uit het eitje komen, dat kwam van de houtskool af en dat was ook de grootste reden van het mislukken. Een andere is dat ik geen bakplaatje heb dat in de medium past, dus ik heb het de vorm in een ovenschaal gezet, deze is zwart en wordt warmer dan een zilver bakblik, de reden dat de bodem net iets te hard was gegaan. Volgende keer bij de kookwinkel even een klein plaatje halen.

De slof af laten koelen, bestreken met abrikozengelei, daarna aardbeitjes erop en nog een keer afstrijken. Het resultaat zag er heerlijk uit.
slof2.jpg


De smaak was verschrikkelijk. Het houtskool had staan walmen en het was eigenlijk niet te eten zoveel rooksmaak zat er aan. Dus volgende keer andere houtskool kopen! En morgen dit recept toch maar weer een keer in de oven proberen.

(PS de foto's zijn uit de iPhone, dus let niet op de kwaliteit ;) )
 
Jammer dat het niet smaakte,het ziet er wel heerlijk uit.
 
het ziet er desalniettemin heerlijk uit hoor!
 
zonde! ziet er inderdaad prima uit. rook en gebak gaan wat mij betreft niet goed samen. Ik zorg ook echt dat mijn rooster aan de Fritsstandaard voldoet voordat er iets opgaat wat op gebak of merengue lijkt.

Weet je zeker dat het het houtskool was, zat er niet nog iets aan bv je platesetter wat verbrande? zoals Reitse altijd zegt, houtskool is brandstof en geeft geen smaak! (oh wacht, dat zei hij altijd in de tijd dat weber nog geen houtskool verkocht :) )

en niks mis met die iPhone foto.....
 
Ai, dat is wel jammer van al die arbeid Dennis.
En het ziet er zo lekker uit  :(

Misschien toch maar briketten in het groene beest ?(voor gebak dan h?)

Mac
 
Zonde en hij ziet er zo lekker uit, hoop dat we dat voor de Jack wel op orde krijgen
 
jammer Dennis, op de foto ziet ie eruit om van te smullen
 
Jammer, om te lezen dat het niet goed gegaan is. Qua plaatje is het om te smullen.
 
Misschien lukt het wel met kokus briketten
 
Kan zijn dat de rook afkomstig is van houtskool die ontbrand die nog niet aan was ten tijde van het plaatsen van je product. Aangezien je de kolenmand vol hebt liggen en niet alles al brand is die kans dus groot.

Ik wacht met brood en cake altijd tot de hele massa brand, omdat ik ook een keer die vieze houtskoolsmaak, die door iedereen zo gewenst is maar met dit soort producten echt niet lekker is, aan een brood had zitten. Vaak bak ik iets met de "restwarmte". Oftewel hij staat nog aan van een sessie dus alles is al ontbrand....

Ik deel ook de mening dat goeie houtskool geen smaak geeft. Voorwaarde is w?l dat het volledig brand. Onvolledige verbranding geeft rook en dus smaak...
 
Na 3 mislukkingen gaan mijn baksels toch weer vaker in de *v*n.
 
Goede tip Gerard, ik zal volgende keer minder houtskool doen en kijken of ik het allemaal aan kan krijgen en dan de temperatuur weer terug kan schroeven. Moet te doen zijn. Je vult hem eigenlijk altijd iets te veel omdat je niet zonder wilt zitten :)
 
Jammer dat het niet lekker was, op de foto ziet het er in ieder geval wel erg lekker uit.
 
Het ziet er prachtig uit, dat dan wel :)
 
Zo zie je maar weer, iets kan er nog zo mooi uitzien... ;)

Hij zag er gewoon uit zoals van de bakker op het dorp hier :) De frangipane was trouwens wel heerlijk, die had geen last van de rook op de ??n of andere manier. Nou ja, het restant ligt in de asbak.
 
Het kan niet altijd lukken Henny en hier leren we weet van.
 
Mooi toch zo'n forum, waar door ook de mislukkingen te delen we allemaal van leren!
Prima iPhone foto overigens...!

 
Terug
Bovenaan Onderaan