BasBQ
Beef en Steak

aanschaf 2de Q

Br0

Tondelzoeker
Berichten
15
Dag Allemaal

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Primo Oval XL, eerste keer dat ik een kamado bezit en er is geen weg terug!  :D :D
Echter ben ik iemand die geregeld de Q aansteekt, soms voor mij alleen, om een een entrecote te grillen of een stuk filet de boeufe bvb. Dan vind ik het zonde van de brandstof om de PRIMO het werk te laten doen voor 1 stuk vlees...

Ik kan mij voor stellen dat er nog zijn op deze forum die in een gelijkaaridge situatie verkeerde(n)? Zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik heb mijn oog laten op de WGA, houtskoool versie.
BGE mini lonkt ook maar dat vind ik minder praktisch en veel geld voor zo weinig waar.

Ik hoor graag je aanbevelingen!

grt
Br0
 
Heb onlangs speciaal een WGA aangeschaft voor de kleine bijgerechten. Ben er erg blij mee en had het eigenlijk veel eerder moeten doen. :)

Heb er ook gelijk een gietijzeren rooster bij gekocht.
 
WGA gebruik ik het meest van alle bbq's thuis
 
Als ik te lui ben om mijn BGE aan te steken dan zal ik ook niet snel een andere BBQ aansteken.

Wellicht heiligschennis, maar grillmarks kan je ook in een grillpan krijgen.
Heb ook nog een flesje liquid smoke staan om de bijbehorende grillsmaak erbij te krijgen.

Dan heb ik ook altijd gerookt zout en gerookte peper in mijn molentjes zitten om snel ergens een "bbq" smaakje aan te geven.
 
Ik steek ook de primo aan voor 1 stukje vlees.
Hij brand zo.
 
Mike v R zei:
Ik steek ook de primo aan voor 1 stukje vlees.
Hij brand zo.

dat ontken ik niet, mijn primo is ook snel aangestoken. Maar de hoeveelheid brandstof die ik verbruik voor dat ene stuk vlees vind ik zonde. Een WGA zou een oplossing kunnen zijn, ook om als bij-bbq te kunnen gebruiken wanneer het hier echt druk is, om snel wat aperetiefhapje of sate'tjes op te grillen.
 
Mike v R zei:
Ik steek ook de primo aan voor 1 stukje vlees.
Hij brand zo.

Ik heb een Ei, maar Mike +1
 
Voor de kleine en snelle hab de Q100 is wel op gas maar lekker snel :)

En de wga daar heb ik kleingeld van gemaakt ;)
 
Ook hier gaat het ei gewoon aan, juist voor zoiets als een mooi stuk vlees. Dat kun je juist mooi heet grillen op zo'n ding.
Koop je wel een mooi duur stuk vlees maar een beetje houtskool kan er dan niet af ;)
 
noskos zei:
Ook hier gaat het ei gewoon aan, juist voor zoiets als een mooi stuk vlees. Dat kun je juist mooi heet grillen op zo'n ding.
Koop je wel een mooi duur stuk vlees maar een beetje houtskool kan er dan niet af ;)
Het gaat em niet om het geld maar om het verbruik, waarom onnodig verspillen?
 
Als ik daar een mooi resultaat mee krijg zie ik dat niet als verspilling hoor.
 
Voor vier hamburgers gaat het ei nog aan. Houtskool die niet opbrand gebruik ik de volgende keer weer... De verspilling zal minimaal zijn. Ik moet wel zeggen dat ik soms me er niet altijd toe kan zetten  om m aan te steken en dan stiekem een gasser er bij zou willen ;)
 
Ik barbecue zo'n 3 tot 4 keer in de week en gemiddeld gebruik ik 1 zak dammers per maand. Dus dat is een euro of 17 per maand voor 12 tot 16 keer barbecue?n. Dus zeg gemiddeld ? 1,25 per sessie. (En waarschijnlijk veel minder want daar zitten ook low & slow sessies tussen die veel meer verbruiken.
Sorry hoor maar dan ga ik niet moeilijk doen met een andere BBQ die toch ook weer iets verbruikt.
 
Ik heb juist voor bijgerechten de WGA erbij genomen. Dus voor mais ed. niet om te bezuinigen, maar omdat het gewoon makkelijker is. Handelbaarder, minder schoon te maken, etc.
 
Gewoon je Primo aansteken, sneller aan dan de WGA, zuiniger dan de WGA, beter resultaat dan de WGA. Na afloop alle schuiven dicht en de volgende dag gewoon opnieuw aabsteken ;).
 
+1 Frits.
Een WGA is altijd leuk om erbij te hebben, maar de keramische BBQ's zijn veel zuiniger, dus voor "zonde" is het de moeite niet waard.
 
Hoewel ik de WGA zeker een leuke Q ben gaan vinden, is het ei toch de betere keuze.
Die WGA mag wachten voor bijgerechten en mee op tripjes en picknicks. ;)
 
Hier wordt de Primo ook gewoon voor kleine sessies gebruikt, als het echt zuinig moet kun je ook gewoon de firebox divider gebruiken, dan gebruikt hij zeker minder dan een WGA.
 
Terug
Bovenaan Onderaan