Beef en Steak

1st BCC ever...

ThrowonD

Stoker
Vandaag stond de BeerCanCicken op het menu.

Had me daarvoor voldoende ingelezen, dus dacht ik het wel ff te fixen...
Vandaag achter gekomen,,, ff iets barbecuen is niet de bedoeling.

"Time is what you need for this kind of art".

De visite heeft wel lekker gegeten, en de kip was ook zeker wel goed te eten.
Echter zal dit niet " mijn "  ding worden.

De rub had ik nog liggen van de volgende keer van mijn PP... mijn meisje zei, dat ik daar toch een andere soort rub voor had moeten nemen.
(door tijd gebrek fout nummer 1)

De chicken liet zich wel goed rubben, en het intrekken ging ook best goed., hij zag er voor dat hij op het vuur ging prima uit.

De 2 zone werd goed gemaakt, waar ik wel een punt hoofd van kreeg was het feit dat mijn kettle niet hoger wilde gaan dan 50? celcius... ik snapte er helemaal niets van..., de kip kroop wel omhoog maar de "dome"  dus niet...

Wat bleek, ik was 1 probe vergeten in te pluggen, waardoor ik dus niet mijn PitmasteriQ aan had staan, maar deze er doelloos bij hing.
(door tijd gebrek fout nummer 2) Heb gewoon niet goed gekeken en een beetje zitten slapen. Alles vlug vlug willen doen.

Toen ik er eenmaal achter was gekomen, waren we al een behoorlijke tijd verder.

Ach... de tijd heeft zich zelf toch ingehaald, want toen de kettle zich had genesteld op 190? Celsius was de chicken ook zo op temperatuur.
We dachten even dat het vel verbrand was, echter denken wij dat het van de rub is. Omdat het niet zo rook en ook niet zo smaakte dat het verbrand was.

wat opviel was dat de BCC zwarte schouders had, en de split chicken niet... dit geeft voor mij aan dat het boven in de kettle nog warmer kan worden dan dicht op het rooster.

Na een dikke 1 uur en 45 minuten waren de gezusters Tok op temp, en gingen ze van het vuur af.
Ondertussen de friet gebakken, en de sla gemaakt. Zo viel alles toch nog op tijd op het bord.

We hebben heerlijk gegeten..., echter is BCC niet mijn ding.
Wel weer een wijze les vandaag..., een goed BBQ, gaat niet op tijd, maar op geduld.

De zuster tok nog in hun bakje, met een jasje van "rub".

1stbcc1.jpg

De gezusters Tok gezamenlijk op het rooster, waarvan eentje gesplit de ander op een Bavaria Krukje

1stbcc2.jpg

De gezusters Tok op een bord met twee verschillende frisse sla samenstellingen, friet en appelmoes

1stbcc4.jpg

Tja, lessen zijn er om geleerd te worden, en hoe hoger hoe warmer. Maar toch heet ik je van harte welkom bij de familie Tokkie!

Haastige spoed is zelden goed. Ik zou gewoon nog een keer proberen, ondanks niet jou ding is.

Jammer van het resultaat.... Zet de volgende keer je BCC op het onderste rooster met aan beide kanten de briketten. Toch gefeliciteerd met je stickertje!

Ik had me ingelezen, en kwam toen een artikel tegen die het BCC gebeuren, in een ander daglicht stelde.
Dat heeft me mogelijk een "vooroordeel" tov dit menu gegeven.

Maar ik ben zeker nog niet tevreden over het eind resultaat, en zal dit mogelijk nog eens op mijn gemak over doen.

Gewoon van je fouten leren en weer eens opnieuw doen.
Kip is een van de lekkerste stukken vlees voor op de bbq.

Gefeliciteerd met je Tokkie!
En wat de anderen ook al zeggen, gewoon nog een keer doen, de kolen rond leggen en de kip op hetzelfde rooster.
Werkt perfect!
(wel eventueel een vuurschermpje maken met alufolie)

ondanks alle problemen ziet het er goed uit, ik ben ook niet zo'n BCC fan maar mijn vrouw vind het wel lekker.
ik maak meestal het vel los op de borst en doe er wat kruidenboter tussen, de buitenkant smeer ik ook nog wel eens in met mosterd.
gefeliciteerd met je tokkie

welkom bij de tokkies,
Inderdaad, van je fouten kun je leren, en bbq-en is niet maar even snel snel  ;)

Gewoon nog een X proberen. Is geen straf toch?!? welkom bij de tokkies!! :D

Ik kijk af en toe hoe het er mee staat en al het te hard gaat naar mijn zin dan doe ik er een stukje aluminiumfolie overheen.

Van harte met je Tokkie.
Mooi excuus om het nog een keer te proberen (wat vervelend  ;) )

Mac

Terug
Bovenaan Onderaan