BasBQ
Beef en Steak

3 stuks haxe

AV

Gemarineerd
Berichten
1.193
vorige week 3 haxen (tot 5 kilo) gehaald bij de ooster-nachbar.
net ffn  in bevroren toestand in mn rvs rookkast gelegd om te zien of ik ze op 1 rooster kwijt kan,en dat lijkt geen probleem.


dus nu liggen ze in plastiek verpakt in emmer water te ontdooien om vanaf morgen een dag of 4  in de pekel/bad te gaan.
k laat ze mooi in de oven vanacht want koelt behoorlijk af  dus niks aan de hand ...deurtje wel dicht natuurlijk..


vraagje aan de ingewijden : hoeveel tijd scheelt voledig pekelen t als ik t vlees injecteer met pekel/kruiden???

 
Lekker! Geen ervaring met injecteren, wel met pekelen. Dag of vier in een colorozo pekel maken er een heerlijk hammetje van.
Zag vandaag bij de groente boer dat er weer verse zuurkool was. Mmmmm, zou het wel weten.
Als je geen haast hebt, gewoon in de pekel zetten zou mijn advies zijn.
 
heb 2 gespoten en met de 3e t/m vandaag in de pekel.
vanmorgen droog gedept  en terug in de koeling en rond 19.00 uur in de oven.
foto is van 21.00 uur: temp 1e half uur 120 graden en zakte daarna naar 95 en kreeg m niet rustig hoger want dan schoot ie door naar dik 180,, dus mooi laten door sudderen op die 95 want weet ik dan gaart vlees t beste.


kern temp dit moment 55 graden

wrdtvrvlt,,, nu  weer lekker naar buiten  naar sigaartje/whiskey  :D



 
Avontuurlijk! Me like!
 
00.30 kern 75 graden en naar binnen gebracht,gelijk proeven en bijna uitgespuucht zo zout..
dus is wat nie goed gegaan met de pekel en of tijd en de combi met injecteren

flink balen want de gaarheid was ook niet okee...dus kort zamen gevat 1 grote flop.
maaar vlees weggooien is zonde .
de 3 stuks vannacht nog uitelkaar geplukt/gesneden en versneld onder de afzuigkap afgekoeld en vacuum verpakt terug in de vriezer .
en zo hebben we weer een hele voorraad nassie/bamie vlees of straks in de barre aanstaande winter in de snert.. B-)

volgende sessie maar weer in mn vertrouwde  geisoleerde rvs rookoven, om rustig de kinderziektes uit mn rook kast te halen


 
Het is niet de goede tijd voor schenkelvlees, zo lijkt het!
 
Terug
Bovenaan Onderaan